Šampanské bolo, samozrejme, detské. Poháre, limuzíny, obedy a relax pri bowlingu však boli skutočné, žiadne náhrady. To škola takýmto spôsobom odmenila triedu, ktorá mala v uplynulom školskom polroku najlepšiu dochádzku. Súťaž vyhrala partia budúcich maturantov zo 4.B. Za minulý polrok mala trieda vymeškaných 893 hodín, čo je oveľa menej ako v iných triedach, tam sa počet vymeškaných hodín pohybuje nad 1 000.
Žiakom to ich učitelia tajili do poslednej chvíle. Dozvedeli sa to až na poludnie, keď sa im skončilo vyučovanie, a oni odchádzali do šatne. Prezuli sa, prezliekli a obkolesili ich biele limuzíny.
Svietila na nich značka Lincoln, vnútri zase svietilo množstvo žiaroviek, ktoré sa odrážali v sklených pohároch na pulte. Limuzína dlhá 8,7 metra je pre ôsmich pasažierov, ktorí sedia na koženej sedačke ako na gauči. V triede je 28 žiakov, tak ich limuzíny odvážali na dvakrát.
Samuel Dudoň, ktorý vynechal v uplynulom polroku len tri hodiny, tvrdí, že nevyhrali preto, lebo sú lepší ako ostatní, ale preto, že ostatní sú horší ako oni. „A tie limuzíny navrch, to poteší, ešte som sa v nej neviezol, teším sa na ten zážitok. Škoda, že už končíme školu, mohlo by byť ešte niečo viac,“ poznamenal tohtoročný maturant.
„Od roku 2011 robíme akciu pizza a bowling pre triedu s najlepšou dochádzkou za školský polrok. Žiaci začali trochu provokovať, keď vyhrali tretíkrát, to boli tretiaci. Vraj by si zaslúžili aj niečo viac, pizzu a bowling mali predsa aj tí ostatní, čo vyhrali len raz. Sľúbil som im, že ak vyhrajú ešte raz, bude prekvapenie,“ vraví Peter Bologa, riaditeľ Obchodnej akadémie v Považskej Bystrici. Keďže trieda vyhrala aj štvrtýkrát, škola jej pripravila bonus. Odvoz a servis limuzín zaplatil miestny podnikateľ.
Podľa psychologičky Jany Karasovej je takáto pozitívna motivácia dobrá vec. „Na deti sa teraz nedá ísť nejako represívne, lebo im často na tom ani nezáleží. Dohováranie zvyčajne nepomôže, rodičia často nespolupracujú so školami, a to práve rodičia žiakov, ktorí majú problémy s dochádzkou. Ak si škola vymyslela takýto spôsob odmeňovania, je to úplne super, myslím si, že sa tým môžu inšpirovať aj ostatné školy,“ odporúča psychologička.
Ministerstvo školstva si myslí, že je vecou školy, ako dokáže svojich žiakov viesť k lepšiemu správaniu alebo k zlepšeniu dochádzky do školy. „V školských poriadkoch zvyčajne školy aj uvádzajú, že za vzornú dochádzku môže žiak dostať pochvalu od triedneho učiteľa či riaditeľa školy, či ho môžu navrhnúť na nejaké iné ocenenie,“ dodala Beáta Dupaľová Ksenzsighová, hovorkyňa ministerstva školstva.