Čierny piatok: Televízory a tablety brali ľudia takmer zo skladu

Radostné úsmevy, nahnevané komentáre i sklamané telefonáty. Emócie lomcovali v piatok ráno s desiatkami návštevníkov hypermaketov Tesca v Bratislave a Trnave.

27.11.2015 20:00
nakupovanie, elektronika Foto: ,
Najväčší záujem budila počas Čierneho piatka v Tescu na Zlatých pieskoch v Bratislave elektronika.
debata (136)

Reťazec sa prvýkrát zapojil do predvianočnej nákupnej tradície s názvom Čierny piatok, ktorá sa teší obľube v USA. V žargóne účtovníkov sa čierna rovná zisku, a tak si o vyšší zisk zabojovala aj sieť predajní po celom Slovensku a na zákazníkov vytiahla výrazné zľavy. Výrobky pod cenou sa však na niektorých miestach stihli vypredať skôr, ako akcia oficiálne ráno o ôsmej odštartovala. A tak brány predajne opúšťali už iba hromžiaci zákazníci.

Čierny piatok je nákupný sviatok, ktorý má korene v Spojených štátoch. Posledným novembrovým piatkom sa tam začína predvianočné šialenstvo. Tento rok pripadol na 27. november, teda práve na deň, kedy svet slávi medzinárodný Deň nenakupovania. A zdá, že sa udomácni aj u nás. Návnadou pre zákazníkov boli v piatok veľké cenové zľavy na elektroniku, oblečenie či bytové doplnky.

Do ôsmej hodiny chýbalo pár minút. V časti s elektronikou v trnavskom Tescu netrpezlivo čakalo niekoľko desiatok ľudí na zľavnené výrobky. Všetci striehli na dvere, ktoré vedú do skladu. O ôsmej mali totiž začať vykladať zľavený tovar. Z lietajúcich dverí vyniesli prvú paletu krabíc, ktorú začali nakupujúci ihneď obliehať. Kto nestál priamo pri nej, ani nevedel, čo v nej je. Šanca nájsť nejakú štrbinku v dave a prebojovať sa k palete bola veľmi malá. Kávovary za 33 eur brali ľudia ako teplé pečivo. Keď mali prísť na rad väčšie televízory a tablety, pracovníci ani nedokázali vyjsť zo skladu. Telka po tri stovky, tablet po „dvacke“. Dav bol navnadený.

Zamestnanci rozdávali krabice medzi lietajúcimi dverami. Ľudia za nimi načahovali ruky. Sem-tam sa postrčili. Jeden pán sa pretlačil z davu von a šťastne objímal veľkú krabicu s televízorom. Usmieval sa.

„A že Slováci nemajú peniaze,“ krúti hlavou žena, ktorá stála opodiaľ. Návštevníci, ktorí sa k tovaru nedostali, začali trúsiť sklamané či nahnevané komentáre. Ďalšia pani už plánovala, že výrobok pozrie na nejakom e-shope. „Aj tam majú dobré zľavy,“ snažila sa byť nad vecou. Do nákupnej akcie sa totiž zapojili aj viaceré slovenské internetové predajne, najmä tie s elektronikou.

Reťazec Tesco sa prvýkrát zapojil do... Foto: Žaneta Mikulíková, Pravda
nákupy, nakupovanie Reťazec Tesco sa prvýkrát zapojil do predvianočnej nákupnej tradície s názvom Čierny piatok aj v Trnave.

Po pár sekundách bolo hotovo. Ľudom začali zvoniť telefóny. Príbuzní či kamaráti chceli vedieť, či boli v „love“ úspešní. Podľa obsahu košíkov vidno, že niektorí áno. Alžbeta (55) z Trnavy čakala v Tescu spolu s bratom už od šiestej. Vyhliadla si tam televízor, ktorý v košíku spokojne tlačili k autu. „Organizácia bola strašná. Myslela som si, že to bude vyzerať inak, ale bolo to o tom, kto má silnejšie lakte,“ zhodnotila situáciu.

Trnavčania Filip (24) a Dominik (23) toho nakúpili požehnane. Do kufra auta nakladali veľký televízor, tablet a päť kávovarov. Všetko vraj pre seba. Za elektroniku nechali v pokladni takmer 500 eur. „Bolo to v pohode, nie je to Amerika,“ opísal stručne Dominik.

Iná atmosféra bola v bratislavskom hypermakete v časti Zlaté Piesky. Tu ôsma hodina ešte neodbila a ľudia pod pazuchou vynášali kávovary, tablety a po dva televízory. Tovar sa na pulty dostal pred spustením akcie, a tak sa tým poctivejším, ktorí sa spoliehali na oficiálny začiatok, vytúžený kúsok neušiel. Pred vstupom do skladu sa zbiehali už iba nespokojní zákazníci. „Toto je šaškáreň. Oni tu už nič nemajú, všetko je vypredané. Je minúta po ôsmej a žiadny tablet,“ rozčuľoval sa Martin (45) zo Senca, ktorý si chcel cestou do zamestnania vybaviť vianočné nákupy.

Pri otázke „Máte ešte tablet v akcii?“ sa zamestnanec vychádzajúci zo skladu usmieval a asi desiatykrát zopakoval svoju odpoveď: „Už sú vypredané!“

„Chcela som si kúpiť mikrovlnku za akciovú cenu. Namiesto zľavnenej sumy som si zaplatila plnú. Akcia ma sklamala, veď v predajni majú už len dva televízory,“ priznala Bratislavčanka Adriana.

Pri východe pútal pozornosť manželský pár v dôchodkovom veku. Muž nervózne odtlačil od seba nákupný košík a nechal ho uprostred vchodu. „Nechal si si v ňom čiapku,“ upozornila ho manželka. Na otázku, čo ich tak rozčúlilo, im adrenalín v krvi stúpa ešte väčšmi. „O akej akcii hovoria? Veď tu už nič nemajú, všetko je vypredané. Takto môžu klamať len Slovákov, lebo my si to necháme,“ rozhorčila sa pani.

„V rámci tohto prvého zapojenia mohlo dôjsť v pár prípadoch aj k technickým nedopatreniam, kedy zákazníci mohli tovar zakúpiť aj krátko pred 8.00 hod.,“ vysvetlila koordinátorka komunikácie Tesco Katarina Kadašiová. Zákazníkom, ktorým sa tovar z tohto dôvodu neušiel, sa spoločnosť ospravedlnila.

Oveľa väčšie vášne rozpúta každoročne Čierny piatok u Američanov, ktorí noc pred jeho spustením stanujú pred bránami predajní a o svoj vybraný kúsok sú ochotní sa s ostatnými hoci aj pobiť. Nákupné šialenstvo ich vyženie z postele už v skorých ranných hodinách, a tak tvrdý boj začína niekedy už o štvrtej hodine ráno. „Konečne, že tento deň dorazil aj do slovenských prevádzok,“ vytešoval sa v piatok Bratislavčan Dušan (31).

© Autorské práva vyhradené

136 debata chyba
Viac na túto tému: #nakupovanie #zľavy #čierny piatok