Autá s načierno odstráneným filtrom: Špinia vzduch a škodia zdraviu

V snahe ušetriť škodia všetkým vrátane seba. Majitelia áut s naftovými motormi si načierno dávajú odstrániť filtre vo výfukoch, pretože tie sa rýchlo zanášajú a ich výmena je drahá. Do ovzdušia tak púšťajú nebezpečný prach, ktorý preniká cez pokožku človeka a usadzuje sa v tele. Od apríla tohto roka by takto upravené autá mali odhaliť emisné kontroly.

11.06.2015 06:00
výfuk Foto:
Autá s odmontovaným filtrom sú z hľadiska znečisťovania ovzdušia nebezpečnejšie
debata (42)

Takzvané DPF filtre na pevné častice majú povinne všetky autá s dieselovým motorom vyrobené od roku 2010. Vo výfukoch zachytávajú znečistenie, ktoré tieto autá produkujú vo vyššej miere na rozdiel od benzínových. Pomerne často sa však upchávajú a ich výmena stojí niekoľko stoviek až tisíc eur. Pre vysoké náklady si vodiči dajú filter odstrániť, servisy to robia nelegálne a porušujú tým legislatívu Európskej únie.

„Deje sa to, ale je to také verejné tajomstvo. Veľa ľudí vzhľadom na finančnú náročnosť opravy volí radšej možnosť demontácie filtra,“ uviedol autoopravár a konateľ autoservisu Rastislav Szalay. Údržbu a čistenie vodiči podľa neho opomínajú a výmena je pridrahá. „Ľudia si myslia, že kým auto nedymí, je v pohode. Keď sa filter zanesie sadzami, málokto rieši odstránenie príčin zanášania. Každý ho radšej vyhodí,“ vysvetlil.

Servisy vedia nastaviť aj softvér auta, aby chýbajúci filter nehlásil. „Nestačí, že filter vyberú z auta. Treba to povedať aj softvéru, respektíve nejako oklamať riadiacu jednotku auta,“ objasnil Marián Čabák, šéfredaktor motoristického portálu. Zmena v nastavení softvéru výrazne komplikuje dokázanie demontáže filtra na emisnej a technickej kontrole. Riadiaca jednotka nemá v pamäti hlásené žiadne chyby. Ak aj na stanici technickej kontroly zistia, že výfuk je bez filtra, nemôžu vozidlo podľa legislatívy vyhodnotiť ako nespôsobilé.

Auto bez filtra by nemalo prejsť emisnou kontrolou

Ministerstvo dopravy sa preto rozhodlo, že sprísni emisné limity pre všetky autá. „Ako jednoduché a v súčasnosti aplikovateľné riešenie bolo odporúčané sprísnenie emisných limitov,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Tie platia od apríla tohto roka. Auto, ktoré príde na emisnú kontrolu, by ňou bez filtra nemalo prejsť. Či rezort pripravuje aj iné opatrenia, to zatiaľ nechcel povedať. „Momentálne je ešte predčasné hovoriť o konkrétnych opatreniach, ktoré sú zatiaľ v rovine odborných diskusií,“ dodal Kóňa.

Autá s dieselovými motormi musia emisné a technické kontroly absolvovať rovnako ako iné vozidlá vo dvojročných intervaloch. „Ale, samozrejme, je rozdiel vozidlo a vozidlo. Čo sa týka objemu vypúšťania, platí, čím výkonnejší motor, tým viac emisií vypúšťa,“ ozrejmil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Tie s odmontovaným filtrom sú podľa odborníka z hľadiska znečisťovania ovzdušia nebezpečnejšie. „Auto s odstráneným filtrom nielen, že čmudí, ale vypúšťa do ovzdušia aj škodlivejšie látky ako staré autá bez filtrov,“ konštatoval Čabák. Z výfukov unikajú ultrajemné prachové častice, ktoré sú pre zdravie ľudí mimoriadne nebezpečné. „Ide o čiastočky, ktoré sú 500– až 1000-krát menšie ako ľudský vlas. Sú také malé, že prechádzajú z pľúc do krvi, a to je problém, ktorému dnes čelíme,“ upozornil doktor Miroslav Šuta, odborný konzultant v oblasti ekologických a zdravotných rizík.

