Pri Červenom Kameni sa zrazili dve lietadlá, sedem mŕtvych

Pri Červenom Kameni v okrese Ilava sa zrazili dve lietadlá. Jedno sa zrútilo do ťažko prístupného terénu. Na palubách bolo spolu 38 ľudí. Sedem je mŕtvych a 31 zachránených. V ambulancii ošetrili päť ľudí, ktorí utrpeli iba povrchové zranenia, hospitalizovať nemuseli nikoho. Podľa záchranárov nie je nikto nezvestný.

20.08.2015 10:08 , aktualizované: 14:59
vrak, lietadlo, havária, Červený Kameň Foto: ,
Vrak jedného z havarovaných lietadiel, ktoré spadlo pri Červenom Kameni.
debata (104)

Podľa Juraja Gyenesa z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy sa zrazili dve lietadlá typu L-410, v ktorých boli parašutisti. Nehoda sa podľa neho stala vo výške približne 1 500 metrov. Podľa informácií ministra zdravotníctva Viliama Čisláka nehodu neprežili dvaja piloti, dvaja technici a traja parašutisti, ktorí nestihli vyskočiť. Život si zachránilo 31 parašutistov, ktorí včas z lietadiel vyskočili.

Podľa zdroja denníka Pravda, ktorý si neželá byť menovaný, je medzi obeťami z radov pilotov zakladateľ tamojšej leteckej školy a zároveň vedúci letovej prevádzky Aeroklubu Dubnica nad Váhom a veliteľ posádky prvého lietadla Robert Slosiar. Skúsený pilot mal nalietaných viac ako 10-tisíc letových hodín na vrtuľníkoch aj na veľkých dopravných lietadlách.

Jeho kopilot bol menej skúsený pilot Michal Česnek, syn vedúceho Odboru komunikačných, navigačných a sledovacích systémov Jozefa Česneka z Divízie civilného letectva.

V druhom lietadle bol veliteľom posádky Milan Ondra, ktorý bol aj kapitánom Boeingov. Zahynul aj jeho kopilot Roman Sládek, ktorý pracoval ako inštruktor vrtuľníkov a na výsadky lietal už asi štyri roky.

Hasičom sa napokon podarilo uhasiť jedno z... Foto: Reuters, Radovan Stoklasa
vrak, lietadlo, havária, Červený Kameň Hasičom sa napokon podarilo uhasiť jedno z lietadiel.

Jedno lietadlo sa zrútilo do ťažko prístupnej oblasti sedla Chotuč a druhé asi dva kilometre od obce Červený Kameň. Na mieste zasahujú hasiči z Dubnice nad Váhom, Trenčína a dobrovoľní hasiči z Červeného Kameňa. Na mieste je aj vrtuľník letky MV SR. Na miesto nehody odcestoval aj minister zdravotníctva Viliam Čislák a minister vnútra Robert Kaliňák.

Ako na mieste nehody uviedol Kaliňák, v teréne je momentálne približne 200 hasičov, záchranárov a policajtov, ktorí zbierajú trosky lietadiel, aby bolo možné určiť presnú príčinu ich pádu. Preživším a pozostalým sú zároveň k dispozícii psychológovia.

Jedno lietadlo sa zrútilo do ťažko prístupnej... Foto: Reuters, Radovan Stoklasa
vrak, lietadlo, havária, Červený Kameň Jedno lietadlo sa zrútilo do ťažko prístupnej oblasti sedla Chotuč.

Spravodajca denníka Pravda popisuje, že na mieste sa objavili dvaja ľudia, ktorí prežili zrážku strojov. Odmietli sa však k incidentu vyjadriť. Policajti vytvorili rojnicu a hľadali ďalších zranených. Obyvateľka obce Červený Kameň povedala redaktorovi Pravdy, že zrážku sledovala z balkóna svojho rodinného domu. Po explózii lietali vo vzduchu črepiny, bolo počuť výkriky. Žena vybehla z domu do lesa, na miesto, kde dopadlo lietadlo ju priviedol pach leteckého benzínu. Našla tam štyroch mŕtvych.

"Bola som doma, keď som počula už iba veľký buchot. Vyšla som von a videla iba dym. Moja susedka bežala na zbrojnicu s plačom pustiť sirénu, lietadlá padali nad jej domom a počula výkriky ľudí. Bola som sa pozrieť pri prvom horiacom lietadle, strašný pocit, nechcela by som to zažiť, napísala nám čitateľka Zuzana.

Dym stúpa od vraku horiaceho lietadla po... Foto: Zuzana Omas pre Pravda.sk
dym, havária lietadla, Červený Kameň Dym stúpa od vraku horiaceho lietadla po havárii pri Červenom Kameni.

„Na linku tiesňového volania bola ohlásená udalosť o páde lietadla o 9:23,“ informoval Andrej Hirjak z operačného strediska záchrannej služby. Podľa informácií krajského riaditeľa hasičov Igora Šenitka zasahovalo 31 hasičov aj s terénnymi štvorkolkami.

Do ťažko prístupného terénu v okolí Červeného... Foto: čitateľ Pravda.sk
štvorkolka, hasiči Do ťažko prístupného terénu v okolí Červeného Kameňa vyrazili k vrakom lietadiel aj hasičské štvorkolky.

Podľa pilota, ktorý má kontakty s Aeroklubom Dubnica nad Váhom, nacvičovali parašutisti – výsadkári pred pokusom o vytvorenie slovenského rekordu v hromadnom zoskoku padákom. Pravdepodobnou príčinou pádu strojov je, že vedľa seba leteli veľmi blízko, keď nacvičovali obrazce na oblohe na rekord.

