Prípad žilinského učiteľa bude riešiť inšpekcia

Ďalšiu školu čaká štátna školská inšpekcia pre podozrenie, že sa na nej mohol šíriť extrémizmus. Tentoraz ide o katolícku strednú odbornú školu v Žiline, ktorej učiteľ mal na sociálnych sieťach a svojej webovej stránke chváliť Hitlera, šíriť nenávisť voči Židom či homosexuálom, či odpor voči demokracii.

30.07.2015 13:00
ministerstvo školstva, školstvo, Foto: ,
Ministerstvo školstva posiela na SOŠ sv. Jozefa Robotníka v Žiline inšpekciu.
debata (8)

Riaditeľ školy sa od medializovaných výrokov učiteľa dištancoval. „Učí na našej škole dva a pol roka. O jeho údajných antisemitských výrokoch z rokov 2010 až 2013 vedenie školy nevedelo a ak sú pravdivé, tak sa od nich určite dištancujeme,“ uviedol Viliam Riško, riaditeľ Strednej odbornej školy sv. Jozefa Robotníka v Žiline, ktorej zriaďovateľom sú Saleziáni don Bosca. Riaditeľ sľubuje, že „opatrenia budú určite vyvodené, ale najprv sa s daným učiteľom stretnem a vypočujem si osobne aj druhú stranu“.

Učiteľ svoju webovú stránku medzitým zmenil a tvrdí na nej, že výroky, ktoré sú mu prisudzované, vraj nikdy nevyslovil ani nenapísal.

Minister školstva Juraj Draxler jeho správanie odsudzuje. „Nie je to v súlade s etickými požiadavkami, ktoré by mal riaditeľ školy klásť na svojich pedagógov,“ citoval Draxlera tlačový odbor rezortu. Aj na túto školu sa vyberie štátna školská inšpekcia. „Na škole plánujú vykonať kontrolu, aby si preverili, či dané výroky učiteľa neboli šírené aj medzi žiakov počas vyučovania,“ doplnila hovorkyňa Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

O jeho údajných antisemitských výrokoch z rokov 2010 až 2013 vedenie školy nevedelo a ak sú pravdivé, tak sa od nich určite dištancujeme,
Viliam Riško, riaditeľ Strednej odbornej školy sv. Jozefa Robotníka v Žiline

Miroslav Sopko zo Slovenskej komory učiteľov pripomenul, že pre riaditeľov škôl môže byť ťažké odhaliť učiteľa s extrémistickými názormi. Na rovnaký problém môže naraziť aj štátna školská inšpekcia. „Som trochu na pochybách, či budú mať inšpektori dosť vedomostí o rôznych formách extrémizmu, lebo odhaliť ho v rôznych názorových prúdoch môže byť problém. Treba na to skúsenosti,“ dodal Sopko. Inšpekcia by podľa neho v tejto oblasti mala spolupracovať s tretím sektorom. „Zároveň by mala pôsobiť skôr preventívne, aby riaditelia z toho nemali strach,“ dodal Sopko.

Poslanie učiteľa sa vzťahuje aj na jeho voľný čas a šírenie nenávisti zo strany pedagóga ovplyvňuje aj žiakov, upozornila Šarlota Pufflerová z občianskeho združenia Občan, demokracia a zodpovednosť. „Môže to v nich vytvárať podhubie pre predsudky, pre správanie, ktoré do budúcna môže byť diskriminačné a tiež smerovať k nejakým trestným činom,“ povedala Pufflerová. Je to podľa nej presný opak toho, čo by žiaci od učiteľov mali dostať.

V krátkom čase je to už ďalší prípad, keď školu bude kontrolovať štátna školská inšpekcia pre podozrenie, že sa tam šíril extrémizmus. V septembri pôjde aj do troch škôl, ktoré na svojej sociálnej sieti spomenula jedna z polovojenských organizácií blízkych pravicovému extrémizmu s tým, že na nich organizovala branný výcvik. Minister aj preto nedávno upozornil riaditeľov, aby si dávali väčší pozor na to, koho púšťajú do škôl. Riaditeľom tiež odporučil, aby organizáciu, ktorá im ponúka rôzne branné aktivity, najskôr dôkladne na internete preverili.

Takéto prípady pritom vôbec nemusia byť ojedinelé. „Spoločnosť sa radikalizuje,“ podotkol Sopko z komory učiteľov. Vidno to podľa neho aj v internetových diskusiách. „Dobrí ľudia sú zvyčajne ticho a skôr sa ozývajú tí, ktorí majú také názory a nemajú problém niekedy manipulovať diskusie tým spôsobom, že vytvárajú dojem prevažujúceho názoru. Takto sa dá následne ovplyvňovať verejná mienka,“ povedal Sopko, ktorý učí aj informatiku. Aj preto treba podľa neho v prvom rade otvoriť celospoločenskú diskusiu o tom, že tu existuje extrémizmus a jednoznačne ho odsudzovať.

„Nezametať problémy pod koberec a netváriť sa, že niečo také neexistuje,“ zdôraznil Sopko. Slovenská komora učiteľov podľa neho tiež už navrhovala, aby bola pri ministerstve školstva vytvorená etická komisia, ktorá by riešila sporné prípady učiteľov, keď sú aj samotní riaditelia na pochybách, či je nejaký postup v poriadku, alebo nie. Etický kódex učiteľa by mal zároveň jasne zadefinovať to, čo učiteľ nemôže. Návrh kódexu, ktorý pripravila komora, využili niektoré školy, ďalšie si pripravili vlastný, je však na škole, či nejaký má.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #extrémizmus #antisemitizmus #Žilina extrémisti #inšpekcia ministerstva školsta