Na e-kolky si ľudia stále nezvykli

Na moderný platobný systém e-kolok nešomrú len ľudia, ktorí ho využívajú. Ťažkosti spôsobuje aj úradníkom, ktorých užívatelia žiadajú o pomoc.

19.01.2015 20:00 , aktualizované: 20.01.2015 07:00
ekolky, kolky Foto: ,
Na bratislavskom dopravnom inšpektoráte si ľudia pri obsluhe kioskov vzájomne pomáhajú.
debata (31)

Problémy sú s komplikovanou obsluhou kioskov, s automatmi mimo prevádzky, so spotrebovaným papierom na tlač či s pomalou údržbou. Na to doplácajú úrady, ktoré síce nový systém e-kolkov využívajú, ale s ich prevádzkou nemajú nič spoločné. Za ňu zodpovedá Slovenská pošta. Tá tvrdí, že o e-kolky je rastúci záujem.

Podľa Stanislavy Pondelovej, hovorkyne Slovenskej pošty, si ľudia na nový spôsob zakúpenia kolkov potrebujú len zvyknúť. „E-kolok je nový systém pre všetky zúčastnené strany, a to pre občana, pre štát a Slovenskú poštu ako jeho prevádzkovateľa. V tejto úvodnej nábehovej fáze potrebujú občania čas, aby si na nový systém zvykli a naučili sa s ním pracovať,“ uviedla Pondelová.

Cieľom e-kolkov bolo zvýšiť komfort občanov a firiem pri platbe správnych a súdnych poplatkov, zjednodušiť systém úhrad, znížiť prevádzkové náklady a odstrániť podvody s poplatkami. V praxi však systém spôsobuje viaceré komplikácie. Na tie denník Pravda upozornil začiatkom mesiaca.

Napriek tomu, že nový systém umožňuje vybavenie úradných záležitostí na jednom mieste, problémy naďalej pretrvávajú. Menej zručným spôsobuje problémy užívateľské menu. Podľa Pondelovej pošta navrhla systém tak, aby bol čo najprehľadnejší a intuitívne ovládateľný. Zdá sa však, že intuícia viacerých užívateľov zradila.

„Je to síce lepší systém ako ten predchádzajúci, ale keď sem príde niekto prvýkrát, má problémy s jeho použitím. Je to komplikované,“ vysvetlil Robert (33) z Bratislavy, ktorý sa s kioskom na bratislavskom Dopravnom inšpektoráte niekoľko minút potrápil.

Na katastrálnom odbore v Žiline pomáhala v pondelok s obsluhou automatu pracovníčka úradu. „Najskôr počkáte, kým prídete na rad a ak idete platiť v hotovosti, pracovníčka z úradu ide s vami ku kiosku, prekliká sa cez potrebné okienka a vy zaplatíte. Aj ju to musí zdržiavať,“ priblížil Žilinčan Karol (57), podľa ktorého je celý systém akýsi zložitý.

V klientskom centre v Žiline, kde si môžu občania vybaviť aj občianske, vodičské preukazy či pasy, automat na elektronické kolky v pondelok predpoludním nefungoval. Občania mohli správny poplatok zaplatiť priamo u pracovníka priehradky.

Na Správe katastra v Trenčíne pomáhal s kolkami pani Eve, ktorá mala obavy z obsluhy automatu, Michal. „Chodím sem dosť často, tak to poznám. Je to určite praktickejšie, ako behať po kolky až na poštu,“ povedal. Podľa pani Dany z Trenčína by pri automatoch na katastri mohla stáť služba. ,Aspoň na pár mesiacov, kým sa s tým ľudia zoznámia. Človek to nepoužíva každý deň, aby mal pri obsluhe takéhoto automatu rutinu," dodala.

Okrem užívateľov sa na e-kolky sťažujú aj úradníci. Tvrdia, že síce s prevádzkou nemajú nič spoločné, ale ľudia ich žiadajú o pomoc. „Zdržiava to aj zamestnancov, ktorí musia zakaždým volať na Slovenskú poštu a upozorniť na problém,“ prezradil zamestnanec na jednom z oslovených úradov. Problém podľa neho nastáva vtedy, keď sa počas predĺžených stránkových dní minie niekoľkokrát za deň papier na tlač a musia ho prísť doplniť. Vtedy sú stroje odstavené aj na dve hodiny.

Podľa Pondelovej prevádzku kioskov nepretržite sledujú elektronickým monitorovacím systémom a vďaka hláseniam z bezplatného zákazníckeho servisu. „V prípade vzniku incidentu, ako napríklad zaseknutá minca, nedostatok papiera či vyčerpaná hotovosť, ho odstránime systémovo "na diaľku“ alebo vykonáme servisný zásah priamo na kiosku," vysvetlila Pondelová. Úradníci však tvrdia, že odstránenie chýb nie je dostatočne rýchle.

Kiosky v jednotlivých úradoch fungujú od júla minulého roka. Staré papierové kolky dostupné na pošte vystriedali oficiálne e-kolky od januára. V súčasnosti je na Slovensku 330 samoobslužných terminálov, z ktorých 270 umožňuje platbu v hotovosti i kartou a ďalšie sú určené výhradne na bezhotovostnú platbu.

„Prostredníctvom kioskov môžu občania uhrádzať poplatky na všetkých dopravných inšpektorátoch a oddeleniach dokladov na Slovensku, ako aj na katastrálnych úradoch v krajských mestách,“ doplnila Pondelová. Zoznam úradov je k dispozícii aj na webe Slovenskej pošty. Platnosť e-kolkov je 30 dní a ak ho človek nevyužije, jeho sumu preplatia do troch rokov od vydania v ktorejkoľvek pobočke Slovenskej pošty.

Podľa informácií denníka Pravda od zavedenia kioskov malo dôjsť aj k dvom prípadom ich vykradnutia. „Evidujeme aj poškodenia našich zariadení. Prípady sú v štádiu vyšetrovania, preto sa k bližším podrobnostiam nemôžem vyjadrovať,“ dodala Pondelová.

Úrady bez kiosku majú viac možností

Odlišná situácia je na úradoch, ktoré samoobslužný platobný terminál nemajú. Ide napríklad o súkromné advokátske kancelárie, kde sa klienti bežne stretávajú so súdnymi poplatkami. Podľa Pondelovej, hovorkyne Slovenskej pošty, v takom prípade môže občan použiť platobný predpis, ktorý mu vystaví konkrétny úradník. Ten je možné zaplatiť viacerými spôsobmi – poštovým poukazom či internet bankingom. Slovenská pošta pre týchto klientov práve pripravuje mobilnú aplikáciu a virtuálny desktop. „Takisto sú k dispozícii potvrdenia pre evidenciu poplatku, ktoré si občan môže zakúpiť na vybraných poštách,“ dodala Pondelová. Úrady, ktoré nemajú nárok na kiosk, si môžu požiadať o soft pokladnicu. Zariadenie, ktoré je nainštalované na počítači konkrétneho úradu a dokáže takisto vygenerovať e-kolok. O počte a umiestnení kioskov rozhoduje ministerstvo financií, ktoré definuje podmienky ich umiestnenia, aby bola dodržaná ich efektivita.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #elektronické kolky