„Radi by sme zdôraznili, že nekončíme. Pokračujeme ďalej,“ uviedol Branislav Kočan za Iniciatívu slovenských učiteľov.
Učitelia počas štrajkovej pohotovosti budú aj naďalej aktívne presadzovať splnenie svojich požiadaviek, poukazovať na nedostatky slovenského školstva a mobilizovať školskú verejnosť.
„Od pondelka sa vraciame späť za katedru. No učitelia, ktorí sa vrátia už nebudú takí, akí z nich pred vyše dvoma týždňami odišli. Slovensko nie je chudobná krajina. Nemusí a nesmie šetriť na vzdelávaní. Takéto šetrenie nás v budúcnosti ako spoločnosť môže vyjsť veľmi draho,“ dodal Kočan.
Podľa údajov Iniciatívy slovenských učiteľov sa do štrajku počas dvoch týždňov zapojilo 15-tisíc pedagógov a odborných zamestnancov z takmer tisícky škôl.
Zatiaľ nie je jasné, koľko vysokoškolských pedagógov štrajk podporí. Učitelia sa budú opäť individuálne registrovať na stránke ISU.
Iniciatíva vysokoškolských učiteľov (IVU) nemá vlastné požiadavky, ale trvá na tom, aby minister školstva Juraj Draxler a vláda SR do pondelka splnili požiadavky ISU.
„Plne sa stotožňujeme s požiadavkami ISU a žiadame o ich splnenie. Ak vláda nepristúpi na požiadavky ISU, sme pripravení prevziať štrajkovú štafetu od učiteľov a vychovávateľov v materských, základných a stredných školách,“ uviedol Juraj Halas z Iniciatívy vysokoškolských učiteľov.
Iniciatíva vysokoškolských učiteľov vznikla po stretnutí akademickej obce, ktoré zorganizoval Akademický senát Filozofickej fakulty UK dňa 8. februára 2016. Šestnásťčlenný štrajkový výbor pozostáva z vysokoškolských učiteľov z desiatich fakúlt viacerých slovenských univerzít a vysokých škôl.
Iniciatíva slovenských učiteľov vládu žiada, aby legislatívnymi opatreniami zabezpečila zvýšenie tarifných platov všetkých pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve od 1. januára 2016 o 140 eur. Od 1. januára 2017 následne žiadajú ďalšie zvýšenie o 90 eur. Ďalšou požiadavkou je zvýšenie rozpočtov ministerstva školstva a ministerstva vnútra na rok 2016 o 400 miliónov eur s cieľom vyrovnať existujúce rozdiely vo vybavenosti škôl didaktickými prostriedkami.
Poslednou požiadavkou je, aby vláda prijala novelu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, ktorou by opätovne zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií, zrušila sedemročnú obmedzenú platnosť kreditov a obnovila možnosť získavať kredity za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity. Súčasne by tiež novela zaviazala ministra školstva vytvoriť komisiu za účasti stavovských a profesijných organizácií v školstve, ktorá by komplexne prehodnotila systém kontinuálneho vzdelávania a zákon s prihliadnutím na analýzu súčasného stavu.
Viktor Križo z Iniciatívy slovenských učiteľov vyhlásil, že štrajk naplno odhaľuje neschopnosť ministra školstva Juraja Draxlera, ktorý potvrdil oprávnenosť učiteľských požiadaviek, no nedokáže sa za ne postaviť a presadiť ich.
„Štrajk zároveň odhalil totálny cynizmus predsedu vlády, ktorý namiesto toho, aby z pozície svojej moci nastolené problémy riešil, sa sústreďuje na znevažovanie organizátorov štrajku a manipulovanie so štatistikami, zatiaľ čo viac ako 150-tisíc detí sa vôbec neučilo alebo sa učilo v núdzovom režime. Štrajk bol príležitosťou pre Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a jeho predsedu Pavla Ondeka, rehabilitovať sa v očiach učiteľskej verejnosti za nezvládnutý štrajk v roku 2012. Žiaľ, najväčší odborový zväz nás nepodporil,“ uviedol Križo s tým, že odborový zväz toleroval protištrajkovú kampaň spojenú so šírením lží a vyhrážok.
„Po tom, ako ministerstvo školstva rokuje so všetkými organizáciami v rezorte školstva o tézach k programovému vyhláseniu vlády a o strategických reformách, a prakticky všetky školy boli po celý čas tejto nátlakovej akcie otvorené, toto považujeme za politickú objednávku,“ povedal v reakcii minister školstva Juraj Draxler.