Nepochopiteľné konanie aeroliniek v prípade Slovenky

S putami na rukách, v Turecku namiesto v Emirátoch a s možnou žalobou na krku. Takto sa pre 61-ročnú Slovenku Editu skončila cesta za dcérou do Abú Zabí. Všetko sa to začalo po tom, čo žena v lietadle použila toalety v biznis triede. Incident, ku ktorému následne došlo, popisuje rodina Slovenky a aerolínie rôzne.

27.10.2015 20:00
Air Berlin, lietadlo Foto:
Ilustračné foto
debata (191)

Pani Edita išla minulú stredu na dovolenku do Spojených arabských emirátov z Viedne v lietadle spoločnosti Fly Niki. Po tom, čo skonzumovala na palube obed, jej prišlo zle a potrebovala nutne použiť toaletu.

Cesta k toaletám v ekonomickej triede bola podľa jej slov zablokovaná vozíkom, pretože letuška podávala jedlo. Žena sa preto rozhodla, že použije toalety v biznis triede, ktorá je pri nízkonákladových letoch oddelená len závesmi z látky. Keďže neovláda nemčinu ani angličtinu, snažila sa rečou tela letuške a stevardovi vysvetliť, prečo tam je.

„Po použití toalety som sa personálu ospravedlnila a sadla si na svoje miesto. Tam za mnou prišiel stevard a začal na mňa kričať. Správal sa absolútne neprimerane a arogantne,“ povedala pre Pravdu Slovenka, ktorá je z celej situácie stále otrasená. Pritom ho viackrát posunkami aj slovensky poprosila, aby na ňu pred všetkými nekričal.

„Stevard sa však rozčúlil ešte viac. Po celý čas vyzeral ako niečím intoxikovaný,“ popisuje pani Edita. Potom sa hodinu a pol nič nedialo. Odrazu počula, ako posádka palubným telefónom volá policajta. Ten jej nasadil putá a potom jej oznámili, že kvôli nej musia núdzovo pristáť. „Až vtedy som dostala záchvat plaču, ktorý oni opisujú ako agresívne správanie,“ vysvetľuje pani Edita.

Zaskočená žena aj jej dcéra hovoria o povýšeneckom prístupe. „Zaujímalo by ma, či by sa rovnako správali, aj keby išlo o Rakúšanku alebo o Nemku,“ pýta sa dcéra pani Edity. „Beriem to ako zaujatosť posádky a považujem to za obyčajné kastovanie pasažierov. Nikto sa za to mame neospravedlnil a dokonca si myslím, že ju zažalujú,“ neskrýva svoje obavy dcéra.

Lietadlo nakoniec pristálo v tureckom meste Erzurum. Na letisku sa ženy ujal jeho manažér Abubekir Özcan. Odomkol jej putá, upokojil ju a zabezpečil jej ubytovanie aj novú letenku do Emirátov. Žena hovorí, že v Turecku k nej boli všetci milí a ľudskí.

Aerolinky Air Berlin, ktoré sú materskou spoločnosťou Fly Niki, tvrdia, že Slovenku z lietadla vyložili oprávnene a medzipristátie bolo nutné. „Žena sa správala agresívne. Posádka urobila všetko preto, aby zabezpečila bezpečnosť na palube. Vzhľadom na neadekvátne správanie ženy nebolo možné pokračovať v lete podľa plánu,“ uviedla pre Pravdu Janina Mollenhauer z tlačového oddelenia Air Berlin.

Podľa psychológa Roberta Máthého by mala každá posádka lietadla zvládnuť komunikáciu s cestujúcim. „Personál lietadla je vyškolený a nemalo by sa preto stať, že si nebude vedieť rady s pasažierom. Obzvlášť ak nejde o fyzické útoky a vyslovene ohrozenie na zdraví,“ myslí si psychológ.

Aj podľa pilota Air Explore a Ryanaru Petra Reisela je medzipristátie krajným riešením, ktorému predchádza upozornenie od personálu a tiež varovanie od kapitána. „Väčšinou sa nedisciplinovaní cestujúci zľaknú a na výzvu personálu sa upokoja. Stáva sa však aj to, že musí let neplánovane pristáť,“ vysvetľuje Reisel. Upozornil, že náklady na medzipristátie, ktoré zavinil pasažier, môže spoločnosť od neho dodatočne právne vymáhať. Preto ani nevylučuje možnosť, že Fly Niki pani Editu zažaluje.

Či tak bude skutočne postupovať, nevedela Janina Mollenhauer povedať. Náklady na medzipristátie momentálne skúmajú, keďže s podobnými prípadmi sa stretávajú len zriedka.

Pani Edita považuje celý incident za vykonštruovaný a myslí si, že s personálom nebolo niečo v poriadku. „Letuška najprv obliala jedného z pasažierov kávou, neskôr zabudla dať jedlo mužovi z Maďarska. Tiež jej spadla tácka s ryžou, ktorú ani nepoupratovala,“ tvrdí pani Edita.

O prípad sa zaujíma aj naše ministerstvo zahraničných vecí, ktoré pani Edite prostredníctvom veľvyslanca v Ankare a honorárneho konzula v Mersine poskytlo potrebnú pomoc. Pani Edita sa za to poďakovala nášmu úradu v Ankare aj honorárnemu konzulovi.

© Autorské práva vyhradené

191 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #aerolinky