Na Starom moste začnú pracovať aj v noci

Už dlho sa na stavbe bratislavského Starého mosta cez Dunaj nepracovalo s takou intenzitou ako vo štvrtok. Na petržalskej strane sa to hmýrilo robotníkmi, hučali stavebné stroje, všetko bolo v pohybe.

16.01.2015 13:00
stary most, kontrolny den, stavba, Foto: ,
Práce na Starom moste vo štvrtok pokračovali. Na petržalskej strane sa to hmýrilo robotníkmi a stavebnými strojmi.
debata (11)

Zo zrejmého dôvodu – návštevu staveniska ohlásil novozvolený primátor Ivo Nesrovnal. A ľudí zodpovedných za narastajúce meškanie výstavby premostenia aj súvisiacej električkovej trate poriadne „srovnal“.

„Nie som spokojný,“ netajil primátor obavy po absolvovaní kontrolnej obhliadky terénu. Zdôraznil, že „stavba je v sklze a termíny napäté“. Podľa neho, ak sa v celom rozsahu nestihne dokončiť do záveru tohto roka, desiatky miliónov prisľúbenej dotácie z eurofondov Európska komisia Bratislave nepreplatí. Vtedy by celú sumu, ktorú si vyžiada táto investícia, muselo uhradiť mesto, čo by preň bola „finančná katastrofa“. „Tento stav zavinil laxný prístup minulého vedenia,“ skonštatoval Nesrovnal a dodal, že nepripustí, aby Bratislavčania doplatili na chyby jeho predchodcov, ktorí uzavreli nejednoznačné a pre mesto nevýhodné zmluvy.

Exprimátor Milan Ftáčnik vo štvrtok reagovať na Nesrovnalove výčitky nechcel. Pravdou však je, že len vďaka minulému vedeniu sa s prestavbou historického mosta vôbec začalo. Do nevyužiteľného stavu sa dostal už za primátora Andreja Ďurkovského. Od Silvestra 2008 z neho vylúčili autá s výnimkou MHD, od mája 2009 naň už nemohli ani mestské autobusy, cyklisti a chodci. Neskôr sa síce pre peších a bicyklistov na istý čas opäť sprístupnil, ale peniaze na jeho celkovú obnovu magistrát nenašiel. Za éry Ftáčnika, koncom roka 2013, sa po vyše dvoch storočiach služby osud mosta naplnil definitívne, no zároveň sa začalo s jeho rekonštrukciou.

Zhotoviteľská firma Eurovia, ktorej predstavitelia vo štvrtok radšej ani pred novinárov neprišli, naďalej priznáva len 10-týždňové oneskorenie výstavby. Pritom len celé minulé leto, v počasí pre stavbárov takmer ideálnom, sa na moste nepracovalo pre nález údajných výbušnín. Počas nedávnych vianočných sviatkov zase práce na diele tri týždne stáli pre celozávodnú dovolenku.

Nesrovnal vo štvrtok ohlásil tri tvrdé opatrenia, ktoré by, pri dôslednom dodržiavaní, mohli ešte prídel eurofondov zachrániť. Po prvé, od marca sa na stavbe začne trojzmenná prevádzka. „Bude sa tu pracovať 24 hodín denne, každú hodinu, každý deň!“ zdôraznil primátor. Po druhé, na petržalskej strane sa zriadi aj druhé montovisko oceľovej konštrukcie, ktorá sa má postupne, rýchlosťou asi 30 metrov za mesiac, vysúvať na piliere v rieke. Tým sa pozemná príprava konštrukčných dielcov urýchli. A po tretie, začne sa nepretržitý stavebný dozor zástupcami mesta.

Ani štvrtok však nepriniesol zvýšenú iniciatívu staviteľov mosta mimo Petržalky. Nerozoberal sa stále z vody vytŕčajúci riečny pilier, údajne pre „vyššiu hladinu Dunaja“, hoci tá je pre toto ročné obdobie úplne štandardná. Na Štúrovej ulici, kde práce už týždne stoja pre dodatočné úpravy v projekte, bolo takisto mŕtvo. Nesrovnal očakáva, že pracovať sa tam opäť bude už čoskoro. „Zhotoviteľ ma uistil, že vo februári sa vráti na Štúrovu ulicu stavebný ruch a ulica sa začne dokončovať,“ uviedol.

Starý most v Bratislave začali rozoberať 2. decembra 2013 a stavebné práce prakticky od začiatku zaostávali za harmonogramom. Projekt prestavby mosta a výstavby trate pre električky má stáť zhruba 60 miliónov eur bez DPH. Na jeho financovaní sa má z 85 percent podieľať Európska únia, 10 percentami prispeje štát a zvyšných päť zaplatí mesto. Podmienkou však je, že stavba ako celok musí byť hotová a vyfakturovaná do konca roka 2015.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #stavba #primátor #Starý most #Ivo Nesrovnal #primátor Bratislavy #Eurovia