V sobotu tak neurobil 62-ročný vodič z Malaciek, ktorý medzi obcami Špačince a Dolné Dubové prešiel do protismeru, kde čelne narazil do Škody Octavia. Pri nehode zomrel 60-ročný vodič z Bratislavy z Octavie. Vo štvrtok zas šofér medzi Senicou a Jablonicou dupol na plyn, nezvládol riadenie a narazil do nákladného auta v protismere. Jeho spolujazdec nehodu neprežil.
Najtragickejším dňom minulého týždňa bol utorok. Stali sa tri smrteľné dopravné nehody v troch krajoch. V Trenčianskom zomrela 54-ročná vodička, keď predbiehala autobus a čelne narazila do protiidúceho nákladného vozidla. V Žilinskom kraji neprežil zrážku s nákladiakom český šofér a v Trnavskom kraji zomrela spolujazdkyňa v aute, do ktorého narazil vodič druhého auta.
Podľa polície sa pod nehody minulého týždňa podpísalo okrem vysokej rýchlosti aj precenenie schopností a neprispôsobenie jazdy. Fatálne následky má podľa nich aj nesprávny spôsob jazdy. Policajné štatistiky hovoria, že aj vlani bol 34. týždeň kritický. O život vtedy prišlo jedenásť ľudí, čo bolo najviac obetí dopravných nehôd počas jedného týždňa za celý rok 2014.
„Každý účastník cestnej premávky môže svojím zodpovedným prístupom prispieť k väčšej bezpečnosti na našich cestách. Akákoľvek aktivita Policajného zboru, či už ide o preventívne akcie, napomenutia, alebo varovania, nie je účinná bez podpory účastníkov cestnej premávky,“ uviedla hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová. Ako dodala, polícia dôrazne žiada všetkých účastníkov premávky, aby sa na cestách správali disciplinovane a ohľaduplne.
Od začiatku júna do 16. augusta sa stalo 2 954 dopravných nehôd, viac ako za rovnaké obdobie minulého roku. Aj obetí pribudlo. Zomrelo 58 ľudí, vlani ich bolo o troch menej. Havárie najčastejšie zavinili šoféri, ktorí sa plne nevenovali jazde, neakceptovali dopravné značky alebo telefonovali za volantom. Predpisy však porušovali aj cyklisti a chodci.
Najviac dopravných nehôd sa od začiatku júna stalo v Bratislavskom kraji, až 495, a najmenej v Trnavskom kraji, kde zaevidovali 258 nehôd. Podľa krajského hovorcu dopravného inšpektorátu v Trnave Maroša Škodu sa pod priaznivú situáciu podpísali pravidelné a detailné analýzy dopravnej nehodovosti. „Polícia na ich základe následne prijíma opatrenia. Robíme všetko pre to, aby boli čo najefektívnejšie a reagovali na vývoj dopravnej nehodovosti a následky dopravných nehôd na zdraví. Predovšetkým dohliadame na miestach, na ktorých sú najzávažnejšie problémy,“ opisuje Škoda.
Dopravný analytik Ján Bazovský tvrdí, že z celkového pohľadu najčastejšou príčinou nehôd paradoxne nie je vysoká rýchlosť. „Oveľa viac sa stretávame s tým, že vodiči sú nepozorní a venujú sa počas jazdy činnostiam, ktoré ich rozptyľujú. Už štandardný problém je nedávanie prednosti v jazde a podceňovanie poveternostných podmienok. Na ceste môže byť síce deväťdesiatka, ak je však vozovka mokrá a v tej rýchlosti vletíte do ostrejšej zákruty, vyletíte z cesty. A vôbec pritom nemusíte prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť,“ vysvetľuje Bazovský.
Podľa jeho mienky je najväčší počet dopravných priestupkov na cestách prvej triedy. Vodiči na nich jazdia príliš riskantne. „Na jednej strane je tam hustá premávka a na druhej je tam vysoká povolená rýchlosť, 90 kilometrov za hodinu. Keď je vyššia rýchlosť na rýchlostnej ceste a diaľnici, nie je to také nebezpečné, pretože tam nie sú križovatky, nemusíte tam dávať prednosť vozidlám v protismere pri predchádzaní a podobne,“ dopĺňa Bazovský.
Analytik i polícia sa zhodujú, že v tomto období pribúda dopravných nehôd motocyklistov, cyklistov, ako aj chodcov. Tragicky sa napríklad skončila zrážka rumunského vodiča s chodkyňou, ktorá kráčala po ľavej strane ľavého jazdného pruhu na diaľnici D1 pri Ilave. Žena náhle vstúpila do jazdnej dráhy vodiča. Utrpela zranenia, ktorým namieste podľahla.
Osobitým problémom sú vodiči kamiónov. Ján Bazovský upozornil, že čoraz častejšie sa stávajú prípady, keď títo vodiči šoférujú pod vplyvom alkoholu. „Viem napríklad o prípade, keď ľudia z parkoviska zavolali na vodiča kamióna políciu, pretože videli, ako vypil niekoľko plechoviek piva a potom sa vydal na cestu,“ opisuje Bazovský.
„Za sedem mesiacov tohto roka zavinili vodiči nákladných vozidiel 771 dopravných nehôd,“ potvrdila Baloghová. Priemerne to vychádza 110 havárií na každý mesiac. Koľko z toho bolo pod vplyvom alkoholu, polícia neuviedla.