Nová daň teroru. Vo vlakoch viac údajov o pasažieroch?

Predstavuje cestujúci vo vlaku bezpečnostnú hrozbu? Prezradiť by ho mohol cestovný lístok s osobnými údajmi. Kontrolóri by mali vďaka Schengenskému informačnému systému, do ktorého dostanú prístup, možnosť si overiť, či osoba nie je na zozname možných teroristov.

15.09.2015 07:00
vlak, cestovný lístok, vlaková stanica Foto: ,
Cestovným lístkom s osobnými údajmi chce Európska únia zvýšiť bezpečnosť v medzinárodných vlakoch.
debata (49)

Európska únia chce takto zvýšiť bezpečnosť v medzinárodných vlakoch. O novinke zatiaľ slovenské orgány bližšie informácie nemajú.

„Požiadavku Európskej únie na zvýšenie bezpečnosti v medzinárodných vlakoch registrujeme a v prípade konkrétnych krokov zo strany únie pristúpime k ďalším opatreniam,“ uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Tvrdí, že zvyšovanie bezpečnosti v doprave vnímajú pozitívne a prispelo by to k vyššiemu komfortu cestujúcich na celom území Európy.

Únia chce novým zámerom reagovať na augustový útok teroristov v rýchlovlaku, ktorý smeroval z Amsterdamu do Paríža. Útočníkov napokon zneškodnili dvaja americkí cestujúci a jeden z Británie. „Existujú rôzne spôsoby, ako odhaliť podozrivé správanie na stanici alebo vo vlaku. Ľudia, ktorí na stanici a vo vlakoch pracujú, tiež môžu prejsť výcvikom,“ uviedol protiteroristický koordinátor EÚ Gilles de Kerchove pre portál euraktiv.cz. Podľa neho je priestor na vzlepšenie vlakovej bezpečnosti veľmi veľký a zavedenie cestovných lístkov s osobnými údajmi je len jedna z možností.

Kontrolóri by po získaní prístupu do Schengenského informačného systému dokázali zistiť, či pasažier vlaku nie je podozrivý z terorizmu. Údaje do informačného systému vkladá každá členská krajina. Dnes doň vstupujú len príslušníci bezpečnostných zložiek. Vďaka nemu majú k dispozícii informácie o pátraných osobách, ale aj o tých, ktoré môžu znamenať akúkoľvek bezpečnostnú hrozbu.

Zatiaľ však nie je známe, ako bude nový systém fungovať. Experti nepovedali, ktoré osobné údaje bude musieť pasažier o sebe prezradiť. Otázkou tiež zostáva, ako môžu dostať prístup do schengenského systému zamestnanci prepravcov. Odpovede neposkytlo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku a bližšie informácie neuviedol ani rezort vnútra, ktorý zodpovedá za Schengenský informačný systém. „K predmetnej veci bola vydaná spoločná deklarácia, ako výsledok stretnutia ministrov vnútra, spravodlivosti a dopravy 29. augusta. Slovensko nie je signatárom tejto deklarácie,“ uviedol tlačový odbor rezortu vnútra.

Bezpečnostný analytik Milan Žitný spochybnil odhaľovanie možných teroristov prostredníctvom lístkov so špeciálnou evidenciou. „To je blbosť. Teroristi sa postarajú o to, aby mali tieto náležitosti v poriadku. Neviem si predstaviť, ako cestovným lístkom chcú takému niečomu zamedziť,“ poznamenal analytik.

So sprístupnením osobných údajov na cestovných lístkoch vzniká tiež otázka, či nebude dochádzať k ich zneužitiu. Odborník na ochranu osobných údajov Ľubomír Janoška povedal, že bude potrebné zmeniť zákony. „V dotknutých krajinách by to znamenalo, že by museli prijať legislatívu, ktorá oprávňuje nejakú skupinu prepravcov spracovať osobné údaje cestujúcich. V nej musí byť určené, ktoré osobné údaje to sú a na aký účel sa môžu spracúvať,“ vysvetlil Janoška. Ak by sa zmeny prijali, dodržiavať by ich museli nielen štátni prepravcovia, ale aj súkromné spoločnosti.

„My sme povinní dodržiavať európsku legislatívu, a keď sa zavedú zmeny v náležitostiach cestovných lístkov, budeme ich akceptovať,“ uviedla hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová. Podľa experta na bezpečnosť Juraja Zábojníka sa podobné opatrenia mali zaviesť už dávno. „Zabezpečiť iným spôsobom bezpečnosť občanov v miestach, ako sú vlaky a vlakové stanice, teda najkritickejšie miesta, sa nedá. Som za maximálne sprísnenie opatrení,“ povedal expert a zašiel by ešte ďalej. „Nič nie je dostatočné proti ľudským výmyslom, predstavivosti a proti fanatikom, ktorí chcú ublížiť,“ poznamenal Zábojník. Je presvedčený, že je potrebné mať prehľad o ľuďoch, ktorí sa pohybujú v našom priestore. „Čo je dôležitejšie? Bezpečnosť alebo ochrana osobných údajov? Dnes sa predsa aj kópie občianskych preukazov posielajú elektronickou formou,“ argumentoval expert.

O vlakovej bezpečnosti koncom augusta rokovali ministri vnútra a dopravy z ôsmich členských štátov EÚ. Medzi nimi boli napríklad Francúzsko, Nemecko, Španielsko či Taliansko. Pridali sa aj experti na bezpečnosť. Ďalšie stretnutie majú naplánované na 8. októbra.

Súhlasili by ste s tým, aby cestovné lístky obsahovali vaše osobné údaje a sprievodca by mal možnosť preveriť, či nie ste na zozname možných teroristov?

Helena Hajčíková (68), Považská Bystrica
Nesúhlasila by som. Nemusia o mne všetko vedieť, je to jednoznačne zásah do mojich osobných údajov.

Marcela Gantná (40), Mníchov
Je veľa ľudí, ktorí nechcú poskytnúť svoje osobné údaje ani odtlačky prstov. Nechcú byť nikde v databáze. Možno to berú ako zásah do osobných údajov, ale ja by som s tým problém nemala.

Jozef Tučný (62), Dunajská Streda
Je to zásah do súkromia. Ale napríklad aj dnes, keď vybavujeme bezplatné cestovné, potrebujú naše osobné údaje a sme v ich databáze. Niekto by to mohol vnímať ako zásah do súkromia. Myslím si, že keď o cestujúcich budú vedieť všetko, dokážu lepšie zistiť, či ide o teroristov, alebo nie.

Hildegarda Pokreis (59), Šaľa
Na to by bolo potrebné prerobiť celú legislatívu o ochrane osobných údajov a takisto zákon o slobodnom prístupe k informáciám. V boji proti teroristom by to nebolo efektívne. Sprievodca by nemal možnosť preveriť, či sú osobné údaje pravdivé, alebo nie. Problém by sa mal riešiť úplne inak. Je to smiešne. (sn)

© Autorské práva vyhradené

49 debata chyba
Viac na túto tému: #terorizmus #vlaky #bezpečnosť