Nespokojným zákazníkom pomôžu za päť eur

Je to ďalší krok k ochrane spotrebiteľa. Odvčera platí, že zákazníci, ktorým predajca neuznal reklamáciu, môžu využiť nový systém alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov.

02.02.2016 13:00
topánka, pracovná obuv, reklamácia, poškodená... Foto:
Reklamácie spotrebiteľov sa najčastejšie týkajú poškodenej obuvi.
debata (3)

Štátne orgány budú riešiť spotrebiteľské spory bezodplatne, súkromné subjekty najviac do sumy päť eur. Tie by mali vyriešiť spor do 90 dní. Musia byť však registrované na ministerstve hospodárstva. Odborníci upozorňujú, že niektorí obchodníci môžu porušiť aj takúto dohodu a kupujúci sa tak nevyhne súdu.

Dosiaľ platilo, že nespokojný zákazník sa mohol obrátiť len na štátne úrady, napríklad na Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo priamo na súd. Riešenie však často trvalo veľmi dlho a viedlo len k uloženiu pokuty predávajúceho. Veď len vlani dostala inšpekcia 2 400 podnetov.

„Pomocou nového systému už budú môcť spotrebitelia jednoducho a rýchlo riešiť svoje spory,“ uviedla hovorkyňa rezortu hospodárstva Miriam Žiaková. Sťažnosti sa môžu týkať napríklad nákupu internetového pripojenia, zájazdov či kuchynských riadov.

Zákon o alternatívnom riešení sporov (ARS), ktorý toto všetko umožní, je účinný od 1. februára. Zákazníkovi dá šancu v prípade, že mu predajca neuzná reklamáciu, obrátiť sa na štátne orgány či spotrebiteľské združenia, ktoré budú mať právo rozhodnúť, kto má pravdu – spotrebiteľ či predávajúci. Nemusí ísť pritom výlučne len o reklamáciu, ale aj o problémy s odstúpením od zmluvy či nekalými praktikami obchodníkov.

„Je to dobrá vec, urýchli to celé konanie. Mnoho sporov pôjde mimo súdu, nemusí sa stavať žaloba a čakať na rozhodnutie súdu,“ myslí si Ondrej Kračún zo Združenia slovenských spotrebiteľov v Rožňave, ktoré sa plánuje registrovať. O registráciu požiadala Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad. „Zákon svojím spôsobom "núti“ zainteresované strany v prípade sporu spolupracovať. To je nový prvok, môže byť svojím spôsobom veľmi významný," tvrdí predseda združenia S.O.S. Michal Fáber.

Tento zákon potrebujete jedného aj druhého. Musí to chcieť predávajúci i kupujúci a musia rešpektovať dohodu.
Jozef Markoš, advokát

Na otázku, koľko spoločností ARS už prejavilo záujem, sme včera od rezortu hospodárstva odpoveď nedostali. Na zozname zverejnenom na stránke rezortu sú len tri štátne inštitúcie, ktorých sa zákon rovnako dotýka. Ide o Slovenskú obchodnú inšpekciu, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví a Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Registrovaní členovia musia riešiť každého zákazníka, ktorý sa na nich obráti telefonicky, e-mailom či poštou.

Výsledkom bude dohoda záväzná pre obe strany. „Predávajúci musí zo zákona so subjektom ARS spolupracovať, inak mu hrozí pokuta. Urovnávateľ sporu je tiež oprávnený zverejniť identifikačné údaje predávajúcich, ktorí nebudú s nimi spolupracovať, na čiernej listine,“ dodala Žiaková. Pokuta môže dosiahnuť hodnotu 500 až 10-tisíc eur. „Dohoda je záväzná rovnako ako iná zmluva. Pokiaľ ju jedna zo strán nedodrží, druhá strana sa môže svojich práv domáhať aj súdnou cestou,“ mieni hovorkyňa.

Advokát Peter Serina hovorí, že aj tento zákon budú niektorí obchodníci obchádzať. „Ten, kto sa snažil špekulovať a snažil sa svojim zákazníkom dokázať, že sú podvodníci, tomu tá alternatíva nepomôže. Kto nerešpektuje svojich zákazníkov dnes, nebude ani po novom a tie spory opäť skončia na súde,“ argumentuje.

„Tento zákon potrebujete jedného aj druhého. Musí to chcieť predávajúci i kupujúci a musia rešpektovať dohodu. Mám skúsenosti, že tá ochota na strane predávajúceho chýba. Povedia, že nebudú rešpektovať dohodu a nikto ich k tomu neprinúti,“ vysvetľuje advokát Jozef Markoš zo Združenia slovenských spotrebiteľov vo Zvolene. Zákonu vyčíta, že niektoré spotrebiteľské združenia diskriminuje. „V týchto združeniach teraz fungujú najmä dôchodcovia alebo ľudia bez vysokej školy. Registráciu pritom podmieňujú tým, že šéfovia združení musia mať vysokú školu druhého stupňa, právnici jeden rok praxe a neprávnici tri roky praxe,“ kritizuje Markoš.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ochrana spotrebiteľa #reklamácie