Ako ombudsmanka v správe okrem iného informuje, na Slovensku nefunguje terénna sociálna práca, ktorá je na pleciach mimovládnych organizácií, zodpovednosť za ňu by mal preto na seba stopercentne prevziať štát. Ten by ju mal celú zorganizovať a vedieť aj zaplatiť.
Štát by mal riešiť aj výkon sociálnej práce
"Chýba dlhodobé, zákonné a štrukturálne riešenie zo strany štátu, pričom zákon o terénnej práci doteraz neexistuje,“ upozornila Dubovcová. To, že budú na terénnej práci mimovládky participovať, je len pozitívum, no nemôžu to byť len ony.
Ombudsmanke preto chýba systémové riešenie. Navrhuje, aby štát do svojej činnosti prevzal zodpovednosť za terénnu prácu. "A to nielen čo sa týka právnej úpravy, ale aj jej vykonávania,“ poznamenala.
Systém reedukácie na Slovensku treba prehodnotiť
Problémom je však stále aj systém reedukácie, ktorý by sa mal u nás zmeniť, ombudsmanka na tento fakt upozorňuje už dlhšie. Tiež by sa mal zrušiť variant A v špeciálnych školách, do ktorého patria žiaci s ľahkým mentálnym postihnutím.
Tieto dve témy boli okrem iného predmetom prieskumov, ktoré Kancelária verejnej ochrankyne práv v roku 2014 spravila.
Ako Dubovcová uviedla po prieskumoch, celý systém reedukácie na Slovensku treba prehodnotiť, všetky jeho zákonné rámce aj obsah. Treba sa zamyslieť aj nad tým, či je systém dobre nastavený, poznamenala.
Práve preto v správe pre NR SR za minulý rok navrhuje zrušiť inštitút tzv. ochranných miestností v reedukačných centrách, kam deti umiestňujú za trest či vytvoriť zákonnú možnosť alternatívnych foriem reedukácie detí.
Deti zaradené do špeciálnej školy v nej zväčša ostanú
Jedným z odporúčaní verejnej ochrankyne práv je takisto zrušenie variantu A v špeciálnych školách a následne ustanoviť alternatívne formy vzdelávania. Dubovcová sa téme diagnostiky a rediagnostiky detí z nepodnetného prostredia venovala v prieskume a na problémy upozorňovala už v mimoriadnej správe v roku 2013.
Zaraďovanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl či tried má podľa jej slov osudový význam, pretože v takejto škole s najväčšou pravdepodobnosťou aj zostanú. Následne dieťa nemôže dosiahnuť stredoškolské vzdelanie s maturitou a nemôže ísť ani študovať na vysokú školu.
Na základe prieskumu skonštatovala, že diagnostika u nás prebieha tak, že jej výsledkom je diskriminácia práv dieťaťa. Ako prieskum kancelárie ombudsmanky ukázal, päť až 11 percent detí v špeciálnych triedach tam vôbec nepatrí, pretože nemajú ľahké mentálne postihnutie, tzv. variant A.
Ombudsmanka rieši aj voľný čas detí
Ombudsmanka takisto odporúča NR SR, aby uložila vláde viaceré úlohy. Ide jednak o vytvorenie štátneho programu, ktorý by bol špecificky zameraný na trávenie voľného času pre chudobné deti v školskom veku či na podporu ich rozvoja.
Financovaný by mal byť zo štátnych prostriedkov. Tiež by mal byť vytvorený systém medzirezortnej spolupráce so zdravotníckymi zariadeniami a pomocou rezortu zdravotníctva, ktorý by zabezpečil primeranú starostlivosť o deti v reedukačných zariadeniach.
Rovnaký systém spolupráce by mal byť vytvorený aj s úradmi práce s pomocou rezortu, ktorý by podporil deti a pomohol im po opustení reedukačného centra.