Kto nastražil pascu na lekárnikov?

Problémy s neplatičmi vyriešila zdravotná poisťovňa Dôvera po svojom. Od apríla tohto roka im prestala hradiť lieky a využila na to lekárnikov. Tí sa v zmluvách s ňou zaviazali, že dlžníkovi lieky nevydajú.

13.08.2015 07:00
lekáreň Foto: ,
Za poisťovňu Dôvera vymáhajú dlhy aj lekárne.
debata (40)

Cukrovkári alebo onkologickí pacienti, ktorí dlhujú na poistnom, sa tak nemusia k svojim liekom dostať. Závisí iba od lekárnika, či im ich dá. Ak to urobí, riskuje, že náklady bude niesť sám.

Ministerstvo zdravotníctva, ani Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou konanie Dôvery nepovažujú za protiprávne. Situáciu lekárnikov neplánujú riešiť. Tí ako nápravu teraz žiadajú zmeniť zákony tak, aby neboli diskriminovaní.

Po tom, čo podpísali zmluvy s poisťovňou, lekárnici začali hovoriť o tom, že sa dostali do pasce. „Je to vďaka legislatívnej diere. Na jednej strane poistenec, ktorý je vedený v zozname dlžníkov, má právo na úhradu len neodkladnej zdravotnej starostlivosti, na strane druhej v zákone o liekoch je uvedené, že lekárnik musí pacientovi liek vydať do 24 hodín za podmienok určených kategorizáciou,“ vysvetlil prezident Slovenskej lekárnickej komory Ondrej Sukeľ.

Ak lekáreň dá liek dlžníkovi, Dôvera jej ho nepreplatí. „Už sa nám stalo, že sme vydali liek neplatičovi, takže ho teraz naháňame, nevieme dokedy, pravdepodobne to zostane na naše triko,“ dodala lekárnička zo Stupavy Vladimíra Gromová.

Zvyčajný postup je podľa nej taký, že sa cez online systém overí, či má pacient zaplatené odvody v zdravotnej poisťovni. Pokiaľ sa ukáže, že je dlžníkom, tak mu lekárnik môže ponúknuť, aby dlh uhradil aj priamo v lekárni.

„Ak nie je ochotný zaplatiť dlžobu, tak spíšeme zápis, a potom mu lieky vydáme, len keď si ich zaplatí v hotovosti,“ objasnila. Keď pacient dlh vyrovná, môže si od zdravotnej poisťovne dodatočne nechal preplatiť to, čo minul na lieky. Lekárne dlhy nevymáhajú pri neodkladnej starostlivosti, napríklad pri súrnych prípadoch, akými sú kolapsové stavy či nehody. Vtedy sa k lieku človek musí dostať.

„Ak nechce lekáreň o prísť o peniaze, tak musí tlačiť na pacienta, aby si tieto peniaze uhradil. Hlavne, ak ide o väčšie čiastky, napríklad, ak si berie cukrovkár drahý inzulín za 40 – 50 eur, tak to nie je najlacnejšie. Pacient si to musí ísť vyriešiť do poisťovne, lebo liek nedostane,“ povedala lekárnička Mária Bullová z Trebišova.

Poukázala, že ide o tlak nielen na neplatičov, ale aj lekárnikov. „Treba v tomto systéme nájsť nejaký kľúč. Sú ľudia, ktorí majú desaťtíscové nedoplatky, vedia o tom. Vyriešia to tým, že sa prehlásia do ďalšej poisťovne a robia dlhy ďalej,“ pripomenula Bullová. Podľa nej lekárnici takto pre Dôveru čistia jej poistný kmeň. Iné poisťovne podobný spôsob, ako sa dostať k nedoplatkom, nezaviedli.

Otázne je tiež, ako sa vlastne liečia chronicky chorí poistenci Dôvery, keď sú neplatiči. Prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov Katarína Kafková si myslí, že nijako. Ľudia si kvôli peniazom lieky z lekárne nevyberajú, prípadne ich neužívajú každý deň, alebo si tabletky delia. Tento jav nepovažuje za správny.

Ak sa chronicky chorému naruší jeho liečba, môže podľa Kafkovej viesť k zhoršeniu stavu, a to aj s fatálnymi dôsledkami. Zle liečený pacient si potom vyžaduje vyššie náklady na liečbu a toto nikto nekontroluje.

„Iné zdravotné poisťovne uhradia liečbu aj lieky a potom si dlžnú sumu vymáhajú od neplatičov samy. V prípade Dôvery však majú pravdu obe strany, lekárnici aj poisťovňa. Preto by to malo byť legislatívne upresnené,“ skonštatovala prezidentka pacientskej organizácie.

Komora zatiaľ nevydala odporúčanie pre svojich členov, ako presne majú pri neplatičoch postupovať. „Naďalej trváme na našom stanovisku, že zákon o liekoch neumožňuje lekárnikovi nevydať liek z dôvodu dlhu. Zároveň však poisťovňa postupuje v súlade so zákonom o zdravotnom poistení, keď poskytnutú lekárenskú starostlivosť neuhradí. V záujme právnej ochrany lekárnikov sme navrhli zosúladenie týchto dvoch zákonov,“ dodal Sukeľ.

Zmenu zákonov ministerstvo zdravotníctva nepripravuje. Hovorca rezortu Peter Bubla uviedol, že v danej oblasti už bola upravená legislatíva. „Ak sa poistenec dohodne so zdravotnou poisťovňou na splátkach dlhu, má nárok na úhradu zdravotnej starostlivosti v plnom rozsahu,“ uzavrel.

Hovorca Dôvery Matej Štepianský uviedol, že tieto otázky už prebrali s lekárnikmi na stretnutí a tému považujú za uzavretú. „Zotrvávame v presvedčení, že postupujeme zákonne a eticky, čo nám potvrdil aj prieskum verejnej mienky, podľa ktorého je viac ako 80 percent opýtaných proti solidarite s dlžníkmi, okrem prípadov ohrozujúcich život,“ reagoval Štepianský.

Podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je každý poistenec povinný uhrádzať poistné riadne a včas. „Ak si túto povinnosť neplní, je vedený v zozname dlžníkov a má nárok len na neodkladnú zdravotnú starostlivosť,“ reagovala hovorkyňa úradu Soňa Valášiková.

Pripomenula, že poisťovňa si môže nedoplatky vymáhať. Či je však správne, že to robí cez lekárne, to už Valášiková nekomentovala. Rovnako svoj názor na túto otázku neprezradilo ani ministerstvo zdravotníctva.

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #lekárne #lekárnici #Poisťovňa Dôvera #neplatiči