Zákon tiež upravuje postavenie a pôsobnosť ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí, iných ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy v oblasti rozvojovej spolupráce a postavenie a pôsobnosť Slovenskej agentúry pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu.
Zákon určuje nástroje pomoci
Podľa zákona ministerstvo zahraničných vecí vypracuje strednodobú stratégiu o rozvojovej spolupráci, ktorá pomenuje ciele a princípy, sektorové a teritoriálne priority i programy a nástroje rozvojovej spolupráce. V súlade so stratégiou ministerstvo vypracuje zameranie dvojstrannej rozvojovej spolupráce na nasledujúci rok a vypracuje tiež správu o rozvojovej spolupráci za predchádzajúci rok, ktoré predloží vláde. Zákon tiež upravuje, akými nástrojmi bude môcť Slovensko svoju rozvojovú spoluprácu uskutočňovať. Bude to poskytnutím dotácií, finančného príspevku, zadaním zákazky, darovaním hnuteľného majetku štátu, vládnym štipendiom, odpustením dlhu, poskytnutím zvýhodneného vývozného úveru a tiež ďalšími nástrojmi, o ktorých rozhodne vláda.
Rozvojovú spoluprácu si vyžaduje situácia
Ako sa uvádza v dôvodovej správe, od prijatia prvého zákona o oficiálnej rozvojovej pomoci v roku 2007 prešla agenda rozvojovej spolupráce v globálnom, regionálnom i národnom meradle významnými zmenami. Rastie medzinárodný obchod, narastá spotreba potravín a energie, vyčerpávajú sa nerastné zdroje, životné prostredie sa stáva zraniteľnejším. Okrem toho v dôsledku ekonomickej a finančnej krízy rastú v mnohých krajinách sociálne nerovnosti a nezamestnanosť, čo zvyšuje riziko vzniku nových ohnísk napätia a konfliktov. Pre rozvojovú spoluprácu znamenajú tieto výzvy potrebu hľadať efektívne riešenia v rámci partnerstva donorov, partnerských krajín, občianskej spoločnosti, súkromného i akademického sektora, medzinárodných organizácií a ďalších subjektov. Nové výzvy sa pretavujú do koncepčných a strategických dokumentov na úrovni EÚ, OSN i ďalších medzinárodných organizácií a inštitúcií.
Je žiaduce, aby systém rozvojovej spolupráce Slovenskej republiky primerane reflektoval zmeny, uvádza sa v dôvodovej správe. V ostatných rokoch sa do rozvojových aktivít Slovenskej republiky zapájajú nové subjekty vrátane podnikateľských subjektov a miestnych samospráv. Vzniká potreba nových, flexibilnejších nástrojov realizácie rozvojovej spolupráce, ktoré môžu efektívnejším spôsobom zabezpečiť udržateľné výsledky v partnerských krajinách.
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí, ktoré zákon predložilo, odôvodňuje zmenu zákona tým, že súčasná právna norma je pre potreby modernej rozvojovej spolupráce nevyhovujúca, nedostatočne upravuje nástroje rozvojovej spolupráce a nezodpovedá požiadavkám a potrebám medzinárodného spoločenstva a trendom v rozvojovej spolupráci. Účinnosť zákona sa navrhuje od 1 . januára 2016.