Obaja šoféri skončili vo štvrtok s okamžitou výpoveďou a v rukách polície. Prvý jazdil na trase Partizánske – Klačno a večer, keď do zastavila polícia, mu namerali takmer tri promile, na druhého zavolali policajtov pracovníci nehodovej skupiny Dopravného podniku Bratislava. V dychu mal 0,71 promile. Obvinení sú z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.
Aj napriek tomu považujú v SAD Prievidza, kde prvého vodiča zamestnávali, aj naďalej náhodné kontroly za dostatočné. „Naša spoločnosť sa intenzívne vnútropodnikovo venuje kontrolnej činnosti samotnej práce vodiča a preventívne aj kontrolám dychovou skúškou na požitie alkoholu,“ uviedol Pavel Pařízek, dopravný riaditeľ SAD Prievidza. Podobný problém spoločnosť naposledy riešila v roku 2008.
Dopravný podnik Bratislava, kde vodičov niekoľkokrát denne testujú, opustili pre alkohol za posledné tri roky traja. Zákon o bezpečnosti pri práci hovorí, že každý zamestnávateľ je povinný kontrolovať, či je jeho zamestnanec počas služby pod vplyvom alkoholu či iných omamných látok. Kontroly by mali byť sústavné, no ich periodicitu stanovujú zamestnávatelia.
Spoločnosti, ktoré prepravujú ľudí, uplatňujú nulovú toleranciu, ale podľa zistení denníka Pravda dychové skúšky na alkohol vykonávajú náhodne. Niektorí šoféri, rušňovodiči či piloti tak fúknu raz mesačne, iní dvakrát, ale môže sa stať, že na niekoho rad nepríde ani v priebehu dvoch mesiacov. Ak sa však vyskytne podozrenie, že za volant sadajú pod vplyvom alkoholu, skúške ich podrobia okamžite po odhalení. Vtedy však môže byť neskoro.
„Máme pravidelne certifikovaný alkoholtester. Náhodné kontroly sú niekoľkokrát mesačne. Zatiaľ je disciplína vodičov v tomto smere výborná, nie je nutné sprísňovať opatrenia,“ uviedla Anna Scepániková z SAD Prešov. Za uplynulé tri roky evidujú jedného vodiča, ktorý nafúkal počas nástupu do práce.
Podobný systém majú nastavený aj rušňovodiči. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vykonáva ročne tisícky náhodných kontrol a pravidlá sprísňovať tiež neplánuje. Od roku 2012 pre alkohol prepustila najmenej dvoch rušňovodičov.
„Postihy za porušenie pravidiel sú veľmi prísne. Pri zistení požitia alkoholu je rušňovodičom okamžite pozastavený výkon služby. Zistená koncentrácia alkoholu v dychu nad 0,14 mg/l (0,29 promile, pozn. red.) sa považuje za závažné porušenie pracovnej disciplíny, za ktoré zamestnanec môže byť prepustený,“ tvrdí Ján Filip z komunikačného odboru ZSSK.
Podľa letového riaditeľa leteckej spoločnosti Air Explore Vladimíra Kleina u nich nepovoľujú žiaden alkohol. „Každá firma to má inak. Niektoré majú nulovú toleranciu, iné spoločnosti povoľujú zvyškový alkohol,“ uviedol Klein. Tvrdí, že dychové skúšky sú u pilotov náhodné alebo cielené pri podozrení, že niektorý zo zamestnancov požil alkohol. Pre alkohol zatiaľ nikoho neprepustili.
Ak sú však tieto kontroly dostatočné, prečo sa pravidelne objavujú informácie o opitých šoféroch? V policajnej cele skončil pred pár mesiacmi aj vodič autobusu z Vrbového, ktorému namerali 2,83 promile alkoholu. Upozornil vtedy naňho jeden z 12 cestujúcich.
Dopravný analytik Ján Bazovský tvrdí, že ideálne by bolo, keby sa náhodné kontroly kombinovali s pravidelnými. Vodiči by sa mali dychovej skúške podľa neho podrobiť nielen ráno, pred nástupom do služby, ale aj niekoľkokrát počas dňa. "Zamestnávatelia by mali vyžadovať, aby boli zamestnanci v takom stave, aby dokázali bezpečne jazdiť. Firmy by mali povinne zaviesť technické zariadenia na pravidelnú kontrolu alkoholu.
Sú to cenovo dostupné záležitosti, ktoré by tu už mali fungovať," zhodnotil analytik, podľa ktorého by mala byť povinná dychová skúška u zamestnancov dopravných spoločností zakotvená v Zákonníku práce. Zamestnávateľ by mal povinnosť skontrolovať alkohol u pracovníka vždy pred nástupom do služby i počas nej.
Rezort práce zatiaľ o zmenách neuvažuje. „Horizontálna úprava tejto povinnosti zamestnávateľa i zamestnanca obsiahnutá v zákone o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci je podľa nášho názoru dostatočne aktuálna na účely eliminovania vplyvu alkoholu v práci,“ uviedol hovorca ministerstva Michal Stuška.