Zo záhadného suseda sa vykľulo kresťanské združenie

Trápna propaganda, na ktorú išli tisíce eur. Rozsiahlou listovou kampaňou sa pár dní pred referendom prezentujú niektorí jeho zástancovia. Podľa všetkého za ňou stojí kresťanské občianske združenie.

05.02.2015 07:00
referendum, kampaň, sused Foto: ,
Listy si našli ľudia v poštových schránkach.
debata (471)

Schránky domácností po celom Slovensku zaplavili listy, v ktorých ľudí ich „sused“ prehovára na účasť v referende. Pod listom je podpísaný Tomáš Bielek. Ten na záver uvádza, že na tlač a distribúciu listov sa poskladala jeho rodina a kamaráti. Slovenská pošta, ktorá listy do schránok rozposielala, však uviedla, že ich službu si objednalo kresťanské občianske združenie Inštitút Leva XIII. Podľa odborníka na reklamu celá kampaň mohla stáť až 50-tisíc eur.

Autor listu apeluje na Slovákov, aby sa nedali zastrašiť a prišli hlasovať. Referendum sa podľa letáka stalo „bojiskom o základné slobody a hodnoty“. Píše sa v ňom tiež, že občania stoja proti „hŕstke arogantných, rozmaznaných hajzlíkov z mesta, ktorí si myslia, že sa im všetko prepečie“. Pisateľ v liste homosexuálov nazýva „uletenou menšinou“ či skupinou „špeciálnych sexuálnych kamarátov“. Zároveň upozorňuje, že za referendom stoja obyčajní ľudia, nie politici ani aktivisti. Listy dostali ľudia na celom Slovensku, Bratislavčania, Zvolenčania aj Prešovčania. Vo Veľkom Krtíši sa objavil aj v maďarskom preklade.

Zo Slovenskej pošty uviedli, že letáky si objednal Inštitút Leva XIII. „Uvedené neadresné zásielky (letáky) distribuovala Slovenská pošta na základe zmluvy o poskytnutí služby Letáky uzatvorenej s objednávateľom Inštitút Leva XIII.,“ povedala hovorkyňa Stanislava Pondelová. O aké množstvo listov ide a koľko stála ich distribúcia Pondelová neuviedla.

Inštitút Leva XIII. sídli v Bratislave, jeho riaditeľom je Robert Mátéffy. Pred pár dňami na webe lifenews.sk zverejnil, že organizuje súrnu zbierku pre Alianciu za rodinu, ktorá iniciovala referendum. Vyzbierané peniaze mali ísť na zaplatenie reklamy v printových, rozhlasových médiách a na internete. Mátéffy na webe uviedol, že pre Alianciu vyzberali viac ako 11-tisíc eur. Táto zbierka sa však nedá nájsť v registri verejných zbierok, ktoré treba nahlásiť ministerstvu vnútra. Združenie sa pred dvoma rokmi zapojilo napríklad do výzvy, ktorá bola adresovaná premiérovi Robertovi Ficovi. Žiadali ho, aby zastavil financovanie mimovládok, ktoré podporujú homosexuálov. Na svojom webe píšu, že ich hlavným poslaním je „čeliť kultúre smrti“.

Pravda oslovila Mátéffyho s viacerými otázkami, ktoré sa týkali letákov. Do našej uzávierky neodpovedal. Na otázky týkajúce sa súrnej zbierky, ktorú pre Alianciu mal Mátéffy zorganizovať, nereagoval ani jej hovorca Anton Chromík.

Denník Pravda zisťoval, koľko môže stáť tlač a rozvoz týchto letákov. Textom sú potlačené na oboch stranách bežného kancelárskeho papiera. Podľa odborníka na reklamu Igora Brossmanna sa suma môže vyšplhať až do 50-tisíc eur bez dane. Pri výpočte vychádzal z predpokladu, že leták bol vhodený do každej z takmer dvoch miliónov schránok na Slovensku. „Pri tomto množstve stojí tlač minimálne 20-tisíc eur bez dane. K tomu treba započítať distribúciu. Ak letáky roznášala pošta, suma by sa pohybovala od 20-tisíc eur bez dane,“ spresnil Brossmann. Odborník na reklamu Michal Ruttkay hodnotí list ako obyčajný podvrh. „List od suseda? Ide o evidentný podvrh, veľmi čitateľný a trochu trápny,“ skonštatoval.

Psychologička Šarlota Pufflerová zo združenia Občan, demokracia a zodpovednosť prirovnala obsah listu k hlúpej propagande. „Tento list čerpá z propagandy, ktorú vyprodukovali jednak iniciátori referenda, ale zároveň aj katolícka cirkev, ktorá šírila rovnaké myšlienky cez svoje inštitúcie. Je to kompilát všetkej propagandy, ktorá sa na nás valí,“ zhodnotila. Pufflerová list chápe ako snahu ovplyvniť v poslednej chvíli ľudí, aby išli hlasovať tak, ako ich pisateľ nabáda. Účinok na nerozhodnutých voličov však môže byť podľa nej aj opačný. „Preto, že obsah listu je taký vyšpičkovaný, ľudí to môže nahnevať a povedia si, že just nepôjdu,“ dodala.

Na sociálnych sieťach sa šíria aj fotky ďalších letáčikov a hesiel, ktoré sa na Slovensku objavili. Verejnosť pobúril napríklad cestovný lístok vydaný v autobuse, na spodku ktorého je text: „Referendum za rodinu. Otec – mama – dieťa. Budúcnosť Slovenska. Chráňme si svoje deti.“ Na lístku nevidieť dopravcu, podľa diskutujúcich však ide o autobusovú spoločnosť zo Žilinskej župy. Keď sme ju oslovili, text na bločku nepotvrdila ani nevyvrátila. „Vedenie spoločnosti je na zahraničnej služobnej ceste. K vašim otázkam sa vyjadríme v priebehu budúceho týždňa,“ odpovedali zo sekretariátu.

Hovorkyňa Žilinského kraja Lenka Záteková priznala, že lístok pravdepodobne pochádza z autobusovej spoločnosti v ich regióne. „Cestovné lístky však vydáva dopravca a je to jeho reklamný priestor, ktorý predáva, a my ho nijakým spôsobom nedotujeme,“ povedala Záteková.

Upokoja sa emócie po referende? „To je najvážnejší omyl, ktorý je v spoločnosti prítomný, že po referende sa niečo upokojí. Práve naopak, z referenda vyjde skupina, ktorá bude mobilizovaná, motivovaná a začne prinášať nové a nové témy. Všetko sa iba začína,“ hovorí sociológ Michal Vašečka v rozhovore venovanom nadchádzajúcemu sobotnému referendu, ktorý vo štvrtok vychádza v denníku Pravda.

© Autorské práva vyhradené

471 debata chyba
Viac na túto tému: #kampaň #referendum o rodine