Kiska sa nechce vzdať súkromných letov za štátne

Stošestnásťkrát využil Andrej Kiska vládne lietadlo na cesty domov. Ak to pôjde takto ďalej, bude najdrahším prezidentom, akého sme kedy mali.

05.06.2015 11:00
Kiska Foto: ,
Prezident Andrej Kiska počas februárového letu do Kyjeva.
debata (419)

Z reakcií prezidentskej kancelárie totiž vyplýva, že s pravidelným lietaním do Popradu nemieni prestať. Prvý občan štátu Kiska sa tak vydeľuje z radu svojich predchodcov, z ktorých si ani jeden nedoprial súkromný letecký luxus za štátne peniaze.

Hoci sa na prepravu prezidenta míňajú verejné zdroje, jeho kancelária sa opakovane k celej záležitosti odmieta konkrétne vyjadriť. Už po niekoľký raz neodpovedala na otázku, koľko ciest prezident podnikol do rodného mesta za pracovnými povinnosťami a koľko z nich bolo súkromných. Podľa našich zdrojov mal prezident uskutočniť doteraz až 116 letov z a do Popradu. Pri nákladoch 1 200 eur na jednu letovú hodinu strojom Jak-40 by tak minul za takmer rok vo funkcii len na lietanie domov vyše 139-tisíc eur. Prax býva taká, že prezidenta na víkend odvezie do Popradu letecký špeciál Jak-40 a potom sa späť vracia do Bratislavy. V pondelok ráno zase lietadlo odletí do Popradu a hlavu štátu prepraví do Bratislavy.

Prečítajte si glosu Mariána Repu Kiska Air.

Prezident si však zvykne nastaviť svoj pracovný program aj na východe republiky a vtedy let nemožno považovať za súkromný. Z doterajšieho programu, ktorý má hlava štátu zverejnený na svojej internetovej stránke, sa mohol pracovne presúvať na východ asi dvanásťkrát. Čo môže naznačovať, že sú tieto cesty koncom týždňa plánované cielene.

Sú však dni, keď si letecký špeciál ani nevydýchne. Napríklad kvôli novoročnej omši sa musel v jeden deň otočiť na trase Poprad – Bratislava až štyrikrát. Ráno išlo lietadlo po Kisku do Popradu, aby ho prepravilo do Bratislavy. Po omši smeroval opäť do Popradu a lietadlo sa vrátilo späť do hlavného mesta.

Nad takýmto cestovaním sa pozastavil aj politológ Michal Horský. V tejto súvislosti poukázal na to, prečo sa rodina prezidenta podľa vzoru iných hláv štátov nepresídli do prezidentskej vily v hlavnom meste. „Je nezvyčajné, ak hlava štátu žije so svojou rodinou niekoľko sto kilometrov od sídla svojho úradu,“ poznamenal Horský.

Na jednej strane prezident míňa verejné zdroje na súkromné lety a na druhej strane sa vzdáva každý mesiac svojho platu. Vyše 5 200 eur rozdelí rovnakou sumou desiatim rodinám. Politológ Juraj Marušiak povedal, že darovanie prezidentského platu je zamerané na efekt. Ani sociálny systém nemôže byť podľa politológa založený len na charite, ale na systematickej sociálnej politike. Zároveň Marušiak označil cestovanie prezidenta súkromne domov za drahé, aj keď tým neporušuje zákon.

Otázkou je, ako verejnosť prijíma Kiskov štýl. Sociológ Pavel Haulík povedal, že prezidentove cesty špeciálom nie sú predmetom pretriasania v médiách, kým rozdeľovanie jeho platu áno. „Je to istá forma výroby prezentácie pre pána prezidenta, kým tá časť o jeho letoch je akoby zamlčaná. Potom je problém vedieť, ako to vplýva na občanov, keď sa o tejto téme veľmi nehovorí a verejná mienka sa ani nemala ako vytvoriť,“ poznamenal sociológ.

