Traja vysokoškoláci skombinovali štvorkolku s tankom

Unikátne terénne vozidlo skonštruovali traja vysokoškoláci, študenti Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka. Má elektrický pohon ako najmodernejšie osobné autá a pásový podvozok ako vojenský tank. V piatok ho prvýkrát vyskúšali v teréne pred budovou fakulty.

17.05.2015 16:30
štvorkolka, tank, terénne vozidlo Foto: ,
Unikátne terénne vozidlo vyskúšal pred budovou fakulty jeden z konštruktérov, študent Dominik Malec.
debata (63)

Daniel Siekela, Dominik Malec a Miroslav Bartoš sa do projektu pustili v rámci svojich diplomových prác. Každý si zobral na starosť jednu časť vozidla a potom návrhy dávali dokopy.

„Podľa mňa najťažšie bolo zosúladiť všetky plány, máme tri zadania diplomových prác, každý rieši niečo iné, pritom to musíme riešiť ako celok, aby to do seba zapadalo. Jeden sa musí prispôsobiť druhému, ten zase tretiemu, takto sme museli hľadať kompromisy,“ vraví Dominik Malec.

Dominik býva v obci Melčice-Lieskové blízko Trenčína. Je autokrosovým pretekárom a doma má veľkú dielňu. Práve v nej dávali originálny „tereniak“ dohromady. Vytvorili vlastne celkom novú kategóriu vozidiel.

„Štvorkolky máme, máme vozidlá aj na pásových redukciách, ale konkrétne takýto typ, a najmä s elektrickým pohonom, ktorý má dva motory a nezávislé riadenie, pri ktorom nie je mechanická väzba, to je niečo výnimočné,“ zdôraznil Daniel Siekela.

Pásy umožňujú, aby auto prešlo terénom, ktorý má malú únosnosť, napríklad po rozbahnenej ploche, ale aj po snehu. Takéto zariadenie je využiteľné celoročne, v lete aj zime. Môžu ho využívať napríklad farmári či záhradkári, lesníci na nakladanie a zvážanie dreva, ale aj záchranári, ktorí sa potrebujú dostať do neprístupných hôr. Konštruktéri vozidla si ho vedia predstaviť aj v armáde, napríklad ako prieskumné vozidlo bez posádky na diaľkové ovládanie.

Auto poháňajú dva elektromotory, ktorých výkon sa dá upravovať, a tým prispôsobovať štýl jazdy podľa terénu. Funkčný model, ktorý včera vyskúšali, dokáže ísť rýchlosťou asi 30 kilometrov za hodinu a batérie, ktoré použili, umožňujú prevádzku na 1,5 hodiny.

"Ale to sú klasické trakčné olovené akumulátory, ktoré sú ťažké a nemajú takú kapacitu ako moderné akumulátory. Tie by dokázali zvýšiť možnosť prevádzky aj na päť hodín. Na nabíjanie stačí úplne jednoduchá nabíjačka, ktorá sa dá kúpiť na internete, tak sme to riešili aj my.

Objednali sme si nabíjačku na 48 voltov, čo je napájacie napätie," vysvetlil Miroslav Bartoš, tretí z trojice mladých konštruktérov.

Pôvodne kúpili sériovo vyrábanú štvorkolku so spaľovacím motorom, ktorú chceli upraviť. To však bolo pre diplomovú prácu málo originálne. A tak sa zrodilo riešenie s elektrickým pohonom a pásovým podvozkom. Tomu potom prispôsobovali aj ďalšie komponenty.

Z pôvodnej štvorkolky napokon zostal len predný kryt, sedačka a nosič batožiny. Konštruktérsku novinku predstavia odbornej verejnosti 19. mája na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre.

© Autorské práva vyhradené

63 debata chyba
Viac na túto tému: #štvorkolka #tank #terénne auto