Penzisti počas vybavovania SeniorPasu kolabujú

Sú zúfalí a nahnevaní, po dlhom čakaní v radoch dokonca kolabujú. Aj takto to vyzerá na bratislavskej autobusovej stanici, kde si dôchodcovia nad 70 rokov vybavujú čipové karty a SeniorPasy.

20.11.2015 08:00
autobusová stanica Foto: ,
Od 1. novembra penzisti čakajú hodiny v dlhých radoch na vybavenie čipovej karty a SeniorPasu. Chýbajú im sedačky a ľudia, ktorí by ich usmerňovali.
debata (76)

Sú zúfalí a nahnevaní, po dlhom čakaní v radoch dokonca kolabujú. Aj takto to vyzerá na bratislavskej autobusovej stanici, kde si dôchodcovia nad 70 rokov vybavujú čipové karty a SeniorPasy. Potrebovať ich síce budú až od januára, no nechcú čakať do poslednej chvíle. Tvrdia, že pred Vianocami budú mať iné starosti.

Pri dvoch okienkach v čakárni na autobusovej stanici sa vo štvrtok okolo obeda ťahali dva dlhé rady desiatok dôchodcov. Čas si krátili spoločným šomraním na nový systém dopravy, pre ktorý sú nútení čakať hodiny na vybavenie čipových kariet a SeniorPasu. Ten im od januára umožní využívať bratislavskú MHD, prímestské autobusy a vlaky v Bratislavskom kraji zadarmo. Na ich vybavenie dostali od spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava (BID), ktorá zavedenie nového systému zastrešuje, dva mesiace. Dovtedy môžu cestovať zadarmo, stačí, ak sa preukážu občianskym preukazom.

„Budem sem chodiť, keď budú fujavice?“ pýta sa rozhorčene bratislavská dôchodkyňa Elena. V čase, keď sme sa s ňou rozprávali, stála v rade už vyše 20 minút. S vybavovaním čakať nemieni ani pán Dušan. „Na Vianoce už bude po meste chodiť veľa ľudí, ktorí budú chcieť nakupovať. A ani vtedy tu nebude stáť menej ľudí ako dnes,“ myslí si Bratislavčan.

S tým, ako to na stanici vyzerá, nie sú seniori spokojní. „Nevieme, do ktorého radu sa máme postaviť, kde sa máme odfotiť a aké doklady si máme pripraviť. Nikto nám tu nič nepovie,“ povedala jednohlasne skupina dôchodkýň. „Malo by to tu byť rozdelené. V jednom rade čakajú nielen dôchodcovia, ale aj mladí ľudia,“ sťažuje sa Irena. Čipové karty si na uplatnenie zliav musia vybaviť na rovnakom mieste aj ďalšie skupiny cestujúcich.

Dlhé státie ich unavuje a väčšina penzistov má ťažkosti s chôdzou. V čakárni je pre nich málo sedačiek, a tak stoja s barlami a paličkami v rade, kým sa nedostanú k okienku. „Pozrite sa, samá palička a starí ľudia s barlami. Takýto nápad mohol vzniknúť len v chorých hlavách,“ rozčúlila sa pani Viera, ktorá trpí bolesťami kolena. Obáva sa, že v decembri budú poľadovice a na stanicu sa už tak ľahko nedostane. „Systém je nastavený tak zle, že by som nemohla za seba poslať niekoho iného, keďže ma musia odfotiť,“ dodala. „Vôbec nechápem, aký má význam SeniorPas. Na občianskom preukaze majú všetko, čo potrebujú – fotografiu, trvalé bydlisko i vek. Mohli vymyslieť iný, prijateľnejší spôsob, akým by od nás tie tri eurá dostali,“ rozčuľovala sa ďalšia seniorka Barbora.

„Takto to tu vyzerá od prvého novembra, keď nový systém spustili. Tí ľudia sa snažia preukazy vybaviť čo najskôr. V stredu tu boli dokonca aj záchranky, pretože ľudia stáli dlhé hodiny v radoch a skolabovali,“ opísal situáciu zamestnanec v novinovom stánku.

Za prvé dva týždne vydali v Bratislave 10-tisíc SeniorPasov. Koľkým ľuďom ešte chýbajú, BID neprezradila. Na otázku, prečo čakárne a predajné miesta nie sú vybavené dostatočným počtom sedačiek a ľuďmi, ktorí by penzistov usmerňovali, nám hovorkyňa BID Eva Kukurová odpísala, že „predaj cestovných lístkov integrovanej dopravy realizujú samotní dopravcovia na svojich predajných miestach“. To na bratislavskej autobusovej stanici patrí súkromnej autobusovej spoločnosti. Jej reakciu sa nám do uzávierky nepodarilo získať.

© Autorské práva vyhradené

76 debata chyba
Viac na túto tému: #Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji #Bratislavská integrovaná doprava