O výbere učebníc rozhoduje štát, slovo chcú mať aj učitelia

Konateľka odborného nakladateľstva tvrdí, že súčasný systém dodávania učebníc školám je zastaralý a od socializmu sa nezmenil. Ministerstvo školstva oponuje, že zmeny v učebnicovej politike nastali už koncom minulého roka.

22.06.2015 15:12
učiteľ, škola, trieda, žiak Foto:
Učitelia chcú, aby si mohli školy samé určovať, ktoré učebnice nakúpia. (ilustračné foto)
debata (1)

Slovensko je jedinou krajinou v Európe, ktorá má systém uzavretej učebnicovej politiky. Znamená to, že štát rozhoduje o tom, ktorá učebnica je najlepšia a následne ju nakúpi pre všetky školy centrálne. Povedala to konateľka odborného nakladateľstva Dr. Josef Raabe Slovensko Mira Schrimpelová. Tvrdí, že tento systém je v Európe jedinečný a že bol obvyklý za socializmu. Po revolúcii však podľa nej všetky krajiny východného bloku tento systém zmenili. Napríklad v Českej republike údajne využívajú desať učebníc matematiky s rôznymi metodikami a ďalším podporným materiálom.

Majú technológie, no nemajú čo učiť

„Politickým argumentom pre centrálny nákup učebníc na Slovensku bol vždy nedostatok peňazí. Druhým dôvodom bolo to, že je nedostatok autorov, ktorí by učebnice písali. To je však po dvadsiatich rokoch smiešne,“ tvrdí Schrimpelová. Myslí si, že na Slovensku už existujú autori, ktorí dokážu písať. Zároveň dodala, že aj v zahraničí je mnoho kníh, ktoré sa dajú preložiť a adaptovať na naše vzdelávacie programy.

Učitelia majú v súčasnosti technológie ako tablety či interaktívne tabule, no nemajú na nich čo učiť. Existuje teda forma, ale chýba obsah. „Máme vzdelávací program Planéta vedomostí, ale ten je len na prírodovedné predmety. Zo všetkých ostatných projektov z fondov EÚ nie sú výsledky,“ tvrdí Schrimpelová, podľa ktorej by bolo riešením, keby štát uvoľnil peniaze z rozpočtu na nákup učebníc pre školy. Súčasný objem peňazí na ich nákup predstavuje 3,5 až 4 milióny eur. „Je to úplne poddimenzované, keďže napríklad v Česku to je 15 miliónov eur. Druhým problémom je, že tieto peniaze by mal štát poskytnúť školám a školy by si mali vybrať, ktorú učebnicu chcú,“ tvrdí Schrimpelová.

Pribudli len učebnice angličtiny

Podľa Ministerstva školstva došlo k zmenám v učebnicovej politike už koncom minulého roka prijatím novely školského zákona. Na základe zmeny tak môže ministerstvo okrem centrálne financovaných učebníc poskytovať základným, stredným a špeciálnym školám aj príspevok na zakúpenie schválených a odporúčaných učebníc, učebných textov či pracovných zošitov.

„Novú legislatívu sme začali uplatňovať pri učebniciach angličtiny, keď minister školstva Juraj Draxler vyčlenil na ich zabezpečenie v nasledujúcom školskom roku približne 1,6 milióna eur. Tento príspevok sa školám rozdelil podľa počtu žiakov 3., 4. a 5. ročníkov ZŠ a slúži na zabezpečenie učebníc prioritne pre tieto ročníky. Peniaze sú účelovo viazané, ale každá škola si môže sama určiť, akú učebnicu si vyberie zo zverejneného zoznamu,“ uviedol komunikačný odbor ministerstva školstva.

Na učebnice doplácajú rodičia

Hovorkyňa ministerstva Beáta Dupaľová-Ksenzsighová dodala, že ministerstvo sa rozhodlo začať práve s učebnicami angličtiny, pretože tie doteraz rezort neobstarával centrálne a museli ich platiť rodičia žiakov. Čo sa týka ostatných predmetov, školy vraj môžu používať aj učebnice s odporúčacou doložkou z centrálneho registra. Tie si však musia zabezpečiť z vlastných zdrojov.

Slovenská komora učiteľov si myslí, že ministerstvo školstva zatiaľ neuviedlo do praxe žiadnu uspokojivú zmenu v učebnicovej politike, ktorá by zvrátila dlhodobo nežiaduci vývoj v tejto oblasti. „Rodičia každoročne doplácajú desiatky eur na učebnice pre svoje deti. Pritom sklady na školách sú preplnené učebnicami, ktoré nikto nepoužíva. Vystáva tu otázka, koľko zbytočne preplácame na súčasnom systéme distribúcie učebníc,“ povedal viceprezident komory učiteľov Vladimír Crmoman.

Navrhujú dať priestor trhu

Slovenská komora učiteľov sa pýta, prečo nemôžu školy dostať priamo peniaze na učebnice a nakúpiť si sami to, čo potrebujú. K tomu, aby vznikali kvalitnejšie a pre prax použiteľné učebnice navrhuje komora otvoriť trh. Vďaka tomu by vznikla konkurencia, v ktorej sa udržia len kvalitné učebnice. Učitelia tiež navrhujú nastaviť posudzovanie ich kvality učiteľmi a odborníkmi z praxe tak, aby k vydaniu zlej učebnice nemohlo prísť. Tretím návrhom je dať peniaze vyhradené na učebnice priamo školám, aby si učitelia mohli zakúpiť akúkoľvek učebnicu alebo príručku, ktorá najlepšie vyhovuje cieľom vyučovania.

„Výhodou otvorenia trhu bude aj to, že ministerstvo už nebude musieť vynakladať žiadne prostriedky na distribúciu a skladovanie učebníc. Tým pádom budú môcť školy dostať ešte viac financií na priamy nákup od dodávateľov, ktorí prirodzene budú distribúciu učebníc pre školy zabezpečovať,“ uvádza Crmoman, podľa ktorého existuje predpoklad, že v rámci konkurenčného boja bude distribúcia často úplne zadarmo.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #učebnice