Deviataci na teste nepohoreli. Skončili podobne ako vlaňajší

Terajší deviataci si môžu podať ruky s tými vlaňajšími. Prvé výsledky z tohtoročného testovania deviatakov z matematiky a zo slovenčiny naznačujú, že dopadli takmer rovnako ako ich predchodcovia. Testy boli podľa učiteľov náročnosťou podobné, aj keď na slovenčine vznikol problém s jednou otázkou a rezort školstva napokon rozhodol, že sa pri celkovom hodnotení nebude brať do úvahy.

11.05.2015 13:12 , aktualizované: 12.05.2015 10:30
debata

Celkovo bola priemerná úspešnosť deviatakov v matematike 52,7 percenta, vlani to bolo o dve percentá viac. O niečo úspešnejší v matematike boli chlapci ako dievčatá. Slovenčinu bez spornej otázky zvládli žiaci v priemere na 62,6 percenta, vlani to bolo 62 percent. Pri slovenčine sa, naopak, o niečo lepšie darilo dievčatám ako chlapcom.

Spomedzi vyše 40-tisíc testovaných deviatakov spravilo oba testy na viac ako 90 percent 1 305 žiakov. Tí sú prijatí na stredné školy bez prijímačiek – ich podiel je o niečo nižší ako vlani. Kým minulý rok tvorili najúspešnejší žiaci 4,4 percenta všetkých testovaných žiakov, tento rok ich bolo 3,2 percenta.

Viacero výhrad k tohtoročným testom mali najmä učitelia slovenčiny. Tí protestovali proti otázke, ktorá sa týkala synoným k slovu šanca, pričom podľa nich nemala správnu odpoveď. Ministerstvo napokon rozhodlo, že táto otázka sa pri hodnotení nebude brať do úvahy.

Šéf rezortu Juraj Draxler teraz sľubuje, že systém vytvárania testových úloh a ich recenzentov sa upraví. „V najbližších dňoch sa ešte budeme zaoberať touto otázkou,“ sľúbil Draxler. Od testovania žiakov a plánu zmeniť monitor deviatakov na vstupný prijímačkový test na stredné školy sa nechystá ustúpiť. Pôvodne to malo byť už v budúcom roku, je však možné, že Draxler tento zámer odloží na neskôr.

Výhrady učiteľov totiž prinútili rezort školstva zamyslieť sa nad zostavením otázok v teste, najmä v slovenčine. „Formát testov je jedna z kľúčových vecí, ktorá nás teraz obmedzuje v rozhodnutí, či ísť už od budúceho roka systémom, že bude celoštátny test, ktorý bude vstupným testom na stredné školy. Alebo či si potrebujeme nechať dlhší čas, aby sme vedeli systém spoľahlivo nastaviť a šli by sme podľa neho možno až o dva roky,“ povedal v pondelok minister.

Slovenská asociácia učiteľov slovenčiny upozornila, že deviatacke testy sú priveľmi zamerané na čítanie s porozumením a spomedzi 25 otázok bola len jedna úloha z pravopisu. Podľa riaditeľky Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Ivany Pichaničovej čítanie s porozumením v testoch určite zostane, diskutovať sa dá o tom, v akom rozsahu. „Čítanie s porozumením je oblasť, ktorá sa má rozvíjať aj na hodinách slovenského jazyka, a je relevantné, že tomu dávame pozornosť. Môže sa viesť debata o tom, v akom rozsahu – to všetko sa teraz rieši aj s prihliadnutím na plány ministerstva, aby sa z testov deviatakov stali prijímačkové testy,“ pripomenula Pichaničová.

Niektorí učitelia pritom navrhovali, aby na čítanie s porozumením bol vytvorený osobitný test. Pichaničová však naznačila, že testovanie by potom mohlo byť finančne náročnejšie. V súvislosti s malým podielom otázok z pravopisu zas národný ústav poukázal, že do 25 otázok je zložité dostať všetok obsah učiva.

Podľa predsedu asociácie učiteľov slovenčiny Jána Papugu, ak sa má testovanie stať prijímačkovým testom na stredné školy, štruktúru testu treba zmeniť. Medzi úlohami by mali byť aj otvorené otázky, pri ktorých treba odpoveď dopísať, a nie si vybrať spomedzi štyroch možností. Pri výbere z možností sa totiž správna odpoveď často tipuje.

Náročnosť tohtoročného testu bola podľa Papugu na rovnakej úrovni ako vlani, ale mala by sa zvýšiť. „Ak to má byť prijímací test, nie som za to, aby sme žiakom všetko zľahčovali,“ myslí si Papuga s tým, že viacerí žiaci aj učitelia považovali mnohé otázky až za primitívne ľahké. „Jeden náš člen dal testy riešiť svojim mladším žiakom a tí ho vyriešili na priemernej alebo v nadpriemernej úrovni práve tak, ako jeho starší žiaci. Položil si teda otázku, čo sa vlastne testuje, keď test dokážu vyriešiť aj mladší žiaci. Rozhodne by sa takáto podoba testu nemala aplikovať do prijímacieho konania na stredné školy,“ uvádza sa v stanovisku asociácie učiteľov slovenčiny.

NÚCEM oponuje, že do testov zaraďuje aj ťažšie úlohy. „To sa však nie vždy stretáva s kladným ohlasom zo strany vyučujúcich, odbornej i laickej verejnosti,“ reagoval na kritiku asociácie. Dôvodom môžu byť obavy škôl, že na základe výsledkov testovania sa budú posudzovať a porovnávať jednotlivé školy.

Podrobné údaje o výsledkoch tohtoročného testovania deviatakov by mali byť známe koncom mája, prípadne začiatkom júna. Ministerstvo školstva zároveň sľubuje, že v najbližších dňoch by malo padnúť aj rozhodnutie, či sa už budúcoročný monitor stane prijímačkovým testom, alebo sa odloží ešte o ďalší rok.

Testovanie deviatakov 2015

  • test zo slovenčiny písalo celkom 38 227 deviatakov, z matematiky 40 880

    Slovenčina

  • priemerná úspešnosť 62,6 %
  • priemerná úspešnosť dievčat 65,5 %, chlapcov 59,8 %

    Matematika

  • priemerná úspešnosť 52,7 %
  • priemerná úspešnosť dievčat 51,9 %, chlapcov 53,4 %
  • Úspešnosť nad 90 % z oboch predmetov 1 305 deviatakov (3,2 %)
  • najviac úspešných deviatakov – Košický kraj (3,8 %), najmenej – Nitriansky kraj (2,5 %)

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom denníka Pravda.

debata chyba
Viac na túto tému: #deviataci #testy #matematika