Cez krv môžu prachové čiastočky prejsť do celého tela a usadiť sa v orgánoch. „Dostávajú sa do mozgu, pečene, obličiek, pri tehotných ženách môžu prechádzať aj placentou a usadiť sa v tele nenarodeného dieťaťa. V súčasnosti predpokladáme, že prevažná časť účinkov prachu na ľudské zdravie je spôsobená práve najjemnejším prachom,“ spresnil Šuta. Podľa výskumov Európskej agentúry pre životné prostredie z roku 2012 v Európe zomiera každý rok predčasne na následky znečistenia ovzdušia viac ako 400-tisíc ľudí. Pričom iba na Slovensku sa toto číslo vyšplhalo na niečo vyše 6-tisíc.

Prachové častice sa do pľúc dostávajú z krvi

Podľa lekárov je vplyv znečisteného ovzdušia na ľudské zdravie jednoznačne dokázateľný. „V podstate prví to potvrdili kardiológovia. Keď robili špeciálne rozbory, našli usadeniny prachových častíc z ovzdušia v pľúcach. Do vnútra pľúc respektíve do ich obalu sa škodliviny nemohli dostať inak ako krvou,“ potvrdil všeobecný lekár a kardiológ Juraj Mistrík. K najčastejším dôsledkom znečistenia ovzdušia patria choroby pľúc, ale môže viesť až k onkologickým ochoreniam. Organizmus sa malých častíc prachu dokáže zbaviť iba čiastočne. „Keby organizmus nemal určité samočistiace schopnosti, nemohol by existovať. Ale, samozrejme, aj tie majú svoje limity,“ poznamenal pneumológ Pavel Oravec.

Európska únia od roku 2010 zaviedla, že súčasťou každého dieselového auta vyrobeného od tohto roku musí byť aj filter pevných častíc. „Každé vozidlo sa hodnotí podľa stavu práve vtedy, keď bolo prvýkrát evidované do cestnej premávky. Ak vtedy ešte nemali povinnosť mať filtre prachových častíc, nemožno ich za to pokutovať. Čiže všetky staré vozidlá môžu dožiť,“ objasnil Drahovský. Filtre nemusia mať ani autobusy MHD. „Ak hovoríme o Bratislave, veľký objem emisií pochádza aj z autobusov MHD. I keď dopravný podnik čo mohol, zmenil na plyn, pri ktorom inhaláty nie sú také problematické,“ dodal Drahovský. Kombinácia emisii z autobusov, starších áut bez filtrov a výfukov s odstránenými filtrami spôsobuje mimoriadnu záťaž pre ovzdušie predovšetkým v mestách. Veľmi vysoké hodnoty znečistenia namerali ochranári v premávke takmer všetkých väčších miest na Slovensku.

Ultrajemné prachové častice

Ultrajemné prachové častice sú voľným okom nevideteľné. Ide o čiastočky prachu veľké niekoľko nanometrov, ktoré sú rozptýlené v ovzduší. Práve ich veľkosť spôsobuje pre človeka najväčšie zdravotné riziká. Väčšie častice dráždia najmä dýchacie cesty a spôsobujú ochorenia horných dýchacích ciest. Ultrajemné čiastočky sú však tak malé, že sa správajú ako plyn. To im umožňuje dostávať sa stále hlbšie do organizmu. Prenikajú z pľúc do krvi a prostredníctvom nej do celého tela. Okrem pľúc sa môžu dostať aj do mozgu, pečene či obličiek. V súčasnosti sa predpokladá, že najväčší vplyv na zdravie človeka zo všetkých merateľných častíc majú práve najmenšie prachové čiastočky. Problémom je aj ich rýchlo sa meniaca koncentrácia umožňujúca veľké nahromadenie častíc.

filter
Prierez jedným z druhov filtra pevných častíc Autor: kov, Pravda

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #časticové filtre #znečistenie ovzdušia