Každý tretí obchod predá deťom cigarety

Niektorí obchodníci sú zrejme nepoučiteľní. Ani pravidelné kontroly ich neodradia od toho, aby deťom nepredávali cigarety.

23.10.2015 12:00
cigarety, fajčenie, fajčiar, nikotín, tabak, Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

Inšpektori tento rok pri tomto prešľape nachytali tretinu predajcov. Šéfka obchodnej inšpekcie s výsledkami nie je spokojná, aj keď sa kontrolami postupne dostávajú k lepším číslam.

Neplnoletí figuranti inšpekcie počas troch týždňov od konca augusta do začiatku septembra preverili presne 274 prevádzok. Tretinu tvorili obchodné reťazce, zvyšok malé obchody. Kontroly sa zameriavali na dve vekové skupiny.

„V prvej kategórii, od 11 do 15 rokov, bol odpredaj 40 percent, v druhej kategórii boli deťom od 16 do 17 rokov predané tabakové výrobky v 60 percentách kontrol. Celkový údaj za Slovensko v počte porušení zákona je 35,4 percenta,“ konštatovala ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Nadežda Machútová. Vlani celkové percento porušenia zákona bolo takmer 30 percent.

„Samozrejme, že nemôžeme byť spokojní, ale nie je to až taký veľký nárast oproti minulému roku. Tento projekt naozaj pomáha, postupne sa dopracovávame k rozumným číslam a dnes je to každý tretí predajca,“ povedala Machútová.

Najhorší výsledok mal Nitriansky kraj. Neplnoletým figurantom tu cigarety predali takmer v polovici prípadov. Najvzornejší boli predajcovia v Trnavskom kraji. Z malých prevádzok zistila inšpekcia najviac pochybení na čerpacích staniciach, v reštauráciách a bufetoch. Prvýkrát inšpekcia navštívila aj jednu herňu. Šestnásťročnej figurantke v nej cigarety predali bez problémov.

„Za alarmujúce považujem výsledky Bratislavského kraja, pretože bratislavský inšpektorát používal vyslovene iba figurantov vo veku 11 až 15 rokov. Tejto vekovej skupine pri všetkých 40 kontrolách odpredali tabakové výrobky,“ konštatovala Machútová. V bratislavskom regióne kontroly odhalili aj najviac opakovaných porušení zákona. „Tí istí, ktorí odpredali minulý a predminulý rok, predali tabakové výrobky aj teraz,“ doplnila Machútová.

Na projekte už 18 rokov spolupracuje SOI so Zväzom obchodu a cestovného ruchu aj ministerstvom hospodárstva a Úradom verejného zdravotníctva. Zapájajú sa doň aj sami predajcovia. V obchodoch majú nálepky, kampane, letáky či predeľovače na pásoch pokladníc s logom projektu. Obľúbená je aj pomôcka na rýchlejšie prepočítanie veku zákazníka v podobe kruhu, ktorý po otočení predajcovi podľa aktuálneho roku ukáže rok narodenia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #deti #cigarety