Bez čipovej karty penzisti v Bratislavskom kraji nepocestujú zadarmo

Čakanie v rade a papierovačky. Prejsť nimi budú musieť dôchodcovia nad 70 rokov, ktorí chcú od januára po Bratislavskom kraji cestovať zadarmo MHD v hlavnom meste, vlakom a prímestskými autobusmi.

29.10.2015 07:00
integrovaná doprava, MHD, Bratislava Foto: ,
O spustení Bratislavskej integrovanej dopravy informovali (zľava) Zuzana Horčíková, Marian Rovenský a Peter Valky.
debata (9)

Dnes si väčšinou vystačia s občianskym preukazom. Po zavedení integrovaného systému, ktorý spája tri druhy dopravy, budú musieť do peňaženky pribaliť aj čipovú kartu. Podľa sociologičky ide len o oštítkovanie dôchodcov, ktoré ich zbytočne zaťaží.

Seniori nad 70 rokov cestujú v súčasnosti bratislavskou MHD bezplatne, preukazujú sa len občianskym preukazom. V prímestských autobusoch Slovak Lines platia 20 centov za každých 25 kilometrov a opäť im stačí občiansky. Jedine na bezplatnú cestu vlakom potrebujú osobitný preukaz.

Integrovaná doprava všetko mení. Penzisti budú potrebovať bezkontaktnú čipovú kartu, takzvaný SeniorPas, v mestskej doprave, vo vlaku aj v autobuse. Nový systém sa spúšťa už od novembra, na vybavenie karty však dali tým, ktorí majú trvalý pobyt v Bratislavskom kraji, čas do konca tohto roka. „Ide o prechodné obdobie na cestovanie MHD a prímestskými autobusmi Slovak Lines do 31. decembra. Na občiansky preukaz budú cestovať zadarmo,“ priblížila Zuzana Horčíková zo spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava (BID), ktorá zodpovedá za spustenie integrovanej dopravy. Predajcovia vystavia SeniorPas bezplatne. Ak si ho však nevybavia, s občianskym preukazom budú mať nárok len na polovičnú zľavu.

Horčíková pripomenula, že SeniorPas možno vybaviť od druhého novembra vo všetkých predajniach Dopravného podniku Bratislava, Slovak Lines a Železničnej spoločnosti Slovensko.

„Aký to má zmysel? Chcú tým zvýšiť zamestnanosť v administratíve samosprávy? Budú z toho mať dokonca aj výdavky na týchto pracovníkov. Týmto opatrením nič nevyriešia, len oštítkujú dôchodcov,“ myslí si sociologička Zuzana Kusá. Podľa nej pôjde len o zbytočnú administratívu, ktorá dôchodcov zaťaží. Predseda Jednoty dôchodcov na Slovensku Ján Lipiansky by situáciu seniorov nesťažoval. „Byť na ich mieste hľadal by som iné riešenie, aby som tým ľuďom nad 70 rokov dal pokoj,“ reagoval Lipiansky.

Od prvého novembra sa menia podmienky cestovania, ceny lístkov a ich využitie pre všetkých cestujúcich. Ľudia sa o nich dozvedeli len včera, keď sa do predajných stánkov dopravcov dostali letáky a informačné plagáty, ktoré vysvetľujú nové pravidlá dopravy na území Bratislavského kraja. Informácie si môžu prečítať aj na novej webovej stránke idsbk.sk, ktorú BID spustila len v utorok poobede, teda necelé štyri dni pred zavedením systému.

Oneskorenú informačnú kampaň zástupcovia spoločnosti ospravedlňujú náročnou komunikáciou s prepravcami, ktorí sa do integrovaného systému zapojili. Ide o Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines či Železničnú spoločnosť. Od novembra by mala fungovať aj infolinka, kde sa cestujúci môžu dozvedieť o nových podmienkach.

Odborník na reklamu Marián Timoracký považuje spustenie informačnej kampane pár dní pred uvedením nového systému do prevádzky za absurdné. „Na to, aby ľudia zaregistrovali, že sa niečo deje, aby sa začali zaujímať o tú informáciu, aby si to prečítali, potrebujú čas sa s tým dostatočne oboznámiť. To určite hovoríme o týždňoch a nie o hodinách či dňoch. Považujem to naozaj za absurdné,“ zhodnotil Timoracký. Podľa neho mali na zastávkach a v autobusoch dávno visieť informačné plagáty. „Toto sú znaky absolútneho nezvládnutia vzťahu so zákazníkmi, veď BID je v pozícii poskytovateľa služby a vyjadruje neúctu voči zákazníkom,“ dodal odborník.

Spoločnosť BID tvrdí, že cestujúci, ktorí sa v novom systéme nevyznajú, sa môžu obrátiť aj na predajcov cestovných lístkov či vodičov. Tí prešli v uplynulých dňoch školením.

Od tejto nedele bude možné na jeden cestovný lístok cestovať v rámci Bratislavského kraja spojmi MHD, prímestskými autobusmi a vlakmi. Súčasné lístky budú revízori akceptovať do 8. novembra. Celý kraj bude rozdelený na niekoľko zón. Cestujúci si bude musieť zvoliť lístok podľa toho, koľko zón plánuje precestovať a za aký čas. Informácie o zónovaní sa dozvie z mapy, ktorá by mala visieť na každej zastávke, na automate na lístky alebo sa bude radiť v stánku, kde predávajú cestovné lístky.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #MHD #Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji #Bratislavská integrovaná doprava