Porucha podvozku poznačila dva lety

Technická porucha jedného lietadla skomplikovala ďalšie odlety z Bratislavy. Dva lety spoločnosti Ryanair museli v piatok využiť náhradné lietadlo, ľudia naň čakali šesť až desať hodín. Ostatné linky mali odlietať podľa plánu.

09.08.2015 15:30
debata (1)

Vo štvrtok večer sa Boeing 737 spoločnosti Ryanair smerujúci do Londýna musel vrátiť na bratislavské letisko, z ktorého iba pár minút predtým vzlietol. Dôvodom boli technické problémy. „Letecká spoločnosť informovala o technickej poruche na podvozku. Bolo len krátko po odlete a mechanici spoločnosti boli na letisku, z toho dôvodu sa lietadlo vrátilo do Bratislavy,“ vysvetlila hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika v Bratislave Veronika Ševčíková.

Ryanair má základňu mechanikov aj na letisku v Bratislave. Podľa našich informácií poruchu v piatok podvečer neodstránili. Prečo oprava lietadla trvala tak dlho, nie je známe. Mechanici napríklad nemuseli mať pri sebe potrebné súčiastky na sklade.

Aby mohlo lietadlo vo štvrtok bezpečne pristáť, muselo rýchlo znížiť svoju hmotnosť. Na to sa potrebovalo zbaviť časti paliva. Pilot, ktorého denník Pravda v súvislosti s prípadom oslovil, upozorňuje, že lietadlo palivo nevypúšťalo, ako sa uvádzalo, ale spaľovalo krúžením nad letiskom.

„Lietadlo má palivo na dĺžku letu plus nejakú rezervu, lebo ráta, že ho počas letu spáli. Pokiaľ sa hneď po vzlete rozhodne vrátiť, v nádrži ho stále má. Jeho spálením musí znížiť hmotnosť pod maximálnu pristávaciu hmotnosť, aby mohlo bezpečne pristáť,“ uviedol pilot, ktorý si neželal uviesť meno.

Na rýchle odľahčenie lietadla majú piloti dve možnosti. Prvou je rýchlejšie spaľovanie paliva v nízkej výške okolo dvoch kilometrov v takzvanom vyčkávacom obrazci, čo znamená krúženie nad letiskom. Bežná výška letu je pritom desať až jedenásť kilometrov. Alebo môžu zvýšiť odpor lietadla napríklad vysunutím podvozku.

Podľa pilota sa posádka pre manéver rozhodla správne. „Išlo o problém indikácie podvozku. Keď sa zasunie podvozok, máte oznam, že podvozok je buď vysunutý, alebo zasunutý. Pokiaľ nesúhlasí s reálnym stavom podvozku, neznamená to hneď, že je to núdzová situácia, ale posádka musí dodržiavať určité postupy a všetko musí sedieť podľa nich,“ dodal.

V situáciách, aká sa stala aj vo štvrtok v Bratislave, sa využívajú postupy na takzvané neštandardné situácie. Určuje ich firma, ktorá lietadlo vyrába, a posádka ich musí dodržať. Zároveň sú odskúšané aj v praxi na simulátoroch letu.

Hovorkyňa letiska Ševčíková podotkla, že prípad zo štvrtka je skôr výnimočný. Pripúšťa, že k podobným situáciám dochádza. Z približne dvadsaťtisíc príletov a odletov ročne sa to podľa nej týka minima prípadov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #letisko #Ryanair #porucha