Chaos aj drahšie lístky. Integrovaná doprava sa začala nešťastne

Zmätení vodiči, nahnevaná verejnosť a na niektorých spojoch drahšie lístky. Bratislavská integrovaná doprava, ktorá v celom kraji spája cestovanie vlakom, prímestskými autobusmi a bratislavskou mestskou dopravou na jeden lístok, od novembra odštartovala veľkým chaosom.

, 03.11.2015 13:00
integrovana doprava, Bratislava Foto: ,
Na bratislavskej autobusovej stanici čakali seniori na bezkontaktné čipové karty, takzvané SeniorPasy, v dlhých radoch.
debata (29)

Na také rozsiahle zmeny nik nebol pripravený. Nesprevádzala ich žiadna kampaň, informačné letáky rozdali cestujúcim tri dni pred spustením. Denník Pravda sa bol v pondelok pozrieť na bratislavskej autobusovej stanici. Ľudia sa sťažovali na nedostatok informácií a drahšie cestovné.

Pani Elena býva v Pezinku a do Bratislavy každý deň dochádza za prácou. Používa čipovú kartu, na ktorú má zľavu. Po novom za cestu zaplatila oveľa viac ako zvyčajne. „Cesta z Pezinka do Bratislavy stála 1,25 eura, po zľave 1 euro. Teraz pýtal odo mňa šofér za tú istú trasu 1,90, po zľave 1,62 eura. Prečo nás nikto neinformoval, že zavedie integrovanej dopravy prinesie aj zvýšenie cestovného? Považujem to za veľmi neseriózne,“ povedala pani Elena.

Navyše, ako ďalej uviedla, v autobuse bol veľký zmätok. Už v Pezinku spoj meškal viac ako dvadsať minút a postupne sa meškanie zvyšovalo. Nervózni boli cestujúci aj vodič. „Keď som sa ho opýtala, či sa zvýšilo cestovné, odvrkol mi, že on za to nemôže. Okrem toho nefungovala čítačka kariet, pre tých, ktorí mali zľavy, takže museli platiť v hotovosti a plnú sumu cestovného. Integrovanú dopravu pripravovali niekoľko rokov a ak je toto výsledok toho množstva peňazí, ktoré do nej dali, ďakujem pekne,“ dodala nespokojná cestujúca.

Viac ako obyčajne za lístok zaplatila aj Soňa zo Senca. Okrem zvyšovania cien jej prekáža aj nedostatok informácií o novom systéme dopravy. „Verejnosť informovali neskoro a málo. O zmenách som sa dozvedela v piatok, keď mi v autobuse podali do ruky leták. Teraz idem prvýkrát do práce už za drahšie a nemala som čas si niečo vybavovať a zisťovať,“ upozornila Soňa.

Nahnevaní boli aj šoféri, ktorí od nás na stanici bočili preč a do reči im veľmi nebolo. „Sme z toho hotoví. Strojčeky robia pomaly, máme tam nahodených veľmi veľa rôznych zliav. Okrem toho polovica z nich nefunguje,“ posťažoval sa jeden z nich, ktorý si neželal zverejniť svoje meno.

Akciovka Bratislavská integrovaná doprava (BID), ktorá na novom systéme pracovala desať rokov, nedostatky nechce priznať. Hovorí iba o malých technických chybách. „V prvý deň sa objavili malé technické problémy v ostrej prevádzke pri nahrávaní dát do vozidiel. Tieto nedostatky boli počas nedele odstránené,“ konštatovala hovorkyňa spoločnosti BID Eva Kukurová.

Na otázku, prečo niektorí cestujúci zaplatili v spojoch prímestskej dopravy viac ako predtým, Kukurová argumentovala tým, že na jeden lístok môžu využiť rôzne druhy dopravy. „V jednej cene lístka môže dnes cestujúci vďaka integrovanému systému využiť všetky druhy regionálnej dopravy – MHD, prímestskú dopravu Slovak Lines či osobné vlaky a regionálne expresy v zmysle časovej a územnej platnosti cestovného lístka,“ poukázala Kukurová. Tvrdí, že o novinkách sa cestujúci môžu dozvedieť na internetovej stránke, predajných miestach dopravcov, infolinke či z plagátov na zastávkach a vo vozidlách prepravcov.

Ešte viac rušno bolo pri okienkach na autobusovej stanici, kde zamestnanci vydávali penzistom nad 70 rokov bezkontaktné čipové karty, takzvané SeniorPasy. Tie potrebujú na to, aby mohli aj naďalej cestovať zadarmo. Doteraz im stačil občiansky preukaz. Od okienok až do polovice vstupnej haly autobusovej stanice sa tiahli dva rady. Väčšina z nich mala o systéme iba základné informácie, niektorí zisťovali, čo všetko potrebujú až priamo na mieste.

„Toto je katastrofa. Stojíme v rade už dobre vyše hodiny. Nikto nám nič bližšie nepovedal. Potrebujeme fotku, nepotrebujeme, aký je postup. Prečo toto robia s dôchodcami? Prečo nemáme cestovanie zadarmo na občiansky ako doteraz?,“ pýtala sa dôchodkyňa Oľga z Bratislavy.

„Seniori nad 70 rokov väčšinou nemajú internet. Informácie máme iba z plagátov a z tlače a tie sú veľmi biedne a často neisté. Nevieme, čo nás čaká, akurát asi tieto dlhé rady a nervy,“ povzdychla si pani Margita z Bratislavy.

V rámci systému integrovanej dopravy je celý kraj rozdelený na niekoľko zón. Cestujúci by si tak pri kupovaní lístka mal pozrieť, cez koľko zón bude prechádzať. Tomu sú prispôsobené aj ceny cestovných lístkov. Okrem toho nastali zmeny v niektorých zľavách. Mapy zón by mala verejnosť nájsť na internetovej stránke integrovanej dopravy, na zastávkach, na automatoch na lístky aj vo vozidlách dopravcov.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #doprava #MHD #Bratislavská integrovaná doprava
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy