Prekáža vám drahšie cestovné? Choďte pešo, odkazuje BID-ka

Nový systém dopravy v Bratislavskom kraji núti ľudí presadať do áut alebo chodiť pešo. Cesta z regiónu do hlavného mesta vyjde časť cestujúcich aj dvakrát drahšie.

06.11.2015 20:00
integrovaná doprava, Bratislava, autobus Foto: ,
Ľudia sú zo zdražovania regionálnej dopravy rozčarovaní.
debata (110)

V cene lístka majú totiž započítanú aj jazdu bratislavskou hromadnou dopravou. Zaplatiť za ňu musia, hoci ju vôbec nepotrebujú. Vodiči im radia, aby to využili a aby sa za zaplatený lístok chvíľu povozili v MHD.

Prečítajte si glosu Martina Krna Zjednotitelia.

Od minulej nedele môžu ľudia na jeden lístok cestovať v rámci kraja spojmi mestskej hromadnej dopravy (MHD), prímestskými autobusmi a vlakmi. Celý kraj je rozdelený na niekoľko tarifných zón. Cestujúci si volia lístok podľa toho, koľko zón chcú precestovať a za aký čas. Tieto zmeny prišli v rámci projektu Bratislavskej integrovanej dopravy.

Ľuboš z Bernolákova dochádza za prácou do Bratislavy. Počas jazdy autobusom prejde cez päť zón. V meste už nepotrebuje mestskú dopravu. Od novembra si musí kupovať 90-minútový jednorazový lístok, ktorý stojí 1,80 eura. Keďže je držiteľom čipovej karty Slovak Lines, platí 1,62 eura. „Doteraz som platil 0,75 eura, po 1. novembri platím 1,62 eura. Prečo a za čo? Do práce to mám 12 km, nie je tá cena privysoká?“ pýta sa Ľuboš.

Cena lístka je vyššia preto, lebo je v nej aj jazda v MHD, rozdeliť sa to nedá. Podľa neho na ľudí, ktorí mestskú dopravu nevyužívajú, autori integrovanej dopravy vôbec nemysleli.

„Už dnes máme širokú škálu cestovných lístkov. Ak by sme tieto lístky rozmieňali na drobné, mali by sme dvojnásobnú sadu lístkov,“ reagoval Marian Rovenský, predseda predstavenstva spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, ktorá systém pripravila. Firma si podľa neho urobila prieskum, podľa ktorého až 85 percent ľudí, ktorí dochádzajú do Bratislavy z okolitých regiónov, cestuje aj MHD. Tých ostatných 15 percent má, skrátka, smolu, platí aj za to, čo nevyužíva.

O predraženom lístku písal Ľuboš v mailoch spoločnostiam BID aj Slovak Lines. V odpovedi od BID stálo, že má namiesto zastávky v blízkosti zamestnania vystúpiť skôr. To by znamenalo, že po 12-hodinovej nočnej zmene prejde pešo na autobus takmer pol kilometra.

Hovorkyňa spoločnosti BID Eva Kukurová cestujúcim, ktorí sú v podobnej situácii, odporúča kúpu výhodnejšieho predplatného lístka. Na mesiac by Ľuboša lístok vyšiel na 44,80 eura. „Pracujem na zmeny a mesačne odrobím 13 zmien a neoplatí sa mi kúpiť mesačný lístok. Napriek tomu mi to poradil aj šofér. Ak si každý deň kúpim jednorazový lístok, bude ma to stáť približne 42 eur,“ vyrátal Ľuboš, ktorý v minulosti za rovnakú trasu mesačne zaplatil 20 eur.

„Nezostáva mi nič iné, len cestovať autom alebo načierno. Priznávam, že som to tak urobil a za cestu som dal len 1,02 eura,“ opisuje Ľuboš. Namiesto 90-minútového lístka si kúpil 60-minútový, ktorý mu v lokalite, kde vystupuje z autobusu, už neplatil.

Na vyššie ceny sa sťažuje aj čitateľka Elena. Cesta z Pezinka do Bratislavy integrovanou dopravou tam aj naspäť ju vyšla 3,24 eura. Pred zavedením systému to boli 2 eurá. Prostriedky hromadnej dopravy rovnako nevyužíva. „Šofér mi poradil, aby som sa aspoň polhodinku previezla MHD, keď som si už za ňu zaplatila,“ povedala Elena, ktorú by cesta do práce a naspäť autom s priemernou spotrebou 8 l nafty na 100 km vyšla na 3,20 eura.

Ľudia sú zo zdražovania prekvapení. Nik ich totiž na to vopred neupozornil. Od integrovanej dopravy čakali, že im zjednoduší cestovanie. Teraz však majú pocit, že celá zmena sa udiala iba preto, aby sa mohli zvýšiť ceny.

Na staniciach chýbajú označovače lístkov

Malo by byť jedno, kde si cestujúci kúpi lístok. Či v automate, na autobusovej, alebo vlakovej stanici. Podľa zámerov integrovanej dopravy by mal naň precestovať celý kraj. Lístok z automatu však treba pred cestou vlakom označiť na označovači, ktorý na ňom vytlačí presný čas, keď vstúpi do platnosti. A tu je zásadný problém. Na vlakových staniciach takéto prístroje nie sú. Ak už niekto lístok má a chce cestovať vlakom, môže si ho odložiť do peňaženky a čakať.

„Chýbajúci počet označovačov na vlakových staniciach v počte 60 kusov bude umiestnený do konca novembra, respektíve začiatkom decembra,“ sľubuje Eva Kukurová, hovorkyňa spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava. Nejde však o chýbajúci počet, ale o celkový počet, ktoré treba nainštalovať na 31 vlakových staniciach.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSR) radí, aby si cestujúci namiesto automatu kupovali lístky na staniciach. „Kým budú označovače nainštalované, ako dočasné riešenie odporúčame kúpiť si integrovaný lístok v pokladnici tak, že čas výdaja bude zároveň začiatkom platnosti a netreba ho ďalej označovať,“ reagovala na situáciu hovorkyňa spoločnosti Jana Morháčová.

Komplikácie môžu nastať, ak vlak bude meškať. Čas, ktorý označia v pokladnici, nebude sedieť s odchodom vlaku a lístok počas jazdy môže stratiť platnosť. Morháčová upokojuje, že revízori budú na to prihliadať a cestujúci môže na lístok docestovať do svojej cieľovej stanice. Označovače chýbajú aj Jozefovi (43), ktorý sa telefonicky obrátil na denník Pravda. „Nebolo by jednoduchším riešením nainštalovať označovače priamo vo vlakoch?“ pýta sa Jozef, ktorý pravidelne cestuje vlakom z Bratislavy do Pezinka. Morháčová tvrdí, že takéto riešenie by bolo časovo aj nákladovo oveľa náročnejšie. Ak by sa k integrovanej doprave v budúcnosti pridali aj ďalší prepravcovia, mohli by podľa nej využívať rovnaké označovače na staniciach.

Od novembra si lístok na integrovanú dopravu môžu cestujúci zakúpiť aj vo vlaku. Urobiť tak môžu v prípade, že predaj lístkov nie je na stanici zabezpečený. Jeho cena sa v takom prípade nemení. To znamená, že 60-minútový lístok bude aj vo vlaku stáť 1,20 eura. V prípade, že niekto dobehne v poslednej chvíli a nestihne ísť do pokladnice, siahne hlbšie do vrecka. Lístok mu vlaku predajú za 2,70 eura namiesto pôvodných 1,20 eura.

© Autorské práva vyhradené

110 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #MHD #Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji