Šmejdi lákajú na biznis s uhlím

Ponúkať uhlie firmám a zarobiť tak veľa peňazí. Podvodníci, ktorí chcú z ľudí vylákať peniaze, nachádzajú stále nové praktiky. Zameriavajú sa pritom najmä na penzistov, ktorých kontaktujú telefonicky. Ako k ich telefónnym číslam prišli, to zostáva záhadou. Spotrebiteľské združenia odporúčajú na takéto ponuky nereagovať.

22.12.2014 12:30
Telefón, telefonovanie, mobil Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

Ponuku investovať do biznisu s uhlím a iných komodít dostal koncom minulého týždňa čitateľ, ktorý na to denník Pravda upozornil. „Zavolal mi muž, ktorý sa predstavil pod menom Šándor. Vraj pracuje pre českú firmu, no hovoril po slovensky,“ priblížil 73-ročný pán zo stredného Slovenska. Chvíľu váhal a bol ochotný na obchod pristúpiť. Zachránilo ho to, že sa najprv poradil s dcérou.

Výhodná práca, ktorú obchodník ponúkal, spočívala v sprostredkovaní rôznych produktov, ako sú uhlie či sudy, väčším slovenským firmám. Volajúci na dôchodcu naliehal, že má viacerých spolupracovníkov v jeho veku a bola by škoda, keby to nevyužil. Tvrdil, že s prácou je spojený výhodný bonusový systém, vďaka ktorému by lepšie zarábal. „Požiadal som ho o telefonický kontakt, aby som mu po dohode s dcérou zavolal naspäť. Odmietol mi ho poskytnúť a žiadal kontakt na ňu,“ dodáva dôchodca, ktorý mu číslo neposunul.

Pri druhom telefonáte už prácu odmietol z dôvodu, že by dcéra nesúhlasila. To však muža rozčúlilo. „Povedal mi, že ho veľmi mrzí, že si nechám dirigovať do obchodu a rozhodovať vo svojom mene,“ opisuje jeho reakciu čitateľ.

Podvodník využíval nielen psychický nátlak na dôchodcu, ale meno, pod ktorým sa predstavil, je v regióne, z ktorého dôchodca pochádza, časté. Preto naňho spočiatku pôsobil dôveryhodne. Telefónne číslo, z ktorého volal, redakcia denníka Pravda preverovala. Číslo sa ukázalo ako nesprávne, pričom obsahovalo anglickú predvoľbu. Na rovnaký kontakt upozorňujú české diskusné fóra. Na nich diskutéri opisujú podvodníka, ktorý zastupuje českú spoločnosť a hovorí po slovensky.

Jozef Markoš, predseda klubu Združenia slovenských spotrebiteľov vo Zvolene, tvrdí, že na podobné ponuky netreba vôbec reagovať. „Dôležité je, aby si spotrebiteľ zaznamenal jeho meno, firmu, v mene ktorej vystupuje, a telefónne číslo. Ideálne na pevnú linku, ktorá sa dá jednoducho vďaka predvoľbe overiť,“ radí Markoš. Po overení týchto údajov sa spotrebiteľ presvedčí, či nejde o podvodníka a či vôbec môže obchodovať na Slovensku. Prípad podobný nášmu čitateľovi dosiaľ v Banskobystrickom kraji neregistruje.

S problematikou predaja komodít sa dosiaľ nestretla ani Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Jej hovorkyňa Danuša Krkošová tvrdí, že predvianočné obdobie šmejdom vyhovuje a vyvíjajú väčší tlak na spotrebiteľov. „Vzhľadom na to, že ľudia kupujú darčeky vo veľa prípadoch na poslednú chvíľu, stávajú sa ovplyvniteľnejšími a svoje rozhodnutia dokonale nezvážia a nakúpia aj to, čo by v inom období nekúpili,“ povedala.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #komodity #Šmejdi #biznis #zárobok #podvodníci #Slovenská obchodná inšpekcia #uhlie