Klein robil v piatok na nitrianskom letisku s prvým a jediným slovenským aeromobilom skúšobné manévre. Vo vzduchu v 200-metrovej výške došlo k poruche a lietajúce auto sa zrútilo. Pilot sa ešte pokúsil katapultovať, o čom svedčí aktivovaný padák.
Podľa nášho zdroja sú informácie o technickej chybe, ktorá nastala počas piatkového testovacieho letu, prísne stráženým tajomstvom a nikto sa nesmie dozvedieť, o aký typ poruchy išlo. Vyšetrovaniu pádu aeromobilu sa bude venovať Štátna letecká inšpekcia, Letecký úrad SR a polícia.
V oficiálnom stanovisku, ktoré je k dispozícii na facebookovej stránke aeromobilu, sa píše: „Náš prototyp vozidla zažil núdzové pristátie. Spoluzakladateľ a tiež skúšobný pilot Štefan Klein je úplne v poriadku a náš tím analyzuje zozbierané údaje. Budú veľmi užitočné pre pokračujúci rozvoj vozidla a testovací program. Budeme poskytovať ďalšie aktualizácie, keď údaje budú plne analyzované.“
Druhý deň po páde lietajúceho auta sa Štefan Klein vrátil na nitrianske letisko, aby okrem skúmania príčin poruchy oslávil aj svoje druhé narodenie. Skúsení letci hovoria, že takýto pád mohol byť pre neho fatálny a to, že prežil, by mal Klein využiť na dokončenie unikátneho projektu lietajúceho auta.
„Ľudia zomierajú pri páde z menšej výšky. Už pätnásť mojich kolegov letcov je mŕtvych za tých štyridsať rokov, čo lietam. Pipo, ako Štefana všetci voláme, si zachránil život svojou duchaprítomnosťou, keď aktivoval padák,“ povedal pilot Milan Podhorný. „Každý pilot ovláda takéto situácie a presne vie, ako sa v nich má zachovať. Toto experimentálne lietadlo bolo špeciálne. Padák zmiernil následky dopadu, ktoré mohli byť hrozivé,“ dodal Podhorný.
Pilot však vystúpil zo zničeného vraku stroja sám, sťažoval sa na bolesti hlavy, chrbtice a rúk. Bol síce doudieraný, ale bez akýchkoľvek vážnejších zranení. Po vyšetreniach ho hneď z nitrianskej nemocnice prepustili.
Pokusov o zostrojenie prototypu aeromobilu bolo v histórii viac. No len dva na celom svete boli funkčné, viac-menej pripravené na sériovú výrobu. Jeden je v Amerike, a ten druhý, síce už poškodený, zostrojil Nitran, akademický sochár Štefan Klein, dizajnér, konštruktér. Jeho snahou bolo vytvoriť dopravný prostriedok, ktorý by bol spojením šoférovania a lietania. Klein má nalietaných viac ako tisíc hodín. Zostrojením aeromobilu si splnil chlapčenský sen. Od myšlienky po realizáciu prototypu uplynulo štvrťstoročie.
Plánoval, že z miesta bydliska by sa mohlo na tomto dopravnom prostriedku cestovať na miesto určenia. Lietajúci automobil má veľa zložitých funkcií. Motor je atypický, v ťažisku vozidla. Tri metre je hriadeľom naháňaná vrtuľa, ktorá prenáša stisk sto koní. Nedalo by sa s ním vzlietnuť len tak nad kolónu áut v čase dopravnej špičky. Mohlo by sa však stať súčasťou infraštruktúry diaľnic, napríklad pred mestami, alebo súčasťou malých letísk, ktorých je veľa na Slovensku i v celej Európe.
Aeromobil má dolet 1 000 kilometrov. Keby bolo všetko išlo podľa plánu, kúpiť by sa dal o dva roky. Technická chyba, ktorá sa v piatok jeho vynálezcovi prihodila počas letu, však oddiali sériovú výrobu lietajúceho auta.