Aeromobil nemohol padnúť v meste

Boli skúšobným letom aeromobilu, ktorý sa v piatok podvečer zrútil, ohrození aj obyvatelia Nitry či neďalekých obcí? Jeho konštruktér a pilot Štefan Klein tvrdí, že nie, pretože takéto lety sa konajú vždy nad nezastavanou oblasťou.

11.05.2015 20:00
aeromobil Foto: ,
Minulý piatok sa lietajúce auto zrútilo neďaleko Nitry.
debata (5)

Aj podľa úradov, dostávajú takéto stroje povolenie vzlietnuť len vo vopred zadefinovanom priestore, väčšinou blízko určitého letiska.

„Skúšobné lety sa vykonávajú tak, aby bola zabezpečená požiadavka ochrany tretích osôb a majetku. Výrobca o skúšobné lety požiada vtedy, keď je na ne lietadlo pripravené a má výrobcom vypracovaný program letových skúšok a samozrejme je k dispozícii aj kvalifikovaný personál,“ uviedla hovorkyňa Dopravného úradu Miroslava Janušicová. Tieto lety majú overiť parametre stroja, ktoré sa nedajú nasimulovať na zemi. Ich počet závisí od posúdenia výrobcu a od zložitosti vykonaných zmien.

O tom, že boli splnené všetky predpoklady na skúšobný let aeromobilu, je presvedčený aj expert na otázky bezpečnosti letovej prevádzky Antonín Kazda. „Bezpečnosť letovej prevádzky takého zariadenia, ako je lietajúci automobil, upravujú medzinárodné predpisy. Hybrid – lietajúce auto – prechádza skúškami, dokladajú sa výkresy s výpočtami, robia sa záťažové, tzv. lámacie skúšky. Tento proces je dozorovaný Dopravným úradom," hovorí Kazda. Podľa neho sú skúšky také prísne, že keď Dopravný úrad uvoľní aeromobil do letovej prevádzky, je isté, že bude spĺňať všetko, čo spĺňať má. „My si neuvedomujeme, koľko všetkého možného nad nami lieta. Množstvo ľudí po celom svete ročne zomiera následkom pádu meteoritov. Pravdepodobnosť, že na vás v obývanej zóne padne lietadlo, sa približuje k nule,“ dodal Kazda.

Aeromobil, ktorý počas skúšobného letu núdzovo pristál na letisku v Nitre, stále analyzujú. „Lietadlo je mierne poškodené, je opraviteľné. Pokračujeme v analýze dát,“ povedal pre Pravdu Štefan Klein. „V súčasnosti je lietadlo v štádiu experimentu, aby sa mohli testovať pravidlá správania sa aeromobilu. Záchranný systém garantuje jeho funkčnosť od výšky 300 metrov,“ uviedol Klein.

Práve v tejto výške si v piatok Klein uvedomil, že niečo v aeromobile nesedí. „Lietanie je trojdimenziálny stav a keď nastane odchýlka, človek to musí riešiť v tej sekunde. Použil som záchranný balistický systém, ktorý vo výške tristo metrov garantuje, že lietadlo sa znesie k zemi štandardným režimom, to znamená sedem metrov za sekundu. Je to rýchlosť zoskoku parašutistu. Táto voľba sa ukázala ako správna. Vedel som, že táto cesta je najbezpečnejšia," povedal Klein.

Pád lietajúceho automobilu, pri ktorom sa jeho pilot len ľahko zranil, vyšetruje Letecký a námorný vyšetrovací útvar ministerstva dopravy.

Aeromobil skonštruoval Klein, aby uľahčil dopravu v čase dopravnej špičky a mohol sa stať súčasťou dopravnej infraštruktúry diaľnic alebo malých letísk. Keby jeho majiteľ letel napríklad z Nitry do Bratislavy, tak pri Triblavine by na vytvorenom asi stometrovom páse pri diaľnici mohol pristáť bez toho, aby to niekomu hlásil.

Šoférovať lietajúce auto by však nemohol každý. Okrem vodičského preukazu by jeho majiteľ musel mať aj pilotnú licenciu. Technická chyba, ktorá sa v piatok jeho vynálezcovi prihodila počas letu, však čiastočne oddiali sériovú výrobu aeromobilu naplánovanú o dva roky.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Nitra #Aeromobil #Štefan Klein