Posádku havarovaného vrtuľníka vybral veliteľ

Neskúsenosť posádky mohla stáť za pádom vojenského vrtuľníka pri obci Gerlatov. Túto teóriu naznačujú bývalí vojaci, odôvodňujú ju nízkym počtom odlietaných hodín pilotov. Vrtuľník havaroval v čase, keď nacvičovali vyťahovanie osôb alebo nákladu pomocou navijaka. Výcvik pre armádu zabezpečuje súkromná firma. Vynára sa preto otázka, či sa chyba nestala pri zostavovaní posádky alebo výbere konkrétneho cvičenia.

31.07.2015 13:00
Geraltov, pád vrtuľníka Foto: ,
Vojenský vrtuľník Mi-17 z prešovského Vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Ambruša havaroval v lokalite Hradisko pri obci Geraltov v okrese Prešov.
debata (6)

Kurz pre pilotov zabezpečuje pre armádu súkromná spoločnosť Heli company. Jej konateľom je bývalý vojenský pilot Peter Korba, brat súčasného veliteľa vzdušných síl Miroslava Korbu. Prvá zmluva medzi armádou a firmou bola podpísaná ešte za druhej Dzurindovej vlády v roku 2005, posledná zmluva v októbri 2013. Denník Pravda oslovil spoločnosť s otázkou, ako zostavuje výcvik pilotov. Tá na otázku neodpovedala. Odôvodnila to tým, že sa to týka armády.

Denník Pravda zistil, že o tom, kto pôjde na precvičovacie lety, rozhoduje veliteľ letky, nie inštruktor. Ten si posádku vyberá na základe tzv. letového plánu, plánovacej tabuľky a jej kombinácia je zväčša náhodná. „Piloti sa vyberajú na základe požadovaných kvalifikácií a skúseností. Ak táto posádka na takýto druh výcviku kvalifikovaná nebola, vyšetrovatelia to zistia,“ myslí si bývalý vojenský pilot Peter Švec.

Pilot a kapitán, ktorý pri tragédii zomrel, mal nalietaných 1 500 hodín, druhý pilot 1 300 hodín a palubný technik 900 hodín. Odborníci z oblasti letectva však tvrdia, že 1 500 letových hodín nie je dostatok na kapitána takéhoto typu vrtuľníka.

Minister obrany Martin Glváč si stojí za tým, že armáda absolútne plní štandardy. Proces výcviku pilotov sa podľa jeho slov stále snažia zefektívňovať, a preto vyhlásili cvičenie na vrtuľníkoch nižšej kategórie, kde stojí letová hodina menej ako pri ťažkých vrtuľníkoch. „Zhodou okolností to bola firma brata terajšieho šéfa vzdušných síl. Bolo to terčom obrovskej kritiky, hoci efektívne a lacnejšie cvičia pilotov. Dnes tí istí ľudia, ktorí nás napádali, hovoria, že málo lietame a musíme lietať viac. Ťažko je niekedy vyhovieť všetkým. Stojím si za svojím – cvičíme, lietame a budeme lietať,“ reagoval minister.

S kritikou, že vojenskí piloti málo lietajú, nesúhlasí veliteľ vzdušných síl Miroslav Korba. Tvrdí, že súčasný stav zodpovedá minimálnej požadovanej národnej norme. Podľa nej musia piloti jednočlennej posádky nalietať ročne 75 hodín a pre dvojčlennú posádku platí norma 120 hodín. Zdroj denníka Pravda, ktorý si neželá byť menovaný a má blízko k našim vzdušným silám, oponuje. Podľa neho naši piloti majú nalietaných žalostne málo hodín, čo považuje za nebezpečné.

Minimálny nálet na pilota vrtuľníka, ktorý určuje norma, je podľa neho 75 hodín, čo je strašne málo. „Kapitáni nemajú zďaleka také skúsenosti, aké by v tejto pozícii mali mať,“ podotkol. „Viem si predstaviť pocity tých ľudí. Sú hrdí, že majú dôveru, že sú kapitáni. Nechápu, že je to zlé. Vozia vysokých predstaviteľov a generálov. Dá sa povedať, že som nemal dôveru vo vlastných ľudí a bezpečnosti letu. Je to celý komplex problémov,“ pripomenul.

Budúci vojenskí piloti sú podľa Korbu prijímaní do ozbrojených síl z absolventov civilných vysokých škôl, prevažne z Technickej univerzity Košice a Žilinskej univerzity. Po absolvovaní 18-mesačného odborného kurzu nastupujú k útvarom vzdušných síl. Kurz je rozdelený na viacero častí. Prvých asi sedem mesiacov trvá teoretická príprava. Potom vojak prejde do útvaru a túto časť už absolvuje na type stroja, ktorý bude jeho nosný. Na ľahkom vrtuľníku nalietajú okolo sto hodín. Predtým v škole nalietajú okolo 40 až 50 hodín.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #vojaci #pád vrtuľníka #Geraltov