Sumy sa zvyšujú najmä vtedy, keď v obci pôjdu vodiči viac ako 100 km/h a mimo nej ak prekročia povolenú rýchlosť o 60 km/h.
Ak za tieto prešľapy zaplatia vodiči na mieste, bude ich to stáť 250 až 800 eur, čo je oproti súčasnej maximálnej výške o 150 eur viac. V prípade, že tak neurobia a vec sa dostane do priestupkového konania, namiesto doterajšieho stropu 800 eur zaplatia až 1000 eur. „Ostatné pokuty ostávajú zachované,“ uviedol tlačový odbor rezortu vnútra.
Prvá úroveň pokút sa týka tých, ktorí v obci prekročia rýchlosť najviac o 20 km/h alebo mimo nej o 30 km/h. Im by mala byť uložená pokuta do 100 eur. Do druhej úrovne patria vodiči, ktorí pôjdu v obci rýchlejšie o 21 až 50 km/h a mimo nej o 31 až 60 km/h. Tí zaplatia od 150 do 600 eur.
Úroveň | Porušenie rýchlosti | Pokuta/€ v priestupkovom konaní | Pokuta/€ v blokovom konaní |
1 | v obci najviac o 20 km/h alebo mimo obce najviac o 30 km/h | 100 | 50 |
2 | v obci o 21 až 50 km/h alebo mimo obce o 31 až 60 km/h | 150–600 | 30–400 |
3 | v obci o viac ako 50 km/h alebo mimo obce o viac ako 60 km/h | 500–1 000 | 250–800 |
Tretiu tvoria sankcie pre cestných pirátov. V ich prípade by malo ísť maximálnu výšku pokuty. Podľa Drahovského represia v podobe vyšších pokút nikam nevedie. „Možno to bude mať krátkodobý efekt, ale z dlhodobého hľadiska to ako vyriešenie situácie nevidím,“ mieni analytik. Pomôcť by podľa neho mohlo skôr verejné zahanbenie takýchto vodičov v podobe väzenia.
Zmeny v zákone reagujú na skúsenosti, ktoré polícia získala od zavedenia takzvaného inštitútu objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla do praxe. To znamená, že na úsekoch ciest, kde policajti nedokážu vodiča zastaviť, ho pri spáchaní priestupku len odfotia a fotku spolu s pokutou dostane majiteľ auta.
Po novom bude možné takto postihovať aj za porušenie zákazu nákladných vozidiel nad 7,5 tony predchádzať po diaľnici iné vozidlá. Rovnako sa sprísňuje aj dohľad nad vodičmi kamiónov. Ak prekročia rýchlosť na miestach dynamického váženia hmotnosti vozidiel, hrozí im pokuta až 798 eur. Prekročením rýchlosti totiž znemožňujú presné odváženie kamiónov a tie preťažené poškodzujú cesty.
Novela zákona zavádza povinné nosenie prílb pre deti na cyklosedačkách a na bicykli pevne spojenom tyčou s vodiacim bicyklom. Zároveň povoľuje deťom do desať rokov jazdiť na bicykli po chodníku. Sprísňuje sa tiež postih pre vodičov za ohrozenie cyklistov pri obchádzaní a predchádzaní.
Ďalšou novinkou je, že deti do 12 rokov sa nebudú môcť ako spolujazdci prepravovať na motorových trojkolkách a štvorkolkách. Tento krok sa však Drahovskému nepozdáva. „Dávať to od veku je úplne nezmyselné. Myslím si, že toto by sa malo odvíjať od výšky a daného typu vozidla. Lebo sú trojkolky, na ktorých môžete voziť aj čerstvo narodené dieťa, a sú potom trojkolky, kde sa udrží jedine jazdec,“ vysvetľuje Drahovský.
Novela tiež sprísňuje podmienky na opätovné udelenie vodičského oprávnenia ľuďom, ktorí boli v posledných piatich rokoch prichytení za volantom pod vplyvom alkoholu. Po novom sa bude skúmať, či taký človek nie je od alkoholu závislý. Ak to psychiater zistí, ale posudzujúci lekár pri lekárskej prehliadke určí, že je zdravotne spôsobilý, bude musieť absolvovať odborné poradenstvo. Ak predloženú novelu schvália poslanci, nadobudne účinnosť 31. decembra tohto roku.