Pochybná reklama môže navádzať deti k pitiu

Bilbordy s reklamou na alkohol pri škole, dokonca aj pri protialkoholickej liečebni. Na niektorých sú fotografie mladých ľudí. Takáto kampaň je podľa experta neetická, pretože môže navádzať deti na pitie alkoholu. Za bilbordmi, ktoré sa objavili po celom Slovensku, stojí výrobca alkoholických nápojov. Ten odmieta obvinenia z toho, že sa úmyselne zameral na maloletých. Prípadom sa už zaoberá Rada pre reklamu.

06.08.2015 13:00
Reklama, Familia, Bilboard, Foto: ,
Bilbordy s reklamou na alkohol visia aj pred Centrom pre liečbu drogových závislostí v Bratislave.
debata (15)

Bilbordová reklamná kampaň s heslom Ži po svojom využila päť motívov s opismi. Dva z nich sú však kontroverzné, pretože môžu propagovať pitie neplnoletých. Tváre mladých ľudí na nich prekrývajú nápisy Keď nie si len ocinova princezná a Keď nie si len mamkin synáčik.

Desať sťažností na túto propagáciu alkoholu dostala Rada pre reklamu. „Reklame vyčítajú prevažne jej negatívny vplyv na mladistvých a poukazujú na to, že ich nabáda ku konzumácii alkoholu. Viaceré sťažnosti upozorňujú aj na nevhodné umiestnenie reklamy v blízkosti ZŠ Kalinčiakova a Centra pre liečbu drogových závislostí v Bratislave,“ uviedla výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Rajčáková. Na najbližšom zasadnutí kampaň posúdi arbitrážna komisia rady. Ak rozhodne, že bol porušený Etický kódex, vyzve spoločnosť, aby bilbordy upravila alebo ich úplne stiahla. Zákon o reklame navyše hovorí, že kampane sa nesmú zameriavať na maloletých. Pri jeho porušení hrozí sankcia až do výšky 66 400 eur.

Po medializácii tejto kampane výrobca v priebehu včerajška bilbord spred bratislavskej školy odstránil, mal tak urobiť aj s bilbordom spred Centra pre liečbu drogových závislostí na Hraničnej ulici. O jeho demontáž požiadal riaditeľ centra Ľubomír Okruhlica. „Písomne sme požiadali, aby z etických aj zdravotných dôvodov túto reklamu odstránili. Po právnej stránke to nemôžeme zakázať, ale očakávame, že to stiahnu. Už v minulosti sme takýto problém mali s iným výrobcom. Vtedy bilbord tiež odstránili,“ konštatoval Okruhlica. Takáto reklama podľa neho môže zle vplývať na pacientov, ktorí sa na Hraničnej liečia.

Výrobca alkoholu GAS Familia, ktorá si kampaň objednala, tvrdí, že sa v nej na deti nezamerala. „Propagovaný alkohol je určený pre konzumentov vo veku 18 až 30. K tomu je aj prispôsobené posolstvo kampane. Naše kroky pri plánovaní a nasadení tejto kampane neboli cielené ani úmyselné v zmysle negatívneho vplyvu na maloleté osoby. Dvojica najdiskutovanejších vizuálov odráža povšimnutiahodný fakt, že takmer tri štvrtiny mladých Slovákov vo veku 18 až 34 rokov žijú v domácnosti svojich rodičov,“ uviedol v stanovisku manažér spoločnosti Ľubomír Mrug. Dodal, že zobrazené osoby sú plnoleté a nepôsobia dojmom, že sú pod vplyvom alkoholu.

Odborník na reklamu Michal Ruttkay má však iný názor. „Minimálne je táto kampaň neetická. Navádza mladistvých na konzumáciu alkoholu, aj keď tvrdia, že na bilbordoch sú ľudia nad 18 rokov, to sa nedá takto špecifikovať,“ ozrejmil Ruttkay. Upozornil, že reklama môže byť pochopená úplne inak. „Vôbec to posolstvo samotnej kampane, definícia rebela, ktorý si má pitím alkoholu vydobyť samostatnosť a nezávislosť od rodičov. Práve na slabších jedincov alebo na ľudí, ktorí majú nejaké problémy uplatniť sa vo svojej sociálnej skupine, to môže veľmi silno pôsobiť,“ dodal Ruttkay. Zdôraznil, že reklama by mala byť predovšetkým korektná. Nesmie navádzať na to, že konzumáciou alkoholu si človek zľahčí alebo zlepší život, prípadne získa viac peňazí alebo bude úspešnejší.

Na to, že kampaň môže ovplyvniť deti, upozorňuje aj psychológ Miroslav Kohuťár. Podľa neho je nebezpečné aj obdobie, v ktorom boli bilbordy na ulice umiestnené. Cez leto majú totiž deti a mladiství viac voľného času. „Táto reklamná kampaň je podprahovo nabudzujúca, aby maloletí, respektíve adolescenti konzumovali alkoholické nápoje. Tí, ktorí majú záujem predávať a profitovať z tohto nápoja, nasadili kampaň v účelovom období, kedy je aj nižšia kontrola zo strany rodičov,“ zhodnotil psychológ.

Pre deti je pitie alkoholu ešte oveľa nebezpečnejšie ako pre dospelých. Podľa Kohuťára je dokázané, že vplyvom alkoholu deťom odumierajú mozgové bunky.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #alkohol #bilboardy #kontroverzná reklama #familia