Vraky budú odstraňovať celú noc

Do práce sa hasiči pri odstraňovaní zvyškov lietadiel môžu pustiť až po vyslobodení tiel obetí, ktoré tragickú udalosť neprežili. Trosky sú podľa miestnych dobrovoľných hasičov v lesnom poraste od seba vzdialené asi jeden kilometer. Okrem vyslobodzovacieho vozidla majú hasiči k dispozícii aj navijaky a ďalšiu techniku pre ťažký terén.

+9

Zrážky dvoch lietadiel vo svete a na Slovensku

K najväčšej zrážke dvoch lietadiel v svetovej histórii letectva došlo 27. marca 1977, keď sa holandské lietadlo Boeing 747 spoločnosti KLM zrazilo s americkým lietadlom rovnakého typu spoločnosti Pan Am na letisku Los Rodeos na Tenerife na Kanárskych ostrovoch. Pri tejto najtragickejšej leteckej nehode v histórii zahynulo 583 ľudí.

Najtragickejšia zrážka dvoch lietadiel vo vzduchu sa stala 12. novembra 1996. Lietadlo Boeing 747 saudskoarab­ských aerolínií a kazašský Iľjušin-76 sa zrazili nad Indiou, zhruba 70 kilometrov západne od Dillí. Zahynulo všetkých 349 cestujúcich.

Výber leteckých nehôd na Slovensku, pri ktorých sa zrazili dve lietadlá:

17. júla 1996 – Nad Košicami sa zrazili dve cvičné lietadlá z predvádzacej jednotky slovenskej armády Biele Albatrosy. Jeden z nich sa zrútil a jeho posádka sa musela katapultovať. Nehoda, ktorej príčinou bola náhla turbulencie vzduchu, si nevyžiadala vážne zranenia ani ľudské životy, materiálne škody presiahli štyri milióny korún.

6. novembra 2002 – Dve lietadlá MiG-29 sa zrazili a zrútili pri obci Spišské Tomášovce na východnom Slovenskom. Osobitná vyšetrovacia komisia zistila ako príčinu havárie ľudské zlyhanie pri organizácii výcviku a riadenia letovej prevádzky. Pilot jedného z MiGov pravdepodobne narazil zozadu do stroja letiaceho pred ním. Jeden z pilotov sa ešte stihol katapultovať, druhý zahynul v troskách svojho lietadla.

16. júla 2005 – Pri slovenskom hrade Likavka neďaleko mesta Ružomberok sa zrazili dve ultraľahké lietadlá, v ktorých cestovali štyria Maďari. Jednej posádke, mužovi a žene, sa podarilo zo stroja vyskočiť pomocou padákov, dvojčlenná posádka druhého lietadla zahynula.

30. septembra 2006 – Na bratislavskom letisku vo Vajnoroch sa pri prehliadke akrobatického lietania českého Královohradeckého leteckého cirkusu zrazili dve malé lietadlá. Jeden z českých pilotov bol zranený. (ČTK)

Lietadiel L-410 vyrobili v Kunoviciach viac ako 1 100 kusov

Turbolet L-410 je dopravné a transportné lietadlo. Vyvinuté bolo v 60. rokoch minulého storočia v bývalom Československu v spoločnosti Let Kunovice. Prvýkrát vzlietlo 16. apríla 1969. V súčasnosti toto lietadlo vyrába česká spoločnosť Aircraft Industries.

  • Ide o celokovový hornoplošník poháňaný dvoma turbovrtuľovými motormi. Je určený na prepravu až 19 cestujúcich, nákladu alebo na špeciálne misie na krátke a stredne dlhé vzdialenosti.
  • Lietadlá typu L-410 sú úspešné predovšetkým vďaka svojej spoľahlivosti a schopnosti vzletu a pristátia na nespevnených plochách.
  • Doteraz ich bolo vyrobených viac ako 1 100 kusov. Vlani spoločnosť Aircraft Industries vyprodukovala a predala 16 kusov.
  • L-410 lietajú vo viac ako 50 krajinách na piatich kontinentoch. Najviac ich bolo dodaných do bývalého Sovietskeho zväzu, do Afriky, Juhovýchodnej Ázie, Južnej Ameriky, ale tiež do Európy.
  • Turbovrtuľový letún L-410 Turbolet sa dosiaľ vyrába. Tento typ prešiel mnohými zlepšeniami a modernizáciami. V súčasnosti sa v Kunoviciach vyrába variant označovaný ako L-410 E20.
  • Tento rok v lete firma Aircraft Industries predstavila prototyp modernizovaného lietadla L-410 NG. Sériová výroba by sa mala začať po dokončení certifikácie v závere roku 2017.
  • Z typu L-410 vychádzal aj väčší typ L-610, ktorý však vznikol len v niekoľkých prototypoch.
  • Slovenská armáda používa štyri lietadlá typu L-410 E20, dva L-410 E a jeden kus L-410 FG na výcvik parašutistov a tiež prepravu a pomoc pri živelných pohromách. Sú medzi nimi staršie aj novšie typy.

Základné technické údaje lietadiel L-410 E20

  • dĺžka: 14,42 m
  • výška: 5,92 m
  • max. vzletová hmotnosť: 6 600 kg
  • max. rýchlosť letu: 398 km/h
  • max. výška letu: 6 100 m
  • max. dolet: 1 520 km

(ČTK)

104 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #Červený kameň #nehoda #L-410