Firmy budú musieť viac lákať deviatakov

Prvý školský rok prepojenia odborných škôl s firmami odštartoval skromne. Do systému teória v škole a prax v podniku sa zapojilo celkovo 422 stredoškolákov, ktorí polovicu svojho štúdia strávia na praxi v 89 firmách.

27.09.2015 17:00
Munz, žiaci strednej odbornej školy v Novom... Foto: ,
Pracovisko praktického vyučovania firmy Munz, kde praxujú žiaci Strednej odbornej školy na Bzinskej ulici v Novom Meste nad Váhom. Tu podpísali minister školstva Juraj Draxler a štátny tajomník nemeckého ministerstva pre vzdelávanie Georg Schütte memorandum o užšej spolupráci v oblasti duálneho vzdelávania.
debata (10)

Ponuka zo strany zamestnávateľov bola pritom oveľa vyššia – celkovo ich 115 ponúkalo zmluvy pre vyše 1 440 žiakov. Rezort školstva aj zamestnávatelia vysvetľujú nízke počty zapojených študentov krátkosťou času, ktorý mali firmy na naskočenie do nového systému, a najmä na nábor.

„Samozrejme, že sme chceli mať viac žiakov. Potrebný zákon však nadobudol účinnosť 1. apríla a na to, aký bol krátky čas, je to úspech. Naštartovali sme proces, do ktorého musia vstúpiť podniky a rodičia,“ komentuje terajší stav Jaroslav Holeček zo Združenia automobilového priemyslu. Podľa neho sa už prihlásilo ďalších 350 podnikov. Či budú úspešné, bude závisieť aj od toho, ako dokážu osloviť rodičov a žiakov.

Do výroby pôjde praxovať najviac študentov z Trenčianskeho, Nitrianskeho a Košického kraja. Za prácu budú dostávať 50 až 100 percent hodinovej minimálnej mzdy, teda 1,09 až 2,18 eura. Firmy, ktoré majú nedostatok kvalifikovaných ľudí, zároveň ponúkajú podnikové štipendiá. Tie sú často vo výške 40 eur mesačne pre prvákov, 60 eur pre druhákov, 80 eur pre tretiakov a 100 eur pre štvrtákov.

Naopak, najmenej žiakov v tzv. duálnom systéme – len deväť – bude v Prešovskom kraji, kde ponúkli učebné zmluvy len tri firmy. „Nie sú tu väčšie podniky, ktoré by mali záujem o žiakov,“ vysvetlil Anton Švelta, riaditeľ Strednej odbornej školy polytechnickej v Humennom. Upozorňuje tiež, že v zime najmä pri stavebných profesiách majú aj podniky problém s robotou a žiakov by vrátili späť do školy. Aj preto podľa neho so školami viac spolupracujú výrobcovia v oblasti strojárenstva či automobilového priemyslu.

Rezort školstva verí v úspech projektu. Pripomína, že podniky mali od účinnosti zákona len desať dní na to, aby sa prihlásili a požiadali o certifikáciu. „Zamestnávatelia nemali čas urobiť v regióne dostatočnú propagáciu. Očakávame však, že v budúcom roku bude počet žiakov zapojených do systému duálneho vzdelávania omnoho vyšší,“ uviedol tlačový odbor ministerstva.

Krátkosť času potvrdzuje aj František Tamašovič, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej v Šuranoch, ktorá už roky spolupracuje s viacerými firmami. „Aj my sme sa stretli s tým, že zahraničná firma, ktorá tu má podnik, nevedela tak rýchlo získať v materskej krajine podpis vrcholného vedenia, čo trvá dva-tri mesiace,“ poukázal Tamašovič. Šibeničný termín sa potom prejavil aj na nábore žiakov. „Snažiť sa získať žiakov v máji, keď už boli viac-menej rozhodnutí, na akú školu pôjdu, je dosť neskoro,“ pripomenul.

Do duálneho vzdelávania išlo aj málo škôl – celkovo 31. Mnohé, ktoré nemajú skúsenosti s firmami, mali podľa Tamašoviča obavu a povedali si, že počkajú. Pripúšťa však, že tieto zmeny prinášajú školám aj hrozbu prepúšťania. „Tým, že ubudne teórie a pribudne praxe vo firme, klesajú na škole úväzky učiteľom, a to môže znamenať aj prepúšťanie. Môže to byť dôvodom toho, prečo nie každá škola je ochotná ísť do takého systému,“ dodal Tamašovič.

