Laserová zábavka ohrozuje lietadlá a je u nás nepostihnuteľná

Hazardujú so životmi stoviek ľudí. Takmer každé dva týždne zasiahne lietadlo, ktoré vzlieta alebo pristáva na bratislavskom letisku, zelený laser. Silný lúč svetla môže ublížiť pilotom a spôsobiť katastrofu. Napriek tomu nebol za tieto "útoky" za posledné štyri roky na Slovensku nikto potrestaný. Naše zákony sú na takéto konanie prikrátke.

24.07.2015 06:00
debata (19)

Naposledy ohrozili laserom pilotov Boeingu 737 v 17. júla večer. Lietadlo smerujúce z Bratislavy do Londýna so 113 ľuďmi na palube sa práve nachádzalo vo výške 1 500 metrov, čo je podľa odborníkov vzdialenosť, pri ktorej je zelený lúč pre človeka stále nebezpečný. Hovorkyňa Letových prevádzkových služieb SR Michaela Legelová potvrdila, že k ožiareniu došlo približne z oblasti bratislavskej Koliby.

„Vyšetrovateľ začal v uvedenom prípade trestné stíhanie pre prečin poškodzovania a ohrozovanie prevádzky všeobecne prospešného zariadenia. V prípade preukázania viny hrozí páchateľovi v zmysle trestného zákona trest odňatia slobody na jeden až päť rokov,“ povedala k prípadu Lucia Mihalíková z bratislavskej krajskej polície.

V rukách policajtov skončila v piatok štvorčlenná posádka auta, ktorej našli v kufri laserové svetlo. Hlásenie však dostali až dve hodiny po tom, ako pilot oznámil ožiarenie veži letiska. Tá okrem policajtov o incidente informovala aj letecký a námorný vyšetrovací úrad. Dokázať posádke auta, že skutočne ona ohrozila pilotov, však nebude jednoduché.

Podľa letového riaditeľa spoločnosti Air Explore Vladimíra Kleina je v takýchto prípadoch problém konkrétnu osobu pristihnúť pri čine. „Keby to niekto robil dlhodobo, tak na neho časom prídu. Ale jednorázové zábavky sú ťažšie odhaliteľné,“ hovorí Klein a zároveň dodáva, že takéto cielené ohrozovanie pilotov je pre nich veľmi nebezpečné. Zásah laserom sa podľa neho dá okrajovo prirovnať k odrazu slnka od snehu v zime, ktorý spôsobí, že šofér na moment nič nevidí.

Dopravný úrad potvrdil, že oslepovanie pilotov lasermi nie je zriedkavé. Len na Slovensku ich ročne zaznamenajú približne tridsať. „Žiaľ, podobné incidenty sú bežným fenoménom nielen v rámci Slovenskej republiky, ale aj vo svete,“ uviedla hovorkyňa Dopravného úradu Miroslava Janušicová. Podľa nej najčastejšie ide o zábavku ľudí, ktorí si neuvedomujú následky svojho konania.

Napriek rýchlej lokalizácii miesta, z ktorého žiarenie vyšlo, však zostáva väčšina páchateľov neodhalená. „Incidenty sa odohrávajú stále v okolí letísk. Ide o jednotlivcov, ktorí oslepujú lietadlá najčastejšie vo fázach priblíženia na pristátie a počas počiatočného stúpania po vzlete,“ vysvetlila hovorkyňa.

Štatistika výskytu oslnenia laserom v slovenskej leteckej doprave

  • 2011 – 33 prípadov, čo predstavovalo 12,6 % zo všetkých ohrození letov
  • 2012 – 23 prípadov (8,9 %)
  • 2013 – 34 prípadov (14,6 %)
  • 2014 – 33 prípadov (12,7 % )
  • 2015 – zatiaľ 7 prípadov (5,9 %)

Situáciu by mohla zmeniť úprava niektorých zákonov. Napríklad novely zákona o civilnom letectve, ktorý by rozšíril rozsah ochranného pásma v okolí letísk či trestného zákona. Podľa dostupných informácií v januári 2014 požiadalo Dopravný úrad o zmenu pásma bratislavské Letisko M. R. Štefánika. Týkalo sa deviatich obcí v okolí hlavného mesta, a v ich prípade malo ísť o zmenu prvýkrát od roku 1981. Dopravný úrad letisku vlani v decembri vyhovel.

Podľa zákona o civilnom letectve môže ochranné územie letiska rozšíriť Dopravný úrad len na základe požiadavky zriaďovateľa letiska. Podľa našich informácií, miesto, odkiaľ v piatok laserom lietadlo páchatelia zasiahli, nie je v ochrannom pásme.

Podľa zákona v ochrannom pásme letísk sa laserové žiarenia osvetľujúce oblohu nesmú používať, žiarenie nesmie vizuálne rušiť posádku lietadla. Mimo tohto územia ich môže povoliť len Dopravný úrad.

Česko používanie zdrojov laserového žiarenia obmedzilo už v roku 2010. Zákonodar­covia tak reagovali na opakované laserové útoky na pilotov lietadiel v Prahe v uplynulých rokoch. Len v roku 2009 sa v okolí pražského letiska odohralo niekoľko incidentov, pri ktorých neznámy páchateľ použil laserový lúč na krátkodobé oslepenie posádky dopravného lietadla. Takýto útok na pristávajúce lietadlo sa dokonca skončil zranením pasažiera. Česi v zákone stanovili nový druh ochranného pásma v okolí letísk, v ktorom je odvtedy zakázané lasery používať. Za porušenie zákazu hrozí pokuta až päť miliónov českých korún (asi 185-tisíc eur).

Milan Držík, vedúci oddelenia laserovej technológie Medzinárodného laserového centra, upozorňuje, že v dnešnej dobe nie je žiadny problém sa k laserom dostať. „Sú pomerne malé, ľahké a cenovo dostupné. Kedysi lasery neboli až tak výkonné, ako sú dnes. Iste, že to môže ohroziť bezpečnosť letu. Jedného času s tým boli problémy aj v Rusku. Stali sa tam prípady, že pilotov oslepilo na dráhe pri pristávaní. Rusi to začali vyšetrovať a postupne problém utíchol. Lúč môže byť natoľko silný, že oslepí obidvoch pilotov v kabíne,“ hovorí odborník.

Doba, počas ktorej ostane pilot paralyzovaný, závisí od viacerých okolností. Držík zdôrazňuje, že v prvom rade je to vzdialenosť a výkon lasera. Slovenska legislatíva ich otvorene nezakazuje. „Laser ma na výstupe asi priemer 3 mm a postupne sa rozširuje. Na sto metrov môže byť jeho priemer 10 až 20 cm, postupne intenzita zaniká, ale nebezpečný pre pilotov može byť aj vo výške jeden-dva kilometre,“ upresnil.

Na Slovensku zákon o civilnom letectve umiestňovanie a využívanie zariadení, ktoré ohrozujú let, najmä zariadenia na generovanie alebo zosilňovanie elektromagnetického žiarenia, klamlivé svetlá a silné svetelné zdroje podmieňuje súhlasom Dopravného úradu. To sa vzťahuje aj na diskotéky. Ak chcú v otovrenom priestore ich organizátori použiť lasery, musia to vopred nahlásiť úradu.

„Keď sa lieta napríklad na turistické miesta alebo do oblasti, kde je riziko stretu s lasermi, tak o tom zväčša vieme dopredu. Sme na to upozornení,“ hovorí Vladimír Klein. K oslepovaniu laserom dochádza v prevažnej miere v letných mesiacoch. „V súčasnosti je výskyt takýchto činov zhruba na rovnakej úrovni ako minulý rok,“ doplnil Igor Vahančík z divízie civilného letectva Dopravného úradu.

K zásahom laserom dochádza v častiach letu, kedy má lietadlo najmenšiu výšku. Dosah paprskov teda stačí na to, aby zasiahol pilotnú kabínu. Túto skutočnosť potvrdzujú aj Letové prevádzkové služby SR.

„Laser, ktorý sa používa na diskotéke, nedokáže človeka úplne oslepiť. To dokáže medicínsky laser. Tento laser musí byť veľmi intenzívne koncentrovaný do jedného svetelného lúča, ktorý by musel zasiahnuť centrum najostrejšieho videnia, tzv. fotoškvrnu. A pokiaľ je pôsobenie lúča v dostatočnej intenzite, tak môže spôsobiť nezvratnú stratu zraku. Avšak skôr si myslím, že laserové ukazovátka môžu spôsobiť dočasnú stratu orientácie a zraku. Konkrétne diskotékové lúče sú veľmi tenké, majú slabú energiu a určite by nespôsobili oslepenie. Človek by sa do nich musel pozerať veľmi dlho, aby ho dokázali oslepiť,“ vysvetľuje očný chirurg Pavol Veselý z kliniky Vesely OK.

V minulotýždňovom prípade polícia zatiaľ neobvinila žiadnu osobu. Hľadá svedkov, ktorí si v piatok 17. júla v čase približne o 22.45 h všimli v okolí vysielača Kamzík niečo podozrivé.

Pre lietadlá sú nebezpečné aj drony

Leteckú dopravu v posledných rokoch ohrozujú aj drony, teda bezpilotné lietadlá. V pondelok sa v Poľsku takýto stroj takmer zrazil s lietadlom typu Embraer ERJ-195, ktorý patril spoločnosti Lufthansa. Lietadlo malo namierené z Mníchova do Varšavy a na palube bolo 108 pasažierov. Incident sa odohral pri pristávacom manévri lietadla na medzinárodnom letisku F. Chopina vo Varšave.

Poľská polícia v tejto súvislosti zadržala 39-ročného muža z okolia Piaseczna. Ten sa priznal, že v pondelok mal vo vzduchu dron, ale v okolí svojho bydliska. Posádke Embraera sa našťastie podarilo bezpečne pristáť.

Podobný prípad sa odohral aj minulý rok v Londýne. Na jednom z najvyťaženejších britských letísk Heathrow sa takmer zrazilo civilné lietadlo s dronom. Tragédii sa podarilo predísť, ale tunajší leteckí odborníci upozornili, že je len otázkou času, kedy sa vo vzduchu stane havária.

Problematika dronov sa aktuálne rieši aj na Slovensku. Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, ktoré zodpovedá za znenie leteckého zákona, tvrdí, že v súčasnosti sa pripravuje úprava legislatívy, ktorá bude špecifikovať najmä pravidlá lietania a vykonávania leteckých prác lietadlami spôsobilými lietať bez pilota.

„Takisto sa pracuje na úprave požiadaviek, ktoré musí splniť osoba ovládajúca takéto lietadlo,“ priblížil Kóňa.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #lietadlá #laser #letisko Bratislava