Analýza: Bezpečnosť cestovania nestúpa s cenou

Tragická nehoda lietadla nízkonákladovej spoločnosti Germanwings vyvolala opäť búrlivé diskusie o bezpečnosti tzv. lacných letov.

26.03.2015 08:00
FRANCE-CRASH/ Foto: ,
Nízkonákladová spoločnosť Germanwings je dcérskou spoločnosťou Lufthansy od roku 2009.
debata (1)

Tie začali po prvýkrát prevádzkovať letecké spoločnosti už začiatkom sedemdesiatych rokov, keď chceli urobiť leteckú dopravu dostupnejšiu širokej verejnosti. Za posledných 15 rokov sa ukázala ako veľmi efektívna a úspešná.

Mýtus, že nízkonákladové lety sú veľkým hazardom pre cestujúcich, vyvracajú viacerí odborníci. „Typ lietadla A320 leteckej spoločnosti Germanwings, ktoré havarovalo, je leteckým ťahúňom vo svete. Je mimoriadne bezpečné. V pomere k počtu letov, na ktoré sa využíva, je to jedno z najbezpečnejších typov lietadiel na svete,“ povedal pre britskú televíznu stanicu BBC Simon Calder, dopravný expert britských novín The Independent.

Aj pilot jednej z nízkonákladových spoločností, ktorá pôsobí na Slovensku, tvrdí, že nízkonákladová preprava neznamená automaticky horší technický stav lietadiel. „Letecké spoločnosti v Európe majú kvalitný letový park, ktorý je pomerne moderný. Úspory "low cost“ letov nejdú na úkor bezpečnosti. Náklady totiž tieto spoločnosti šetria v iných oblastiach," povedal pre Pravdu slovenský pilot, ktorý nechcel byť menovaný.

Nižšia cena, nižší komfort

Nízkonákladové letecké spoločnosti majú väčšinou len jednu triedu, teda nemajú biznis triedy s vyšším štandardom, ale klasické turistické, respektíve ekonomické triedy. Disponujú často len jedným typom lietadiel, ako je napríklad Airbus A 320 či Boeing 737, čím znižujú náklady na tréning posádok a náklady na údržbu. Majú minimálnu dodatočnú výbavu lietadla, čo znižuje jeho hmotnosť, a tým sa šetrí aj spotreba paliva. Nízkonákladové spoločnosti poskytujú v cene letenky len služby priamo spojené s prepravou, teda napríklad za jedlo či časopisy si musí pasažier priplatiť. Majú takisto extra poplatky za batožinu. Lietajú len na krátke, respektíve stredné vzdialenosti z bodu A do bodu B bez prestupovania.

„Šetrí sa hlavne tak, že lietame na menšie regionálne letiská, nie na tie klasické veľké. Tam sú poplatky za vzlet, pristátie a služby nižšie. Nízkonákladové spoločnosti takisto lietajú najčastejšie skoro ráno, keď je vo vzduchu menšia prevádzka,“ vysvetľuje pilot.

Kolegovia sa z nehody nevedia spamätať

Nízkonákladová spoločnosť Germanwings má 78 lietadiel a lieta aktuálne do 130 európskych destinácií. Zamestnáva približne 2-tisíc zamestnancov. Za celý minulý rok previezla okolo 16 miliónov cestujúcich. Je dcérskou spoločnosťou Lufthansy od roku 2009. Zaisťuje letecké spojenie s Európou zo všetkých nemeckých miest okrem Frankfurtu a Mníchova.

Po utorňajšom leteckom nešťastí letu z Barcelony do Düsseldorfu, ktoré si vyžiadalo životy všetkých 150 ľudí na palube, odmietlo včera viacero pilotov spoločnosti vzlietnuť do vzduchu. Ani ostatní členovia posádok pre rozrušenie z udalosti neboli schopní nastúpiť do služby. Včera preto musela spoločnosť zrušiť sedem letov z Düsseldorfu. Predseda predstavenstva spoločnosti Lufthansa Carsten Spohr v utorok večer vyhlásil, že pocity zamestnancov chápe. „Nesmieme zabúdať, že mnohí z Germanwings sa poznali s členmi posádky, ktorá bola na palube havarovaného lietadla,“ povedal Spohr podľa agentúry Reuters. Zabezpečenie „psychologickej podpory v prípade potreby“ pritom označil za dôležitejšie ako snahu obnoviť čo najskôr normálnu prevádzku.

Dokonca ani odborový zväz nemeckých pilotov Vereinigung Cockpit (VC) v najbližších dňoch neuvažuje o pokračovaní v štrajku v rámci koncernu Lufthansa. Ešte počas minulého týždňa totiž piloti tejto aerolinky, pod ktorú patrí Germanwings, štrajkovali striedavo na medzikontinentálnych a kratších trasách. Protestovali proti zmene dôchodkového programu aeroliniek. Odborový zväz VC od apríla minulého roka usporiadal v rámci Lufthansy a Germanwingsu spolu 12 veľkých štrajkov. Ide o najtvrdší pracovný protest v dejinách Lufthansy. „Sme šokovaní a zasiahnutí, a teraz máme iné starosti ako štrajk,“ povedal agentúre DPA hovorca odborov Jörg Handwerg.

Nešťastie narúša plány spoločnosti, ktorá chcela na jeseň tohto roku začať prevádzkovať aj nízkonákladové diaľkové lety. Lufthansa tento zámer predstavila ešte začiatkom tohto roka s tým, že na to využije spoločnosť Eurowings. Tá v súčasnosti zaisťuje lety pre Germanwings. Základňu by mala v Kolíne na Rýnom. Spoločnosť by mala mať k dispozícii najprv tri lietadlá typu A 330–200, každé s kapacitou 310 miest. Prvé destinácie, do ktorých budú lety smerovať, by mali byť na Floride, v Karibiku a v Indickom oceáne.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Francúzsko #pád lietadla #Germanwings
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"