Na cestách zabíjala rýchlosť, ale aj telefonovanie

Menej nehôd, no viac úmrtí. Policajné štatistiky dopravnej nehodovosti za minulý rok ukázali, že nehodovosť v porovnaní s rokom 2013 klesla, počet tragických dopravných nehôd sa, naopak, zvýšil.

05.01.2015 11:23 , aktualizované: 06.01.2015 18:54
debata (7)

Vodiči sú za volantom stále viac ľahostajnejší k sebe aj ostatným. Nielenže do auta sadajú opití, pri jazde telefonujú a esemeskujú. Iných ľudí to potom stojí život.

Vlani na cestách zahynulo 258 ľudí, čo je o 35 životov viac ako v predošlom roku. Najviac úmrtí, až 51, bolo v Nitrianskom kraji, najmenej, 16 obetí, v Trenčianskom kraji. Polícia avizovala, že v nitrianskom regióne dôjde pre vysokú tragickú nehodovosť k výmene na viacerých postoch. V tomto roku plánuje na celom Slovensku zvýšiť počet hliadok v teréne.

Nešťastiam na cestách nezabránili ani policajné kontroly, ktorých bolo vlani viac ako 4¤300. Zvlášť hrozivá štatistika je v Nitrianskom kraji, kde sa počet obetí v porovnaní s rokom 2013 zvýšil viac ako dvojnásobne. Najviac smrteľných nehôd sa stalo na cestách 1.¤triedy, zomrelo pri nich 122 ľudí, rok predtým len 83.

Najčastejšou príčinou tragických nehôd podľa polície bola nedovolená rýchlosť, často v kombinácii s alkoholom. Objavilo sa však absolútne nevhodné správanie vodičov, ide o telefonovanie a esemeskovanie počas jazdy. Šoféri ďalej nezvládali svoje autá pri zmenách počasia, podcenili napríklad poľadovicu alebo hmlu. „Mnohí vodiči akoby nerešpektovali, že máme rôzne ročné obdobia, že sa mení povaha vozovky,“ povedal policajný prezident Tibor Gašpar.

Rok 2014 bol pritom s vyše 13-tisíc nehodami historicky druhým najlepším rokom od roku 1966, keď sa štatistiky na Slovensku zaviedli. O priaznivých číslach však pre vysoký počet mŕtvych hovoriť nemožno. „Polovička obetí na našich cestách je nevinná. Stále platí, že dopravná nehodovosť je najväčším vrahom na Slovensku. Od roku 1966 v podstate vyhubila jedno okresné mesto, keď za necelých 50 rokov spôsobila do 30-tisíc úmrtí. Je to obrovské číslo. Nechceme súperiť s kardiovasku­lárnymi ochoreniami, ale toto stále môžeme považovať za neprirodzenú a násilnú smrť,“ reagoval na výsledky dopravnej situácie za vlaňajší rok minister vnútra Robert Kaliňák.

Dopravný analytik Jozef Drahovský skonštatoval, že výsledky za minulý rok sú v porovnaní s tým predchádzajúcim horšie. Upozornil, že veľa vodičov podceňuje rýchlosť a jazdí neprimerane daným podmienkam na cestách. Lepšie výsledky sa dajú podľa neho dosiahnuť dobudovaním cestnej siete. „Štatistika jasne hovorí, že najviac ľudí zahynulo na cestách, kde sa jazdí v protismere. Vybudovaním diaľnic a rýchlociest sa nebude každá chyba vodiča končiť tragicky väčšinou čelnou zrážkou,“ doplnil analytik.

Policajti vykonali v minulom roku 4 387 dopravných akcií. Policajný viceprezident Ľubomír Ábel povedal, že pokračovať v nich budú aj v tomto roku. Viac akcií podľa neho pomôže znížiť tragickú nehodovosť na cestách. Zvýšiť pokuty alebo sprísniť tresty sa zatiaľ nechystajú. Ku konkrétnym opatreniam polícia pristúpi v Nitrianskom regióne, kde príde k výmene na viacerých policajných postoch.

Pri kontrolách bude polícia dbať aj na častejšie premiestňovanie policajných hliadok, ktoré sú v službe. „Byť viac videný, viac preventívne pôsobiť. To je najúčinnejšia zbraň, represia prichádza až potom,“ povedal Ábel.

Za zlyhanie šoférov môže často aj ich slabá príprava v autoškole. Ministerstvo dopravy v lete minulého roka avizovalo, že plánuje sprísniť učebné osnovy pre kurzy šoférovania. Na otázku, v akej fáze sa príprava nových osnov nachádza, hovorca rezortu Martin Kóňa odpovedal, že o tom budú verejnosť včas informovať. Nespresnil ani, o aké zmeny pôjde.

Veľkým problémom napriek častým policajným kontrolám zostáva alkohol za volantom. Čísla sú alarmujúce, vlani polícia pri kontrolách zistila alkohol u vyše 9 800 vodičov, čo je takmer o vyše 3 800 viac ako za celý predchádzajúci rok. Z toho viac ako polovica nafúkala nad jedno promile, čo je už trestný čin. Podgurážení šoféri pritom zapríčinili 1¤582 nehôd, predvlani sa podieľali na 1 677 nehodách. Koľko zavinili za celý rok smrteľných nehôd, polícia nezverejnila. Chce tak spraviť v najbližších dňoch. Za prvý polrok opití vodiči mali na svedomí 13 ľudí.

Podľa policajného prezidenta Gašpara však Slovensko stále spĺňa požiadavku Európskej únie znižovať ročne počet obetí na cestách. V tomto roku by ich počet nemal prekročiť 259, do roku 2020 by nemal byť vyšší ako 175. Za prvých päť dní nového roka pri 103 nehodách zahynuli traja ľudia.

Dopravné nehody v číslach

  • v roku 2014 sa stalo 13 286 nehôd, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom menej o 300
  • vlani zahynulo na cestách 258 ľudí, predvlani to bolo 223
  • polícia vykonala vlani viac ako 4 300 policajných preventívnych a represívnych celoslovenských a krajských akcií
  • cez inštitút objektívnej zodpovednosti zistila 7 208 deliktov, najviac za prekročenie rýchlosti 6 500, nerešpektovani­e stopky
Kraje podľa počtu smrteľných nehôd
kraj počet obetí v roku 2014 počet obetí v roku 2013
Nitriansky 51 21
Žilinský 48 40
Prešovský 33 37
Trnavský 33 40
Bratislavský 29 14
Košický 26 31
Banskobystrický 22 21
Trenčiansky 16 19

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #nehody #vodiči