Čislák pridáva milióny firme, v ktorej pracoval

Asi 11 miliónov navyše chce rezort zdravotníctva pridať firme, ktorá prevádzkuje letecké záchranky. Peniaze má dostávať do konca roka 2018, dovtedy jej platí na túto službu licencia. Vo firme ako lekár pracoval v minulosti minister zdravotníctva Viliam Čislák.

27.10.2015 08:00
čislák Foto:
Minister zdravotníctva Viliam Čislák (v strede) pred poslancami zdravotníckeho výboru a jeho predsedom Richardom Rašim (vpravo) obhajoval návrh zvýšiť platby pre stanice vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby.
debata (24)

Navýšenie zaplatia zdravotné poisťovne. Dvom sa táto regulácia nepozdáva. Nespochybňujú, že letecké záchranky by možno potrebovali viac peňazí. Navrhovaný 60-percentný nárast sa im však vidí vysoký, rovnako nerozumejú, prečo táto zmena má prísť tak rýchlo, už od novembra.

Ministerstvo zdravotníctva plánuje od novembra zvýšiť platby pre stanice vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Na všetkých sedem staníc má od roku 2009 monopol spoločnosť Air Transport Europe (ATE) v Poprade. V nej Čislák od roku 2004 do roku 2007 pracoval ako lekár. O šesťročné licencie sa súťažilo v roku 2013. Tender vtedy viedol k odvolávaniu vtedajšej ministerky zdravotníctva Zuzany Zvolenskej.

Mesačne dnes spoločnosť Air Transport Europe dostáva pevnú cenu 56 429,66 eura na jeden vrtuľník, plus 33,19 eura za jednu letovú minútu. Ministerstvo mení mesačný paušál na 90 285 eur, peniaze pridáva aj za cenu letovej minúty na 37,50 eur. Opatrenie, v ktorom takéto zvýšenie navrhuje, je v pripomienkovom konaní. V pondelok ho minister Čislák obhajoval v parlamente v zdravotníckom výbore.

Zvýšenie platieb odôvodňuje tým, že platby od štátu sa už takmer desať rokov nepohli, a spoločnosti sa zvýšili náklady „Súčasne ceny nepokrývajú v dostatočnej miere ekonomicky oprávnené náklady a úprava cien je viac ako nevyhnutná,“ povedal minister Čislák pred poslancami výboru.

Predostrel im ekonomickú analýzu, ktorú vypracovalo ministerstvo. Tá ukazuje, že od roku 2005 neboli upravované ceny pre letecké ambulancie, pritom náklady narastali. Podľa Čisláka vzrástla miera inflácie o 22,81 percenta, vzrástli náklady na posádku ambulancie, na revíziu, servis, opravu a údržbu, ale aj na lieky či zdravotnícke vybavenie. Pripomenul, že zákon určil vyššie mzdy lekárom, a tak zamestnávateľ potrebuje viac aj na platy. Firma podľa analýzy dostane každý rok viac o 3,52 milióna eur, v tomto roku to má byť o 567 tisíc eur.

Výpočty tiež uvádzajú, že prevádzka ambulancií vykazovala za rok 2013 stratu 1,114 milióna eur a v roku 2014 vo výške 1,565 milióna eur. „Na základe analýzy týchto údajov ministerstvo ako cenový orgán dospelo k rozhodnutiu, že regulovaná cena v súčasnej dobe nepokrýva ekonomicky oprávnené náklady poskytovateľa,“ dodal minister s tým, že poskytovateľ vrtuľníkovej záchranky by mal problém zabezpečiť chod vrtuľníkových staníc. „Nechcem, aby sa stalo, že nebude mať kto zachraňovať ľudí,“ obhajoval Čislák.

Zástupca spoločnosti Air Transport Europe tvrdí, že o zvýšenie cien žiadajú ministerstvo dlhodobo a niekoľkokrát. Spoločnosť podľa jej ekonomického riaditeľa Michala Kvaka dosahuje zlý hospodársky výsledok už od roku 2010 a posledné roky je strata výraznejšia. „Od roku 2005 fungujeme bezo zmien, cena odvtedy nebola regulovaná. Bohužiaľ sme sa dostali do situácie, že nie sme schopní pri súčasnom financovaní konkurovať pozemným záchranným službám, ktoré za toto obdobie úpravu ceny mali,“ avizoval poslancom Kvaka s tým, že nevedia zaplatiť pilotov. „Za desať rokov asi ťažko bude niekto robiť bez valorizácie,“ podotkol.

Prilepšenie leteckým záchrankám pôjde zo zdravotných poisťovní. Dvom súkromným sa to nepozdáva. PR manažér Dôvery Matej Štepianský hovorí, že predložené dôvody navýšenia zdrojov nie sú postačujúce ani presvedčivé. „Musíme zdôrazniť, že víťaz tendra na poskytovanie vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby sa zapojil do súťaže s istými vstupnými cenami, ktoré možno odradili ostatných záujemcov. Akceptoval ich, a tým aj deklaroval, že je schopný za tieto ceny poskytovať a prevádzkovať leteckú záchrannú službu počas celej doby platnosti povolenia,“ pripomenul Štepianský s tým, že návrh na zvýšenie platieb evokuje, že ide o zámernú zmenu platobných podmienok pre víťaza tendra.

Hovorkyňa zdravotnej poisťovne Union Judita Smatanová povedala, že zvýšenie paušálnej platby je nesystémové a v rozpočte na rok 2015 nie sú na to vyčlenené peniaze. „Uvedené navýšenie považujeme za neadekvátne, nie sú doložené kalkulácie ekonomicky oprávnených nákladov, návrh nezodpovedá reálnej ekonomickej situácii,“ dodala.

Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa prisľúbila, že sa k tomu vyjadrí. Opoziční poslanci v tom vidia neštandardný postup. Viliam Novotný (nezaradený) kritizoval, že keď sa v roku 2013 robil tender na letecké záchranky, prečo vtedy nebola urobená kalkulácia, aké sú oprávnené náklady. „Právom sa dnes môžeme domnievať, že možno by sa do tendra o 90-tisícovú mesačnú platbu a nie 56-tisícovú prihlásili ešte ďalší uchádzači, a nielen dvaja,“ myslí si Novotný. Ivan Uhliarik (KDH) uviedol, že pri takom skokovom zvýšení ceny, o 60 percent, by bolo potrebné urobiť nový tender.

Zdravotnícky výbor vzal ministerskú analýzu na vedomie. Či Čislák nakoniec s takýmito cenami pôjde do praxe, ukáže až výsledný text jeho opatrenia po pripomienkovom konaní.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #letecká záchranka #Viliam Čislák