Naposledy spôsobil takýto vodič smrteľnú nehodu v Nitrianskych Sučanoch v okrese Prievidza začiatkom júla. Zomrela pri nej 54-ročná vodička Citroena. Mladík (23) predbiehal Citroen na mieste, kde je to zakázané, a narazil doň, keď vodička odbočovala. Žena na mieste nehody zomrela. On utrpel len ľahké zranenie.
Odborníci upozorňujú, že mladým vodičom chýbajú skúsenosti a napriek tomu majú vysoké sebavedomie. Iní, naopak, robia chyby, lebo majú na cestách strach. Možno pri tom pozorovať aj určité rodové stereotypy. Ženy patria podľa dopravného psychológa Karola Kleinmanna k opatrnejším vodičom. Mladí muži sú, naopak, odvážnejší a častejšie porušujú dodržiavanie rýchlosti. Ich štýl jazdy ovplyvňuje aj hudba. „V prípade, ak je veľmi hlasná, nepočujú, že sa k nim približuje iné vozidlo. Ďalšia vec je, že rytmickejšia hudba aktivuje človeka k akčnejším prvkom v jazde,“ upozorňuje Kleinmann.
Ani títo neskúsení vodiči si však neváhajú sadnúť za volant opití. Za prvých šesť mesiacov zavinili pod vplyvom alkoholu 103 nehôd, našťastie nikto pri nich nezahynul. Oproti vlaňajšku je tohtoročná štatistika trochu priaznivejšia, vlani zavinili opití mladí vodiči 118 dopravných kolízií, pri ktorých zomreli dvaja ľudia.
Viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel upozorňuje, že hoci polícia pravidelne kontroluje na základe svojich vlastných analýz miesta, kde sa konajú rôzne kultúrno-spoločenské podujatia, miesta v blízkosti pohostinstiev, diskoték a barov, nemôže byť všade. „V prvom rade to záleží na každom z nás, na našich príbuzných či známych, v akom stave si sadneme za volant alebo na bicykel,“ hovorí Ábel.
Problém je podľa Ľubomíra Okruhlicu, odborníka na liečbu závislostí, v tom, že alkohol je na Slovensku celospoločensky vysoko tolerovaný. "Čo u nás nefunguje, je poradenstvo, tak ako je to v iných európskych krajinách,“ upozorňuje Okruhlica.
Na Slovensku je 180-tisíc mladých vodičov s praxou do dvoch rokov. Títo sa so skutočnou cestnou premávkou len začínajú zoznamovať. Nedostatok skúseností sa neraz podpisuje pod závažné dopravné tragédie. K najčastejším príčinám nehôd takýchto šoférov patrí podľa polície nesledovanie diania na ceste, nedodržiavanie maximálnej rýchlosti, ale aj telefonovanie či písanie esemesiek. „V dôsledku toho majú vodiči oneskorené reakcie a dochádza k vážnym nehodám s následkami na životoch a zdraví,“ upozornil Ábel.
Celková nehodovosť sa podľa neho za prvých šesť mesiacov vyvíjala priaznivo. Dopravných nehôd bolo o 120 menej ako vlani za rovnaké obdobie. Klesol aj počet usmrtených osôb. Zahynulo 114 ľudí, vlani ich bolo 128. Vodiči pod vplyvom alkoholu zavinili 642 dopravných nehôd, čo je o 149 menej ako minulý rok za rovnaké obdobie.
Najviac úmrtí pri nehodách bolo v Žilinskom kraji, 26 obetí. Najmenej, osem obetí, evidovali policajti v Trenčianskom kraji.
Za 28 júlových dní zahynulo podľa polície pri nehodách 14 ľudí. Polícia sa v priebehu tohto mesiaca chystá zvýšiť dohľad nad bezpečnosťou cestnej premávky. „Posledné augustové dni, 29. až 30. augusta, v čase od 23. h do 4. h vykoná polícia celoslovenskú osobitnú kontrolu zameranú na dodržiavanie zákazu požitia alkoholu alebo inej návykovej látky vodičmi pred alebo počas vedenia vozidla,“ upozornil policajný viceprezident.
Nehodovosť mladých šoférov za prvých šesť mesiacov tohto roka
- 616 dopravných nehôd
- zomrelo pri nich 10 ľudí
- 103 mladých vodičov prichytili policajti pod vplyvom alkoholu
- opití nespôsobili žiadnu tragickú nehodu, vlani mali mladí opití vodiči na svedomí dve obete
Nehodovosť od začiatku roku do 28. júla
- 7 280 nehôd
- 128 osôb pri nich zomrelo, je to o 17 obetí menej ako vlani
- z nich boli dvaja cyklisti, dvaja chodci a traja motocyklisti
(Zdroj: PZ SR)