Starý most. Na otvorenie sa stále čaká

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal zatiaľ neplní daný sľub, že už krátko po Novom roku sa ľudia budú môcť pešo prejsť vynoveným Starým mostom. A niekedy začiatkom jari po ňom sľuboval aj prvé jazdy električkou. "Nechceme nič riskovať," tvrdí dnes a pre istotu už nijaké termíny otvorenia mosta neuvádza.

24.01.2016 17:00
stary most, sturova ulica, stavba Foto: ,
Na dvoch pilieroch sú ešte montážne konzoly a pod mostom ťažké mechanizmy.
debata (9)

"Tlačíme na to, aby sme čo najskôr skončili s kolaudáciami, aby v čo najkratšom čase Bratislavčania mohli Starý most využívať nielen na peší prechod, ale aj na električkovú dopravu. Kým však nebudú dokončené kolaudačné konania, most nebude prístupný verejnosti. To isté platí aj pre električkovú dopravu zo Starého Mesta do Petržalky a automobilovú dopravu po Štúrovej ulici,“ vyhlásil primátor.

Už na prvý pohľad je na moste aj v okolí nástupov naň na oboch brehoch stále plno nedorobkov. Nový riečny pilier, ktorý postavili ako náhradu za dva odstránené, nemá žulový obklad. Na dvoch ďalších pilieroch sú ešte montážne konzoly, odstrániť treba aj zvyšky výsuvného zariadenia na petržalskej strane.

Nedokončené je iluminačné osvetlenie, špeciálnym dielcom sa musí zaplniť medzera v mostnom zábradlí, ktorou by nateraz mohlo aj prepadnúť dieťa. Chýbajú nátery na betónovej časti mostovky medzi koľajnicami pre budúcu električku, značenia niektorých priechodov pre chodcov či cyklochodníkov.

Naopak, už sú opravené – hoci s otáznikom, či nadlho – dlažby z kociek v novom parčíku na Šafárikovom námestí aj pri kolektoroch pred budovou Univerzity Komenského. Ukončenie stavebných prác mesto ohlásilo 15. decembra, vzápätí požiadalo príslušné úrady o začatie kolaudačných konaní.

Skolaudovať postupne treba až 100 jednotlivých objektov, priamo na moste aj v jeho bezprostrednom okolí. S kolaudáciou prvého mostného sa začalo v stredu 20. januára, od pondelka 25. januára budú nasledovať objekty na staromestskej strane Dunaja, od stredy 27. januára nadviažu ďalšie na petržalskej strane.

„Kolaudácia sa v Starom Meste týka napríklad aj úpravy parčíka na Šafárikovom námestí, rekonštrukcie komunikácií na Šafárikovom námestí a Štúrovej ulici, na petržalskej strane aj lávky pre chodcov, rampy pre cyklistov, estakád, chodníkov a ďalších stavebných objektov a, samozrejme, samotného Starého mosta,“ vymenúva Nesrovnal.

Bratislavčania nemôžu Starý most stále využívať. Foto: Pravda, Robert Hüttner
stary most, sturova ulica, stavba Bratislavčania nemôžu Starý most stále využívať.

Termíny uzavretia kolaudačných konaní však nespresnil, budú podľa neho závisieť od zákonných lehôt a stanovísk dotknutých orgánov. Na moste aj na petržalskej estakáde sa už minulý víkend vykonali dynamické skúšky konštrukcií pre budúcu električku. Magistrát zároveň zaslal Bratislavskému samosprávnemu kraju žiadosť o kolaudáciu koľajovej trate, ktorá má po 55-ročnej prestávke opäť prepojiť oba brehy rieky.

Podľa hovorkyne magistrátu Ivany Skokanovej sa o nedostatkoch zistených pri kolaudácii spíše hodnotiaca správa, potom ich na vlastné náklady odstráni zhotoviteľ stavby – mesto už nebude platiť nič.

Čoskoro sa tiež bude rozhodovať o budúcom názve premostenia. „Do konca januára môžu občania podávať na magistrát svoje návrhy, tri z nich potom vyberie kultúrna komisia a definitívne pomenovanie mosta vyberú občania v ankete,“ uviedla Skokanová.

V hre sú okrem doterajšieho aj mená podľa cisára Františka Jozefa I., M. R. Štefánika, ale napríklad aj Emila Galla, muža, ktorý pri okupácii v roku 1968 nastavil na Šafárikovom námestí vlastnú odhalenú hruď sovietskemu tanku.

Projekt za 58,8 milióna eur bez DPH preplatí z 85 percent Európska únia, 10 percentami prispeje štát, zvyšných päť uhradí mesto. Most zrekonštruovalo konzorcium firiem okolo Eurovia SK. Pôvodnú konštrukciu začali rozoberať v decembri 2013, od januára 2014 postupne uzavreli Štúrovu ulicu, po ktorej sa nejazdí doteraz.

Nové premostenie meria 465 metrov, váži asi 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj obojstranný chodník pre peších a cyklistov, ako aj štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. V Dunaji sa po obnove mosta rozšíril aj zvýšil plavebný priestor, plávať tak tadiaľto môžu už aj veľké riečne lode.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Starý most