Pomohli by cestných pirátov odhaliť psychotesty?

Takmer v rovnakom čase vyvolali pohoršenie. Jeden motorkár zapríčinil cez víkend smrť svojej spolujazdkyne, druhý zavesil na internet video svojej šialenej jazdy.

02.06.2015 09:00
Topoľníky, nehoda Foto:
Opitý maďarský motorkár v obci Topoľníky zišiel z cesty a spadol do zavlažovacieho kanála. Nehodu neprežila jeho spolujazdkyňa.
debata (33)

Tak ako niekoľko mladých vodičov len pár mesiacov pred ním. A to je iba zlomok cestných pirátov, o ktorých verejnosť vie. Exhibicionizmus a sklon k porušovaniu predpisov by však mohli odhaliť psychotesty, ktoré na Slovensku zatiaľ nie sú súčasťou vodičských kurzov. Ministerstvo dopravy zákon, ktorý by to nariaďoval, stále len pripravuje.

Uplynulý víkend sa na internete šírilo video, ktoré natočil motorkár počas jazdy rýchlosťou 240 km/h. Ohrozujúc ostatných účastníkov premávky i seba, porušujúc všetky dopravné predpisy si v plnej premávke svoju jazdu nasnímal a uverejnil na internete. „Tie nahrávky sú čistý exhibicionizmus, akože ,pozrite sa, čo som dokázal‘. Pokiaľ to má človek v krvi, dá sa to odhaliť psychologickými testami,“ uviedol dopravný psychológ Karol Kleinmann. Ak sa podľa neho u vodiča táto vlastnosť prejaví, mal by počkať rok-dva, kým sa upokojí, a až potom by mal na motorku opäť sadnúť.

Mohlo by sa mu totiž stať to, čo 23-ročnému maďarskému motorkárovi v obci Topoľníky neďaleko Gabčíkova. Keď odchádzal opitý zo zrazu motorkárov, nezvládol vedenie v pravotočivej zákrute, prešiel do protismeru, zišiel z cesty a spadol do zavlažovacieho kanála. Nehodu neprežila jeho 21-ročná spolujazdkyňa. Motorkára, ktorý sa pri nehode nezranil, polícia zadržala.

„Vyšetrovateľ ho obvinil zo zločinu usmrtenia a spracoval podnet na väzobné stíhanie,“ uviedla hovorkyňa krajskej polície v Trnave Martina Kredatusová. Podľa nej hrozí mužovi odňatie slobody na štyri až desať rokov. V cele skončil aj 29-ročný motorkár z Győru, ktorého pod vplyvom alkoholu zastavili policajti v nedeľu nadránom v Gabčíkove. Polícia ho obvinila z ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.

Kleinmann pripisuje nehodu ľahkovážnosti mladého vodiča. „Mladosť, nevybúrenosť, s tým spojená určitá nezodpovednosť. Keď im potom ešte dáte motorku, tak sú výsledky takéto. To, že si myslia, že sú rýchli a motorku zvládnu, neznamená, že to tak skutočne je,“ reagoval psychológ, podľa ktorého je práve veková skupina motorkárov 15 až 24 rokov najnebezpečnejšia. Upozornil, že pre motocyklistov či vodičov osobných áut neplatia také prísne kritériá ako napríklad pre vodičov nákladiakov. „Nemusia absolvovať psychotesty, kde by sa jasne ukázalo, či sú vyzretí aj po osobnostnej stránke, či majú potrebu stále zažívať adrenalín,“ mieni Kleinmann, podľa ktorého takéto riskantné jazdy dvíhajú vodičom sebavedomie a status v partii. Povinné psychotesty by podľa Kleinmanna vyriešili aj sklony niektorých vodičov k exhibicionizmu.

O ich zavedení pre vodičov, podobne ako v susednom Rakúsku, uvažuje aj rezort dopravy. Ten na otázky denníka Pravda opakovane tvrdí, že novinky v legislatíve sú stále len vo fáze prípravy. „O konkrétnych zmenách vo vzdelávaní vodičov budeme verejnosť včas informovať,“ uviedol Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Psychotesty by boli účinným nástrojom aj u všetkých nezodpovedných vodičov, ktorí opakovane porušujú dopravné predpisy, tvrdí dopravný analytik Jozef Drahovský. „Účinne sa s týmto dá bojovať len tak, že keď sa zistí u niekoho sklon k nezodpovednej jazde, opakovane mu nedať vodičské oprávnenie, kým neprejde psychotestmi,“ uviedol analytik.

Vysokou rýchlosťou na cestách a videami z týchto jázd na internete sa najskôr chválili mladí vodiči áut. Prvým známym bol 22-ročný šofér z obce Jabloň v okrese Humenné, ktorý sa pýšil jazdou na luxusnom BMW Z4. Cez obec s ním preletel 240-kilometrovou rýchlosťou. Polícií je dobre známy aj 29-ročný vodič ferrari, na ktorom sa naposledy, keď ho chytili, rútil na R1 rýchlosťou až 258 km/h. Za posledných päť rokov porušil dopravné pravidlá 10-krát. Všetci však skončili len s pokutou, ktorá sa môže vyšplhať do výšky 800 eur, a s maximálne trojročným zákazom šoférovať.

Podľa Drahovského je potrebné spoločnosť chrániť pred podobnými porušovateľmi predpisov. Účinným nástrojom by podľa neho bolo doživotné väzenie. „Je potrebné robiť pre spoločnosť ochranu. Mala by sa uplatniť zásada trikrát a dosť,“ dodal analytik, podľa ktorého je rýchla jazda problémom vtedy, keď svoje schopnosti vodiči predvádzajú na úsekoch, kde ohrozujú iných. „Pokiaľ je to na takom území, kde iných účastníkov cestnej premávky neohrozujú a chcú si len vyskúšať rýchlu jazdu, problém nevidím. Ten nastáva, keď takouto vysokou rýchlosťou idú po cestách, kde sú aj iní účastníci a tou jazdou ich ohrozujú alebo akokoľvek obmedzujú,“ vysvetlil Drahovský.

Trestný právnik Ondrej Mularčík upozorňuje, že aj v súčasnosti je možné postupovať voči porušovateľom dopravných predpisov prísne. Napríklad odobrať vodičský preukaz na doživotie, keď je niekto opakovane trestaný. Podľa posledných informácií dostali takýto trest len štyria Slováci. Ak podľa Mularčíka niekto jazdí napriek zákazu, je za to trestaný a môže sa dostať aj do väzenia. „Keď niekto urobí tri závažné priestupky, odoberie sa mu vodičský preukaz, zakáže sa mu činnosť, musí absolvovať psychotesty a ísť na skúšky z pravidiel cestnej premávky,“ hovorí právnik. Podľa neho si však treba uvedomiť, koľko ľudí jazdí a každému sa môže stať, že poruší rýchlosť alebo nejaký predpis z nedbanlivosti.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba
Viac na túto tému: #autonehoda #vodiči #psychotesty