„Letel veľmi nízko medzi kopcami ponad Dúbravu a ďalej pokračoval ponad Demänovskú dolinu. Naši ľudia sú pohoršení z toho, že sa nám tu pohybuje bez ohlásenia. Krátko pred tým, ako Herkules preletel cez našu bezpečnostnú zónu, sme s kolegami zosadli na dráhe. Rozdiel medzi naším pristávaním a jeho letom bol veľmi krátky,“ hovorí jeden z pilotov, ktorý si neželá byť menovaný. Podľa neho tento stroj, ktorý má niekoľko desiatok ton, lieta vo vzdušnom priestore G. Pilot si nevie predstaviť, čo by sa stalo, keby sa s ním nečakane stretli.
Vzdušný priestor G je špecifický tým, že všetky stroje, ktoré sa v ňom pohybujú, sú odkázané samy na seba. Nie sú riadené letovou prevádzkou ani viditeľné na radare. Ich piloti musia dianie v priestore sledovať zo svojich kokpitov. Nie je tam určený ani minimálny rozstup medzi lietadlami. Na let v tejto hladine sa podľa leteckého zákona povolenie nevyžaduje. Využívajú ju najmä malé aeroplány, slúži športovému letectvu či vetroňom.
Letová ochranná zóna siaha v prípade liptovského letiska do výšky štyritisíc stôp (asi 1,2 km) v okruhu päť kilometrov. „Každý, kto do nej vletí, sa má ohlásiť. Nie je možné, aby takýto kolos vykrižoval dráhu,“ znepokojuje sa pilot.
„Lietadlá majú povinnosť hlásiť sa v okrskoch letísk. Napríklad ak pilot letí v Partizánskom, tak sa tam počas letu musí nahlásiť a zadať, kde sa nachádza, v akej výške a v akom čase. Túto informáciu potom dostanú ostatné lietadlá v tom istom vzdušnom priestore, aby medzi sebou vedeli dodržiavať rozstupy a tým zamedziť zrážke. Takto to prikazujú letecké predpisy,“ vysvetľuje pilot Peter Reisel a dodáva, že každý, kto na Slovensku lieta v G zóne, by sa mal nahlásiť na Bratislava information. Ide o všeobecnú frekvenciu, pre celú republiku, ktorej sa oznamuje vstup a výstup z každej oblasti. Frekvencia poskytuje aj údaje o počasí či frekvencie okrskov, na ktoré sa musí pilot prihlásiť. Na nich sa počujú všetky aeroplány, ktoré daným vzdušným priestorom prelietavajú.
Ministerstvo obrany o letoch Herculesa vie a dalo na ne povolenia. „Prelet lietadla nad územím SR má riadne schválený letový plán a pridelený a aktivovaný kód odpovedača. Letový plán majú v predstihu k dispozícii aj naše Letové prevádzkové služby,“ vysvetľuje náčelník odboru podpory Vzdušných síl Adolf Uličný.
Informácie z odpovedača, pre ktorý má vojenský Hercules pridelený kód, sú však dostupné len Letovým prevádzkovým službám a armáde. „Odpovedač je skrinka na palube lietadla, pomocou ktorej sa komunikuje s radarom na zemi. Radar ho na základe kódu vysielaného z odpovedača vidí,“ vysvetľuje Miroslav Bartoš, riaditeľ letových prevádzkových služieb.
Podľa neho prítomnosť tohto vojenského lietadla mohla malé letiská prekvapiť, ale nie je povinnosťou Letových prevádzkových služieb poskytovať letový plán pre letovú hladinu G. „Stáva sa aj to, že armáda si otvorí dočasný vzdušný priestor na výcvik, a to sa zvyčajne nezverejňuje, teda o tom iní piloti nevedia,“ upozornil Bartoš. Podľa neho by však v G zóne nemali stroje lietať rýchlejšie ako 250 uzlov (463 km/h).
Transportné vojenské lietadlo je na Slovensku v rámci spoločného česko-amerického cvičenia špeciálnych síl EAGLE 2015. Podľa liptovského pilota Hercules C 130 na výcvik odlieta zo Sliača.
Na Slovensku máme spolu 28 letísk. Z toho je 25 civilných, dve vojenské a jedno civilno-vojenské. Z nich je verejných 13. Ostatné sú neverejné, prístup na ne má len vopred schválený okruh ľudí.
Hercules C 130
Je štvormotorové turbovrtuľové vojenské transportné lietadlo. Vyrába ho americký koncern Lockheed Martin. Vďaka schopnosti pristáť na takmer akomkoľvek povrchu bolo pôvodne navrhnuté ako vojenské lekárske a nákladné dopravné lietadlo. V súčasnosti sa využíva na transport vojakov, výzbroje a vybavenia, pátracie a záchranné akcie, vedecký výskum, prieskum počasia, aj ako protipožiarne lietadlo. V službe je viac ako 40 verzií týchto strojov slúžiacich asi v 60 krajinách. Robustná konštrukcia Herculesa spojená s vysokým výkonom motorov umožňujú tomuto lietadlu vzlet a pristátie aj z tých najnevhodnejších plôch. Má dĺžku takmer 30 m, rozpätie krídel až 40 m a môže letieť rýchlosťou 592 km/h.