Ábel: V Nitrianskom kraji dôjde k personálnym zmenám v polícii

Polícia má v tomto roku cieľ znížiť počet obetí pri nehodách. Na cestách bude preto ešte viac hliadok ako doteraz. Policajný viceprezident Ľubomír Ábel sľubuje, že budú aj mobilnejšie.

07.01.2015 12:00
Ľubomír Ábel, polícia, Foto: ,
Policajný viceprezident Ľubomír Ábel.
debata (18)

V prípade Nitrianskeho kraja, kde bolo vlani najviac tragických nehôd, dôjde podľa neho k personálnym zmenám na policajných postoch.

Za nárastom smrteľných nehôd už nestojí len vysoká rýchlosť, ako to bolo v minulosti. Aké sú ďalšie príčiny?
Do popredia vystupuje napríklad neprispôsobenie rýchlosti v danej situácii. To znamená, že v mnohých prípadoch nejde ani tak o prekročenie maximálnej stanovenej rýchlosti, ktorá môže byť na komunikácii napríklad deväťdesiatka. Hlavnou príčinou, keď dôjde k tragédii a obetiam na životoch, je neprispôsobenie rýchlosti za zníženej viditeľnosti ako sneženie a poľadovica. Druhý fenomén je čoraz častejšie telefonovanie a esemeskovanie za volantom alebo aj iné činnosti, ktoré odpútavajú pozornosť vodiča. Zastávam názor, že vedenie motorového vozidla je práca. Keď chcem prácu vykonávať dobre, musím byť na ňu sústredený. To platí aj pri šoférovaní.

Najviac tragických nehôd bolo v Nitrianskom kraji. V porovnaní s rokom 2013 ide o enormný nárast. Čo ho spôsobilo?
Čo sa týka Nitrianskeho kraja, ten výsledok skutočne nie je dobrý. Obetí je 51. Boli zaznamenané minimálne tri dopravné nehody, pri ktorých zomrela viac ako jedna osoba, konkrétne pri troch nehodách 13 osôb. Stačí si napríklad spomenúť na prípad matky so štyrmi deťmi. K týmto nehodám došlo v dôsledku porušení platných predpisov. Každá, a zvlášť tragická, nehoda má svoje príčiny a niekedy aj viacnásobné.

Prijme polícia nejaké opatrenia v tomto kraji?
Dôjde tam určite k personálnym zmenám na určitých postoch. Kraj musí tiež prijať účinnejšie opatrenia, musí efektívnejšie rozanalyzovať príčiny a ísť po tých príčinách. Cieľ je maximalizovať preventívne opatrenia. Prevencia je najúčinnejšia a ťažiskom našej koncepcie na rok 2015 je maximálna prevencia.

Čo konkrétne obsahuje koncepcia?
Zdôrazňujem, že dominantná je prevencia. Polícia bude robiť preventívne akcie, o ktorých bude informovať dopredu. Môžem povedať, že deväťkrát to bude nadnárodná akcia v rámci Európskeho hospodárskeho priestoru Tispol (pozn. red.: preventívne policajné kontroly sa vykonávajú vo všetkých štátoch EÚ v rovnaký deň). Ďalej to budú rôzne preventívne akcie zamerané na slabších účastníkov, chodcov, cyklistov, ale aj na vodičov autobusov, vodičov nákladných motorových vozidiel. Budú sa zameriavať aj na preťaženosť vozidiel, dodržiavanie rýchlosti v obciach alebo v blízkosti priechodov pre chodcov. Ďalšia časť maximálnej prevencie je variabilnosť hliadok polície. Znamená to častejšie premiestňovanie sa, hliadky obsiahnu viaceré priestory v rámci dohľadu v cestnej premávke. Byť viac videný, viac preventívne pôsobiť. To je najúčinnejšia zbraň, represia prichádza až potom.

Prečo neplánujete napríklad zvyšovať pokuty?
Zvýšenie sankcií za porušenie predpisov určite neplánujeme. Myslím si, že pokuty sú teraz dobre nastavené. Nemáme dôvod ich dvíhať. Za telefonovanie za volantom je napríklad u nás pokuta v blokovom konaní 50 eur a v rámci prejednania pred správnym orgánom až do 100 eur. Drvivá väčšina vodičov je disciplinovaných, s tými nie je problém. Máme cez tri milióny vodičov a iba niekoľko desiatok tisíc ročne porušuje predpisy.

Vývoj počtu dopravných nehôd a počtu smrteľných obetí za posledné tri roky
rok počet nehôd počet obetí
2014 13 286 258
2013 13 570 223
2012 13 935 296

Zdroj: vv, lu, PPZ SR

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlosť #vysoká rýchlosť #Ľubomír Ábel #dopravná polícia