Kiskova obhajoba celej situácie okolo využívania lietadla sa obmedzuje len na tvrdenie, že po jeho zvolení ho o časté využívanie špeciálu „priam prosil“ minister vnútra Robert Kaliňák. Rezort vnútra má však iné vysvetlenie. Hovorí, že Kaliňák vtedy prezidentovi povedal, že má využívať lietadlá vládnej letky v rámci svojho „pracovného programu“ mimo Bratislavy. Teda nie na cesty domov. „Lietadlá totiž musia mať pravidelné zálety, aby zostali letuschopné a piloti musia mať dostatočný počet nalietaných hodín,“ uviedol tlačový odbor ministerstva vnútra.

Údaje o počte Kiskových letov sú tabu. Hovorca hlavy štátu Roman Krpelan len povedal, že Kancelária prezidenta nezabezpečuje ochranu a prepravu prezidenta, nevlastní ani automobil, ktorým sa prepravuje. „Prepravu prezidenta aj všetky dopravné prostriedky zabezpečuje ministerstvo vnútra – Úrad pre ochranu ústavných činiteľov a tiež uhrádza aj všetky náklady,“ povedal hovorca.

Ani rezort vnútra nechce byť konkrétnejší, aby ozrejmil ako prezident lieta. „Z takticko-bezpečnostného hľadiska sa nebudeme vyjadrovať k trasám a spôsobu prepravy pána prezidenta. O tom, ako bude prezident prepravovaný, rozhoduje Úrad pre ochranu ústavných činiteľov v závislosti od programu hlavy štátu, časových možností a bezpečnosti prezidenta,“ uviedol tlačový odbor rezortu vnútra. S otázkami o využívaní špeciálu odporučil obrátiť sa na Kanceláriu prezidenta. „Presné číslo, koľkokrát špeciál pán prezident využil, by mala mať Kancelária prezidenta, ktorá je objednávateľom letov. Letecký útvar nevedie špeciálnu štatistiku, v ktorej by zaznamenával počty letov jednotlivých štátnikov,“ tvrdil tlačový odbor.

Bývalí prezidenti Rudolf Schuster a Ivan Gašparovič vládne lietadlo na súkromne cesty nepoužívali. Bývalý hovorca Gašparoviča Marek Trubač pred časom povedal, že Ivan Gašparovič využíval vládny špeciál na pracovné a oficiálne návštevy v zahraničí a pracovné cesty po Slovensku v prípade, že termín návštev a jeho program si vyžadovali zrýchlený presun.

Tak ako Kiska z východu pochádza aj Rudolf Schuster. Ten nedávno Pravde povedal, že vládnym špeciálom domov nikdy neletel a radšej si s rodinou zaplatil let u súkromného prepravcu. „Kupoval som letenky pre seba, pre manželku i pre dcéru. Ani raz som špeciál nepoužil na súkromné účely, hoci prezident má na to nárok a neporušuje tým predpisy,“ uviedol exprezident.

V minulosti mali aj poslanci parlamentu vymoženosť lietať za štátne peniaze leteckým špeciálom na rokovania pléna parlamentu. Lietadlo z Košíc ich priviezlo do Bratislavy a zase hodinu po skončení rokovania mali vládne lietadlo pripravené na cestu späť na východ republiky. V roku 1999 však vtedajší predseda parlamentu Jozef Migaš z SDĽ po kritických článkoch v denníku Pravda poslancom takéto lietanie zatrhol.

Letka ministerstva vnútra

  • V súčasnosti letecký útvar ministerstva vnútra disponuje štyrmi lietadlami.
  • Funkčné sú tri lietadlá, jedno Tu-154M s kapacitou 116 miest a dve menšie lietadlá Jak-40 s kapacitou 16 a 22 miest.
  • Jedno lietadlo Tu-154M je dlhodobo mimo prevádzky z dôvodu potreby generálnej opravy.
  • Letová hodina Jaku stojí 1 200 eur.
  • Letová hodina Tu-154M vyjde na 4 200 eur.

Zdroj: ministerstvo vnútra

© Autorské práva vyhradené

419 debata chyba
Viac na túto tému: #vládny špeciál #Andrej Kiska