Pred tunelom Horelica musia vodiči spomaliť

Pred tunelom Horelica musia vodiči od tohto týždňa spomaliť, namiesto pôvodnej osemdesiatky už môžu ísť len 60-kilometrovou rýchlosťou. Polícia aj diaľničiari veria, že toto opatrenie prinesie najmä väčšiu bezpečnosť. Znížením rýchlosti reagujú na tragické nehody, ktoré sa tu stali.

, 18.12.2015 09:58
Tunel Horelica, Čadca Foto: ,
Tunel Horelica, autá z neho prichádzajú na križovatku v meste Čadca.
1

Odborník riešenie označil za dobré, ale len za dočasné. Dôležité je podľa neho dobudovať diaľnicu a obchvat Čadce, kde bude možné presunúť tranzitnú dopravu do Česka a Poľska.

Rýchlosť z 80 na 60 km/h je od tohto týždňa znížená už od križovatky pri Oščadnici až po semafory v Čadci a späť. „Dôvodom iniciovania tejto zmeny bola zvýšená dopravná nehodovosť, a najmä tragické následky pri dopravných nehodách, rovnako aj vznik kolíznych situácií pri uzatváraní tunela Horelica,“ vysvetľuje hovorkyňa krajskej polície v Žiline Jana Balogová. Kysucká cesta zo Žiliny do Čadce patrí v rámci Slovenska medzi najvyťaženejšie. Úsekom pri Horelici denne prejde takmer 19-tisíc vozidiel, z toho vyše 4-tisíc sú kamióny.

Nehodový úsek, kde len tento rok zahynuli pri... Foto: KR PZ ŽILINA
06 hore dva 4x Nehodový úsek, kde len tento rok zahynuli pri dopravných nehodách štyria ľudia. Na snímke nehoda zo 16. decembra, pri ktorej zahynul vodič osobného auta.

Z nehôd, ktoré sa od začiatku roka stali pred tunelom Horelica, mali štyri tragické následky. Všetky štyri sa stali zhruba na jednom kilometri a išlo o nehody kamiónov s osobnými autami. Zomreli pri nich štyria ľudia. Príčinou jednej z havárii bola nepozornosť, pri dvoch s najväčšou pravdepodobnosťou mikrospánok. Štvrtú obeť si vyžiadala nehoda, ktorá sa pred tunelom Horelica stala tento utorok už po dopravných zmenách. Jej príčinu ešte polícia analyzuje.

Vodič na Škode Fabia prešiel do protismeru, kde sa čelne zrazil s kamiónom. Kým šofér kamiónu sa snažil brzdiť a zrážke vyhnúť, po osobnom aute sa nenašli žiadne stopy po brzdení. 49-ročný muž z Fabie nehodu neprežil.

So znížením rýchlosti zaviedla polícia aj zákaz otáčania, okrem toho dávnejšie tu platí aj zákaz predbiehania. Obe nové opatrenia označil dopravný expert za správne. „Vznikali tam dosť kritické situácie. Keď sa uzatváral tunel, tak autá, ktoré prišli do kolóny od Žiliny a zistili, že je uzatvorený tunel a poznali obchádzkovú trasu po starej ceste, sa cez plnú čiaru v neprehľadných oblúkoch začali otáčať a vracať naspäť, pričom v opačnom smere od Čadce prichádzali autá jazdiace dosť rýchlo, čo bolo rizikové,“ poznamenal Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

Určite to nemôžeme považovať za finálne riešenie. Tým bude až dostavba plného profilu diaľnice a obchvatu Čadce.
Pavol Kajánek

Rýchlosť v úseku bola znižovaná aj v minulosti, vždy, keď si to situácia pri nehode alebo v špičke vyžadovala, pomocou premenlivého značenia, ktoré je pred tunelom. Šoféri to však nie vždy rešpektovali. „Vodiči vnímali premenlivé značenie akoby len informatívne, aj keď to nie je správne. Keď vidia dopravnú značku pri ceste, tak sa jej držia omnoho viac,“ mieni odborník. Vyše 600-metrový tunel Horelica, sprejazdnený v roku 2004, pomohol odkloniť dopravu z centra Čadce, ale len v určitom úseku. Po výjazde z neho vodiči končia na svetelnej križovatke v meste. Počas dopravných špičiek siahajú kolóny cez celé mesto až do tunela.

Polícia v  Čadci iniciovala zmenu dopravného... Foto: KR PZ ŽILINA
Tunel Horelica, Čadca Polícia v Čadci iniciovala zmenu dopravného značenia na ceste pred tunelom Horelica.

Nové obmedzenia na frekventovanej ceste označil odborník síce za správne, ale len dočasné. „Je to určitý krok, ktorý napomáha zníženiu nehodovosti a zvyšuje bezpečnosť na tejto ceste. Určite to nemôžeme považovať za finálne riešenie. Tým bude až dostavba plného profilu diaľnice a obchvatu Čadce. Pokiaľ sa nevyrieši dopravná situácia obchvatom, táto cestná komunikácia bude stále prehustená. A riziko nehôd je spôsobené najmä tým, že cesta je kapacitne nepostačujúca,“ dodal Kajánek.

Obchvat Čadce ako súčasť diaľnice D3 Čadca – Bukov – Svrčinovec sa má začať stavať v budúcom roku. Výstavba pravého jazdného pásu úseku Oščadnica – Čadca vrátane druhej tunelovej rúry je naplánovaná na rok 2018.

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #bezpečnosť na cestách #vodiči #Horelica #dopravné nehody