Napriek pribúdajúcim kritickým hlasom si Andrej Kiska zatiaľ nepriznal chybu, že lietať súkromne za štátne peniaze je etický prešľap. Z jeho odpovedí na túto tému vyplýva, že nerozlišuje, či letí pracovne, alebo si užíva peniaze daňových poplatníkov vo svoj vlastný prospech a do Popradu mieni lietať aj naďalej. Vo svete vyššiu mieru citlivosti prejavil francúzsky premiér Manuel Valls. Ten sa na nedávne futbalové finále Ligy majstrov v Berlíne vydal štátnym lietadlom. Po kritike si priznal chybu a oznámil, že let zaplatí z vlastného.
Kiska stále používa rovnaký argument o tom, aby „lietadlá nestáli“. Aj predvčerom sa v TV Markíza opäť odvolal na Kaliňákove slová, že vládna letka, ale aj piloti, „potrebujú mať nalietaný určitý počet hodín a že tieto lietadlá naprázdno lietajú okolo Bratislavy, že ponúka tieto lietadlá základným školám, aby sa zviezli, aby aspoň niekto v tom lietadle sedel“. Rezort vnútra však jeho verziu nepotvrdil. Ministerstvo vnútra v stanovisku pre Pravdu opakovane uviedlo, že „minister vnútra Robert Kaliňák požiadal prezidenta Andreja Kisku, aby vládny špeciál využíval čo najčastejšie v rámci svojich pracovných povinností, nakoľko lietadlá a aj piloti musia absolvovať pravidelné technické lety. Tieto lety sa vykonávajú či už s pasažiermi na palube, alebo bez nich“. Rovnako vnútro poprelo aj možnosť využívania vládnej letky pre základné školy, ako to prezentoval Kiska.
Ministerstvo vnútra uviedlo, že jeho letecký útvar nie je prevádzkovaný na komerčné účely. „Školy môžu absolvovať len exkurzie do priestorov lietadiel a vrtuľníkov, nemôžu absolvovať samotný let. Letu sa môžu zúčastňovať len študenti vysokých škôl technických so zameraním na letectvo,“ uviedol tlačový odbor rezortu vnútra. Vládna letka je podľa neho výhradne určená na prepravu ústavných činiteľov, humanitárnej pomoci, vykonáva prepravu osôb zadržaných v zahraničí, prípadne zabezpečuje prevoz katastrofou alebo iným nešťastím ohrozených slovenských občanov z cudziny.
Pravdu zaujímal názor škôl, či by privítali, keby sa mohli zviezť vládnym špeciálom, či zrýchliť si prepravu na výlet. „Myslím si, že by to každá škola využila, keby sa dalo, aby boli nalietané potrebné kilometre. Ale pre nás je to asi nereálne, aby pre nás prišiel vládny špeciál z Bratislavy a krúžil s nami nad mestom,“ povedala zástupkyňa riaditeľky základnej školy na východe Slovenska, ktorá však chcela zostať v anonymite. Z Bratislavy prísť do Košíc alebo do Tatier za chvíľu by nebolo zlé, povedala riaditeľka Základnej školy na Kulíškovej ulici v Bratislave Antónia Snehoťová. „Na taký výlet by išiel ktokoľvek. Ale myslím si, že vládny špeciál je priestor určený na reprezentáciu republiky,“ doplnila riaditeľka.
Kancelária prezidenta doteraz nepovedala, koľkokrát prezident letel do Popradu súkromne a koľkokrát pracovne. Z času na čas si však okrem súkromnej cesty naplánuje pracovný program na koniec týždňa na východe. Prezident využíva Jak-40, jedna letová hodina stojí 1 200 eur. Podľa našich informácií prezident mal takto uskutočniť okolo 116 letov. Bývalý prezident Rudolf Schuster, ktorý pochádza z Košíc, sa pred časom vyjadril, že vládne lietadlo súkromne nevyužíval. Rovnako ani prezident Ivan Gašparovič.
Vidíme, že namiesto štátnických postojov tento prezident nerobí nič iné, len sa stará o vlastný imidž.Eduard Chmelár politológ a publicista
Politológ a publicista Eduard Chmelár je presvedčený, že prezident mrhá verejnými výdavkami a že ide o vec jeho svedomia. Využívanie vládneho špeciálu prezidentom na súkromné cesty je podľa Chmelára v kontraste s rozdávaním jeho mesačných platov. "Darovanie výplaty nie je jeho úlohou, ak chcel svoj plat rozdeliť, mal ho dať nejakej organizácií, ktorá takéto veci rozdeľuje. Vidíme, že namiesto štátnických postojov tento prezident nerobí nič iné, len sa stará o vlastný imidž. To nie je prístup ani zodpovedného politika a už vôbec nie štátnika,“ mienil politológ.
Vymoženosť, akú má dnes prezident, mal aj parlament ešte v časoch socializmu. Po revolúcii si toto privilégium osvojili aj slovenskí poslanci. Od roku 1993 ich na rokovania pléna z východu prepravovalo vládne lietadlo. Na začiatku týždňa pricestovali do Bratislavy a v piatok zase odleteli do Košíc. Po Mečiarovej ére pritom krajina musela šetriť a prijali sa viaceré úsporné opatrenia. Zákonodarcovia si napriek tomu užívali pohodlie za štátne.
Zaujímavé je, že argumenty v prospech luxusu ústavných činiteľov sa opakujú. V roku 1999 kancelária parlamentu tvrdila, podobne ako teraz opakuje Kiska, že využitie špeciálu považuje za najefektívnejšie aj preto, že lietadlá musia mať nalietaný určitý počet hodín a ak by nerozvážali poslancov, muselo by sa hľadať iné riešenie. Po kritických článkoch v denníku Pravda vtedajší šéf parlamentu Jozef Migaš tieto rozvozy poslancov v auguste 1999 zastavil.