„Nie, nevieme. Naše výdavky akosi nekorešpondujú s tým, čo zarobíme,“ hovoria. A hneď majú poruke aj vysvetlenie prečo. „Život v Bratislave vie byť finančne náročný a ani tá každodenná káva na nábreží nie je zadarmo.“
Peniaze nemajú pod kontrolou ani Zuzana a Michael. Napriek tomu, že obaja zarábajú nadštandardne, väčšiu rezervu si nikdy nenašetrili. „Naším najväčším problémom je asi tá administratíva okolo toho. Často nestíhame načas platiť účty, lebo sme rozlietaní, práca, deti, a naozaj nemáme dostatočný prehľad o tom, kde by sme mohli viacej ušetriť,“ hovorí Zuzana. Medzi ich najväčšie výdavky patrí strava, úver na bývanie a benzín.
Aj kozmetička Lenka priznala, že jej to s peniazmi veľmi nevychádza. „Určite by sa mi dalo ušetriť viacej, ale musím priznať, že veľa peňazí dávam na zábavu, jedlo a pitie. Príležitostí na míňanie výplaty je v hlavnom meste viac ako dosť. Je to o tom, ako sa vie kto kontrolovať,“ myslí si.
Celkom iný pohľad na vec mala trojica mladých vyštudovaných ekonómov. Všetci sa zhodli, že najviac peňazí ich stojí jednoznačne bývanie a strava. Práve bývanie je podľa nich v hlavnom meste najväčšou položkou.
Odkedy zarábajú, však vždy peniaze ušetriť vedeli. „Mne šetrenie ide veľmi dobre. Mám na to špeciálny systém, takú excelovskú tabuľku, kde si evidujem všetky svoje príjmy a výdavky. Určím si, koľko chcem ušetriť, no a vždy mi to tak vyjde,“ vysvetľuje s úsmevom svoju taktiku ekonómka Katarína a dodáva, že ak sa náhodou stane, že jej to nevychádza, tak svoje výdavky priškrtí. Rovnaký prístup mali aj jej dvaja spolusediaci. Podľa nich je pri narábaní s peniazmi dôležitá istá sebadisciplína a tabuľky im v manažovaní financií značne pomohli. Vďaka tomu sa im za dva roky takéhoto fungovania ešte ani raz nestalo, že by boli na konci mesiaca na nule alebo dokonca v mínuse. „My však nie sme štandardná vzorka, sme ekonómovia,“ dodali s úsmevom.
Takáto finančná gramotnosť je podľa riaditeľky zvolenského Finservisu Dany Melichovej skôr výnimkou ako pravidlom. „V dnešnej dobe sa ľudia príliš zameriavajú na reklamu a konzumný spôsob života. Chcú mať všetko, čo vidia. Dôležitá je prítomnosť, a to, čo bude v budúcnosti, ich až tak nezaujíma. Ani rodičia neučia deti šetriť. Nevysvetlia im, že na toto a toto teraz nemáme. Klasická rozprávka O troch grošoch celkom vymizla, a to je škoda,“ myslí si a dodáva, že klientov sa často pýta na to, či majú finančnú rezervu, a vo väčšine prípadov je odpoveď záporná. Odôvodňujú to tým, že v prípade potreby si peniaze požičajú.