Trosky oboch lietadiel sú momentálne uložené na letisku v Slávnici, odkiaľ oba stroje vzlietli. Tu sú k dispozícii expertom. Leteckí vyšetrovatelia už začali triediť a analyzovať podklady, ktoré doteraz získali. Stiahli si informácie zo zariadenia GPS z lietadla, získali meteorologické údaje a na ďalšie podklady ešte čakajú.
„Zatiaľ nám ešte nedodali radarové záznamy, dôležité sú aj výsledky z pitvy, na ktoré si musíme počkať. Je množstvo vecí, na ktoré treba čakať a potom ich skladať do mozaiky. Verím, že do mesiaca budeme vedieť väčšinu vecí, čo potrebuje a predpokladám, že vtedy už budeme vedieť aj príčinu nehody,“ povedal Juraj Gyenes, vyšetrovateľ Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru.
Ako ďalej Juraj Gyenes dodal, väčšinou majú leteckí vyšetrovatelia v priebehu jedného mesiaca väčšinu úkonov hotových a predpokladá, že to tak bude aj v tomto prípade. Do mesiaca by Letecký a námorný vyšetrovací útvar mohol vydať predbežnú správu. Nie je však isté, kedy bude hotová záverečná správa, ktorá je verejná.
Pri pátraní po príčinách havárie veľkých lietadiel pomáhajú expertom tzv. čierne skrinky, v ktorých sú uložné údaje o režime letu, konverzácii posádkou a riadiacimi orgánmi, aj medzi členmi posádky navzájom, sú v nich zaznamenané presné informácie o práci motorov, výške, rýchlosti a podobne. Malé športové lietadlá, akými boli aj stroje L-410, ktoré sa na Považí zrazili, takéto čierne skrinky nemajú.
Dôvody, prečo sa lietadlá dostali do kolízie, sú zatiaľ aj pre expertov nejasné. Technickú poruchu vylúčili a zdá sa, že ani počasie sa pod túto tragédiu nepodpísalo. Skúsený pilot František Sekeréš sa prikláňa k názoru, že to bola otázka pilotáže.
„Nechápem, prečo išli do tesnej skupiny vo veľkej vzdialenosti od letiska. Keby leteli v tesnej skupine nad letiskom, aby nebol veľký rozptyl paraštutistov, to by som pochopil, ale prečo sa takto priblížili ďaleko od Slávnice, to už asi nikto nevyšetrí. Možno sa jedno lietadlo vzdialilo, chcelo priletieť bližšie a pritom piloti zle odhadli rýchlosť približovania,“ zvažuje možnosti František Sekeréš.
Zároveň ako dlhoročný pilot upozorňuje na to, že nehoda sa stala na hornatým terénom, preto je dosť možné, že tam boli nejaké vzdušné poryvy, a tie mohli pri tesnom priblížení dopomôcť zrážke. A rovnako to mohol spôsobiť aj úplav. Týmto názvom letci označujú rozvírený vzduch, ktorý vzniká za lietadlom a vyvoláva turbulenciu.
Pri zrážke sa jednému z lietadiel odtrhol chvost. František Sekeréš predpokladá, že to bolo spôsobené nárazom krídla do chvostovej časti. Náraz ju nemusel odtrhnúť úplne, ale akonáhle je konštrukcia načatá, pri letovej rýchlosti stráca súdržnosť, a tak mohlo prísť k odtrhnutiu celej chvostovej časti.
Do vyšetrovania príčin tejto tragédie polícia pribrala aj súdnych znalcov. Vyšetrovateľ odboru kriminálnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne už začal trestné stíhanie, a to vo veci prečinu všeobecného ohrozenia.
Nehoda sa stala 20. augusta krátko pred 9,30 nad obcou Červený Kameň. Podľa polície došlo vo výške 1360 metrov nad terénom nad obcou Červený Kameň v okrese Ilava k stretu dvoch lietadiel L-410 UVP počas ich stúpania do výšky. V každom sa viezlo 17 parašutistov a dvaja piloti.
Parašutisti išli nacvičovať hromadný zoskok. Po zrážke sa 31 parašutistov zachránilo tým, že včas vyskočili. Obe lietadlá sa potom zrútili do neďalekého lesa, štyria piloti a traja parašutisti prišli pri zrážke o život. Rozlúčku s obeťami nešťastia letisko v Slávnici pripravilo na stredu.