Holeček zas pripúšťa, že meniť by sa malo aj myslenie zamestnávateľov. „Firmy nemôžu len čakať, že im niekto kvalifikuje pracovnú silu a štát im všetko pripraví. Musia sa začať spolupodieľať na systéme odborného vzdelávania,“ povedal Holeček.

Problém však môže byť v tom, či budú mať o takéto vzdelávanie záujem samotní žiaci a ich rodičia. Tento rok učebnú zmluvu s firmou uzavrelo v júni vyše 468 žiakov, niektorí z nich si to cez prázdniny rozmysleli. „Bude trvať dlhé obdobie, kým sa zmení verejná mienka a rodičia začnú dávať deti do škôl nie preto, aby dostali papier, ale certifikát na povolanie,“ uzavrel Holeček.

Žiaci zapojení do duálneho systému vzdelávania od 1. 9. 2015
Kraj Počet škôl Počet firiem Počet zapojených žiakov s učebnými zmluvami
Bratislavský 3 7 29
Trnavský 2 5 31
Trenčiansky 7 13 99
Nitriansky 7 30 93
Žilinský 5 11 62
Banskobystrický 1 7 26
Prešovský 1 3 9
Košický 5 13 73
Spolu 31 89 422

Zdroj: Ministerstvo školstva

Je tu lepšie ako v škole

V učebni spoločnosti Manz sedí za pultom dvojica prvákov zo Strednej odbornej školy na Bzinskej ulici v Novom Meste nad Váhom. Na pulte majú výkresy, meracie prístroje a množstvo káblov. Vravia, že sa učia dokumentáciu na vodiče a kontrolujú, či sú zapojené.

„Máme sa tu lepšie ako v škole,“ hovorí s úsmevom Pavol Jeřala. Pochvaľuje si dobrý kolektív zamestnancov. „Majsterka sa o nás dobre stará. V škole človek stretáva stále tie isté tváre, učiteľov, z ktorých niektorí nás nemajú príliš v láske. Tu je to o predsa len o niečom inom. Nehovoriac o tom, že tu môžeme pracovať na lepších strojoch ako v škole, s chalanmi sme dobrí kamaráti, takže je to tu super,“ vymenúva výhody.

Jeho spolužiak Miroslav Pišoja ešte dodáva, že si vie celkom dobre predstaviť, že by v tejto fabrike zostal po skončení školy pracovať. Teraz chodia striedavo do podniku a do školy, na praxi sú šesť hodín, od siedmej do trinástej. Majú vreckové a ak sú zapojení do produktívnej práce, platia im dve eurá na hodinu.

Stredná odborná škola na Bzinskej ulici v Novom Meste nad Váhom pripravuje svojich žiakov priamo vo firmách už dve desaťročia. Zaužívali si systém, že v prvých ročníkoch sa žiaci pripravujú v škole, kde sa učia teóriu a prax získavajú v školských dielňach. V záverečnom ročníku už žiaci chodia na prax do fabrík, štyri dni sú vo výrobnej sfére a ďalších šesť dní v škole.

Od tohto školského roku zaviedla škola duálny systém vzdelávania podľa nemeckého modelu. Na prax začínajú žiaci chodiť už od prvého ročníka. V prvej slovensko-nemeckej triede bude 26 žiakov školených v odbore mechatronik a priemyselný mechatronik. Ako výučbové podniky im slúžia firmy Askoll Slovakia, Emerson, Hella Slovakia Signal-Light, Manz Slovania a Vacuumschmelze, ktoré pôsobia v tomto regióne.

Spoluprácu s podnikmi si pochvaľuje aj riaditeľ školy Peter Rebro. „Naši absolventi nemajú žiadny problém sa potom zamestnať, uplatniť sa vo výrobnom procese. Keby sme išli len svojou cestou, absolventi budú mať v zamestnaní problémy,“ hovorí Rebro.

Práve na tejto škole v piatok minister školstva Juraj Draxler a štátny tajomník nemeckého ministerstva pre vzdelávanie Georg Schütte podpísali spoločné memorandum o užšej spolupráci v oblasti duálneho vzdelávania. „Chcel by som odovzdať jedno dôležité posolstvo, že duálne vzdelávanie už nie je príprava na povolania so špinavými rukami. Dnes je to vzdelávanie pre inteligentné hlavy, pre ľudí, ktorí budú pracovať s modernými strojmi a na počítačoch,“ odkázal žiakom a ich rodičom nemecký štátny tajomník.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #stredoškoláci #prax #duálne vzdelávanie