Je reálne, že sa nového predsedu NKÚ predsa len podarí v parlamente zvoliť?
Zdá sa, že áno. Napriek tomu, že opozícia nepredložila jedného kandidáta.
V hre sú traja kandidáti, kto z nich môže získať väčšinovú podporu?
Hlavného kandidáta Maroša Žilinku podporuje 60 opozičných poslancov. K úplnosti mu chýba ešte sedem hlasov opozície. Časť týchto zvyšných hlasov je rozdelených medzi ďalších dvoch opozičných kandidátov na šéfa NKÚ.
Opozícia môže zariskovať a vopred sa zmieri, že Žilinka nebude zvolený, čo bude znamenať stratu tváre pred verejnosťou. Tá v tom bude vidieť neschopnosť opozície presadiť vlastného kandidáta.
Ďalšou možnosťou je, že opozičných 60 poslancov presvedčí Žilinku, že je síce najlepším kandidátom KDH, ale zatiaľ je post predsedu NKÚ preňho nedosiahnuteľný. Opozícii potom zostane úloha verejnosť oboznámiť s tým, že iný zvolený kandidát nie je jej, ale skrytý kandidát vládnej strany.
Čo môže prekážať na voľbe kandidáta Žilinku?
V predošlom období vykonával vysokú funkciu z poverenia KDH, keď bol štátnym tajomníkom ministerstva vnútra vedeného Danielom Lipšicom. Ostatní dvaja kandidáti Karol Mitrík a Henrieta Crkoňová sú podporovaní mizivým percentom opozičných hlasov. Zdá sa však, že sa páčia vládnemu poslaneckému klubu a jeden z nich bude zvolený.
Predseda Mostu-Híd Bíla Bugár apeloval na opozíciu, aby Žilinku stiahla. Je to riešenie?
Aj nevoliť predsedu NKÚ v tomto kole je istým riešením. Ukazuje verejnosti, že opozícia má svoju akcieschopnosť a tvár. Ísť do voľby s vedomím, že jej kandidát Žilinka bude neúspešný, je zbytočné politické porazenectvo.
O necelý rok sú parlamentné voľby, zazneli aj názory, či nepočkať na nový parlament.
Ústavná funkcia predsedu NKÚ má sedemročné funkčné obdobie a súčasný predseda nadsluhuje tri roky. Aj vzhľadom na meniaci sa pomer síl podpory občanov parlamentným stranám je otvorenou otázkou – paradoxom, či voľba s trojročným oneskorením nie je teraz predčasnou voľbou.
Kde sa stala chyba, že takmer celé volebné obdobie súčasného parlamentu opozícia a vládna strana neboli schopné zvoliť nového šéfa NKÚ?
Nenazval by som to chybou, je to dôsledok krátkej tradície zavádzania demokratických parlamentných procedúr, ako aj nízka politická kultúra na oboch stranách parlamentu. Možno by stálo za úvahu buď voľbu ešte o pár mesiacov odložiť, alebo prijať riešenie, ako svojho času po rozhodnutí Ústavného súdu zvolil Smer pri voľbe nového generálneho prokurátora, keď ho navrhol sám. Bolo by to vhodnejšie riešenie, ako pred verejnosťou ukladať do opozičného hniezda kukučie vajíčka.