Zmätok v tiesňových linkách. Kedy volať 112 a kedy 155?

, 17.05.2015 15:00
zachranna zdravotna sluzba, linka 112, 115,...
Záchranári včera bratislavskej verejnosti vysvetľovali, ako používať tiesňové linky a ako poskytnúť prvú pomoc. Autor: ,

Malo to byť univerzálne číslo, kde človek nájde pomoc. Keď sa pred viac ako desiatimi rokmi zavádzala tiesňová linka 112, hovorilo sa o nej, že zabezpečí rýchlejšiu a efektívnejšiu záchranu. Skúsenosti niektorých ľudí v núdzi sú však iné.

Stáva sa, že na telefóne strácajú drahocenné minúty, lebo ich operátor zo 112 prepája na pôvodné číslo záchranárov 155, ktoré je stále funkčné. Alebo, ak vyľakaný pacient potrebuje radu a volá na 112, potom je zase obviňovaný z blokovania núdzovej linky a z jej zneužívania.

Kam sa má teda obrátiť človek, ktorý je vystresovaný zo situácie? Doteraz to verejnosti nik poriadne nevysvetlil. Niektorí pacienti to museli zistiť sami.

Mária z Bratislavy bude nabudúce vytáčať už len 155. Volaním na stodvanástku musela zdravotný problém vysvetľovať dvom operátorom. „Bola som čerstvo po operácii, keď som dostala silné bolesti brucha, vytočila som 112 a podrobne som operátorovi vysvetlila, čo mi je, potom ma prepojil a znova som v bolestiach musela popisovať zdravotné problémy,“ uviedla. Keď prišla záchranka, odporučili jej, aby na 112 už viac nevolala.

S volaním záchranky má bohaté skúsenosti aj Jozef z Bratislavy, ktorý je epileptik. „Vždy volám na 155, mám dobré skúsenosti, pretože prídu rýchlo,“ tvrdí jeho manželka Ľubica s tým, že nevie, načo by volala ešte aj na 112.

Záchranár, ktorý nechcel zverejniť svoje meno, uviedol, že dve tiesňové čísla iba spôsobujú chaos. „Stodvanástka sa síce môže lepšie pamätať, ale pri ohrození zdravia to operátor aj tak musí prepojiť na 155, kde sedí zdravotník,“ povedal. A tak sa zbytočne stráca čas. Aj tak väčšinu volaní na číslo 112 tvoria tie so zdravotnými problémami.

Vlani na linke 112 evidovali vyše 1,5 milióna hovorov, z toho polovica bola ministerstva vnútra neoprávnených. Zrejme by z tak vysokého počtu neoprávnených hovorov ubudlo, ak by kompetentní verejnosti vysvetlili, ako tiesňové linky používať.

Číslo 112 spadá pod gesciu ministerstva vnútra, ktoré zmätok v tiesňových linkách nepripúšťa, naopak vo viacerých číslach vidí výhodu. "Aj keď na stodvanástku je možné volať aj bez SIM karty, disponuje lokalizáciou volajúceho a je to všeobecne známe európske číslo tiesňového volania, tak keď niekto potrebuje privolať pomoc, väčšinou sa nachádza v silnom strese, takže považujeme za vhodné, aby mohol volať na číslo, na ktoré si prvé spomenie, " reagovala Marta Fabianová z tlačového odboru ministerstva vnútra.

Dodala, že číslo tiesňového volania 112 slúži na privolanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému v prípade, keď je ohrozený ľudský život, zdravie, majetok, životné prostredie alebo verejný poriadok. Na zvýšenie povedomia organizuje rezort aktivity v rámci Dňa stodvanástky, ktorým je 11. február.

„Pri príležitosti tohto dňa prebiehajú v Slovenskej republike od roku 2009 rôznorodé aktivity zamerané na zvýšenie povedomia,“ podotkla k otázke informovania verejnosti. Fabianová nezabudla pripomenúť, že práca operátorov zo stodvanástky býva každoročne oceňovaná v rámci udeľovania prestížneho európskeho ocenenia 112 Awards.

Prezident Slovenského Červeného kríža a dlhoročný záchranár Viliam Dobiáš pripúšťa, že volaním na 112 so zdravotným problémom môže ísť o zdržanie, navyše záleží ešte aj od toho, či je voľný zdravotnícky operátor. Môže sa stať, že sú všetci obsadení.

„Nemyslím si, že by takýmto zdržaním išlo o zdravie ohrozujúci čas,“ mieni. Dôležitejšie je podľa neho to, aby pacientovi bola poskytnutá do príchodu záchranky prvá pomoc. Poukázal však na to, že informačná kampaň by mala byť rozsiahlejšia.

Dobiáš vysvetľuje, že ak sa napríklad stane hromadná dopravná nehoda, pri ktorej je potrebná súčinnosť viacerých záchranných zložiek, tak treba vytočiť číslo 112. Ak ide o čisto zdravotný problém, treba vytočiť číslo 155.

„Malo by to fungovať tak, že operátor zo stodvanástky musí zistiť adresu aj problém a keď ide o zdravotný, tak to presunie kolegovi – záchranárovi, ktorý opäť zisťuje, o aký zdravotný problém ide,“ vysvetlil Dobiáš.

Tiesňové číslo 155 treba podľa hovorcu Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Borisa Chmela volať vtedy, ak došlo k náhlej zmene zdravia, k ohrozeniu života, k väčším nehodám, k ťažkým úrazom, k niečomu, čo je urgentné. „Záchranná zdravotná služba je prednemocničná starostlivosť, nie nemocničná, záchranári neliečia, ale zastabilizujú,“ upozorňuje Chmel.

Záchranári pomáhajú pri infarktoch, zástave dýchania, bezvedomí, otravach liekmi, mozgových porážkach. Po stabilizovaní, ak si to pacientov stav vyžaduje, ho čo najskôr prevezú do zdravotníckeho zariadenia, kde mu už bude poskytnutá nemocničná zdravotná starostlivosť.

Zavedenie neodkladnej pomoci cez tiesňovú linku 112 bolo ovplyvňované tlakom Európskej únie zabezpečiť rovnakú bezpečnosť občanov v členských štátoch. Slovensko bolo povinné zriadiť a zaručiť dostupnosť využívania linky tiesňového volania 112 podľa nariadenia Rady Európskej únie. Zákon o integrovanom záchrannom systéme bol schválený v roku 2002 vládou Mikuláša Dzurindu.

Tiesňové linky

  • 150 hasiči – volať v prípade požiarov, dopravných nehôd
  • 155 zdravotná záchranná služba – volať pri náhlych zmenách zdravia, strate vedomia, bezvedomí, pri problémoch s dýchaním, so srdcom, pri infarkte, otrave liekmi, chemikáliami, popáleninách, vážnych úrazoch, krvácaní
  • 158 polícia
  • 112 integrovaný záchranný systém – volať, ak treba zásah záchranárov, hasičov či policajtov, ide o európske číslo tiesňového volania
  • čísla sú bezplatné a používajú sa bez predvoľby

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Slovensko #tiesňová linka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
59,99
Grande ruža red 25

Grande ruža red 25

26,99
Passion gerbera color

Passion gerbera color

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk