Firmy zverejnia zoznam lekárov, ktorým dajú dary

Mená lekárov, ktorí chodia na zahraničné školenia na účet farmaceutických spoločností alebo od nich dostávajú peniaze na zariadenie ambulancie, budú od budúceho roka známe.

13.05.2015 12:00
debata (10)

Pacienti ich nájdu na internete a podľa nich si budú môcť vytvoriť obraz, či ich doktor nie je finančne závislý od určitej farmaceutickej firmy. Zavedie to novela zákona o lieku, v nej ministerstvo zdravotníctva rozširuje zoznam údajov, ktoré musia firmy v rámci svojich marketingových aktivít sprístupniť.

Ak pôjde napríklad lekár na kongres do Ameriky, po novom bude musieť farmafirma uviesť jeho meno aj sumu, ktorou mu prispela.

Výrobcovia liekov v súčasnosti oznamujú ministerstvu zdravotníctva iba celkovú sumu, ktorú za rok minuli na propagáciu. Táto povinnosť sa však netýka dodávateľov. Rezort údaje zverejňuje na svojom webe. Vlani firmy na marketing použili vyše 32 miliónov eur. Nie je však jasné, koľkým zdravotníckym pracovníkom tieto peniaze rozdelili a na akú činnosť.

Nová legislatíva by mala sponzoring rozmeniť na drobné. Farmafirmy budú ministerstvu posielať presný zoznam položiek s menami príjemcov, so sumami a s tým, na aký účel peniaze alebo dar dali. V zozname budú nielen lekári ale aj lekárnici, ktorých firmy podporili. V zákone budú aj sankcie, ak si túto povinnosť spoločnosti nesplnia.

Generálny riaditeľ sekcie farmácie a liekovej politiky na ministerstve Adam Hlôška povedal, že novela je pripravená, stačí doladiť len zopár detailov. „Pre nás je dôležité, aby sa stransparentňovali vzťahy v liekovej politike. Chceme, aby bola v praxi reálne vykonateľná a zároveň pomôže pacientom v lepšej orientácii v rámci liekovej politiky a v rámci vzťahov so svojimi lekármi,“ povedal Hlôška.

Podľa neho pacient si bude môcť nájsť informácie aj o tom, či postoj lekára nie je deformovaný nejakou finančnou motiváciou.

Ministerstvo zdravotníctva chce pokryť celé spektrum farmaceutického priemyslu. Povinnosť poskytnúť informácie bude mať už aj farmafirma, ktorá liek zaregistrovala, distribútor a výrobca. „Momentálne ešte riešime, ako by to malo vyzerať, v najhoršom prípade to bude forma excelovskej prehľadnej tabuľky. Mali by tam byť všetky údaje, ktoré sú potrebné pre laickú verejnosť,“ dodal Hlôška. Tento mesiac chcú novelu prerokovať s lekárnikmi a s lekárskou komorou.

Ambulantní lekári takýmto krokom nadšení nie sú. Považujú to za duplicitnú činnosť, pretože už dnes musia farmafirmy uviesť na daňovom úrade všetky dary, ktoré im dávajú, a každý lekár musí raz za štvrťrok za takéto plnenie zaplatiť daň.

„Nevidím dôvod, načo to ešte takto zviditeľňovať. Kto bude chcieť, tak sa k týmto údajom dostane aj dnes,“ reagoval viceprezident Asociácie súkromných lekárov Marián Šoth. Myslí si, že je to len populistický krok.

Šoth poukazuje na to, že finančná pomoc firiem je v niektorých prípadoch nevyhnutná. Ak sa chce ambulantný alebo nemocničný lekár vzdelávať v špičkovom odbore, musí chodiť aj na zahraničné kongresy, a to je preňho drahá položka. Poplatok je podľa neho aj 500 eur, nehovoriac o letenke. „Farmafirma predsa oznamuje na Finančnú správu, že zaplatila za lekára takúto sumu, on to zdaní, nevidím dôvod, načo to ešte zdupľovať,“ ešte raz prízvukoval Šoth.

„Nie sme proti takémuto zverejňovaniu, ak lekár prednáša, dostane za to zaplatené a odvedie daň, tak nemáme nič proti tomu,“ reagoval za špecialistov Andrej Janco, prezident Slovenskej lekárskej únie špecialistov.

Farmaceutické firmy na novele zákona z dielne ministerstva zdravotníctva spolupracujú. „Farmaceutickému priemyslu záleží na tom, aby jeho vzťahy s lekármi boli transparentné,“ vysvetlil generálny riaditeľ Európskej federácie farmaceutických odvetví a asociácií (EFPIA) Richard Bergstrom.

Sprístupnenie takýchto informácií podľa Bergstroma pomôže zvýšiť kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti a firmy to považujú za jednu z priorít. Samy pripravili etický kódex, ktorý presne určí pravidlá, ako budú zverejňované finančné aj nefinančné príspevky pre lekárov. EFPIA združuje farmaceutické spoločnosti pôsobiace v Európe a zastupuje spolu takmer 1 900 spoločností.

Čo sponzorujú farmaceutické firmy:

  • návštevu lekára alebo lekárnika reprezentantom firmy, ktorej cieľom je propagácia liekov,
  • reklamnú kampaň pre voľnopredajné lieky,
  • poskytovanie vzoriek liekov verejnosti, lekárom a lekárnikom,
  • motivovanie lekárov či lekárnikov darmi, ponukami či odmenami k tomu, aby predpisovali alebo vydávali lieky,
  • sponzorovanie propagačných podujatí, na ktorých sa zúčastňujú lekári či lekárnici,
  • sponzorovanie vedeckých kongresov pre lekárov, lekárnikov, vrátane uhrádzania cestovných náhrad a nákladov na ubytovanie, ktoré sú spojené s účasťou na tomto podujatí.

Výdavky farmaceutických firiem na propagáciu a marketing

  • rok 2011: 9 327 857 eur
  • rok 2012: 43 532 373 eur
  • rok 2013: 41 463 917 eur
  • rok 2014: 32 233 084 eur

Zdroj: Ministerstvo zdravotníctva

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #zdravotníctvo #financovanie #lekári #farmaceutické firmy